Er worden nu online al ontzettend veel vacatures geplaatst om personeel tekort tegen te gaan. Dat jouw horecazaak dus wellicht personeel tekort komt is dus een feit, maar hoe zorg je ervoor dat je wel de effectiviteit van jouw zaak behoudt?
Download de TIPPR-app?
We zien het al veel voorbij komen; vacatures voor horeca personeel. Een groot deel van het voormalig horeca personeel heeft in de afgelopen tijd een andere baan gevonden.
Dat betekent dat de horeca tegen tekorten aan personeel loopt tegen de tijd dat de deuren heropend worden.
Het vinden van kwalitatief personeel was voor de pandemie voor veel horecazaken al een uitdaging op zich. In 2019 gaf al 35% van de horecazaken aan moeite te hebben met het vinden van goed personeel. Dit is dus alleen maar toegenomen.
Daarbij heeft het meervoudig sluiten van de horeca heeft ervoor gezorgd dat 90.000 medewerkers uit de horeca opzoek zijn gegaan naar nieuwe werkgelegenheden.
4 TIPPS voor effectiviteit in jouw horecazaak:
1. Digital hospitality
We benoemden het al in het Millennial trendrapport 2021, maar digital hospitality wordt een trend in 2021. Digitale bestelsystemen en automatische handsantizers zijn erg handig voor jouw horecazaak.
Tikkie maakt het zelfs mogelijk om de gasten te laten betalen via QR-codes. Hierdoor kan je de doorstroom op jouw terras bevorderen. Lang wachten op de rekening is een van de horeca ergenissen van jouw gasten.
Door hen de mogelijkheid te geven om op elk gewenst moment te kunnen betalen ga je dit tegen. Op die manier bevorder je de omloopsnelheid van jouw horecazaak! Gasten kunnen de QR-code scannen en betalen via online betaalsystemen de rekening.
2. Reserveringssystemen
Ook reserveringssystemen zijn ontzettend handig. Het handmatig inplannen van reserveringen kan veel tijd kosten. Als je minder personeel dan voorheen hebt kan dit slecht uitkomen. Daarom kan je gebruik maken van digitale reserveringssystemen. Klik hier om de verschillende reserveringssystemen uitvoerig te bekijken.
Door gebruik te maken van online bestel- en betaalmogelijkheden heeft jouw personeel meer tijd om de gasten van de nodige service te voorzien.
Het personeel is en blijft het visitekaartje van jouw horecazaak. Ook al bestellen de gasten online, dat drankje moet wel gebracht worden.
3. Motivatie- en opfriscursus
Daarnaast kan je een Motivatie- en opfriscursus organiseren voor je huidig personeel. Zo motiveer je jouw team en dit komt de teambuilding ten goede.
Benader je leveranciers en vraag of zij misschien hieraan bij willen dragen. Via deze leveranciers leer jij het personeel de gerechten het beste te maken. Dit is een voordeel voor iedereen.
4. Belonen
Blijf je vaste krachten waarderen en beloon hen goed. Een teamuitje, goede arbeidsomstandigheden en een mooi salaris draagt allemaal bij aan de tevredenheid van het personeel.
Kwaliteit boven kwantiteit zullen we maar zeggen!
Binnenkort publiceren wij een blog met TIPPS voor jou met betrekking tot het personeelstekort in de horeca.
Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.
Nu je hier toch bent …
Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier
Laat je verder inspireren in de TIPPR app!