fbpx

no waste missie

35% van de voedselverspilling vindt plaats in de horecaketen

35% van de voedselverspilling vindt plaats in de horecaketen

Elk jaar gaat 1,6 miljard ton voedsel (1,3 miljard ton, $1 biljoen of 1/3 van de totale hoeveelheid voedsel wereldwijd) verloren of wordt verspild. Dat heeft aanzienlijke gevolgen voor het levensonderhoud en het welzijn van de mens, de wereldeconomie en het milieu. 

Het voedselverspillingsprobleem wordt alleen maar groter: er wordt geschat dat tegen 2030 het jaarlijkse voedselverlies en -verspilling 2,1 miljard ton zal bedragen ter waarde van $1,5 miljard.

Alleen al in Nederland verspillen we jaarlijks 2 miljard kilo voedsel. Dat is een file van Utrecht naar Barcelona met bumper aan bumper rijdende vrachtwagens gevuld met voedsel.

no waste assortiment?

De impact van al dat voedsel dat wordt weggegooid, is op alle fronten enorm! Stel je eens voor hoeveel grond, energie en water we beter kunnen benutten. Voedselverspilling is een van de belangrijkste manieren om de wereldwijde uitstoot van CO2 tegen te gaan.

Hoe ontstaat waste?

Al dat eten dat wordt weggegooid gebeurt niet bij de restaurants maar al veel eerder. TIPPR verzameld daarom producten van fabrikanten & leveranciers die aan de horeca leveren voordat deze producten verloren gaan of verspild worden.

Deze waste ontstaat doordat fabrikanten beperkt inzicht in vraag en aanbod hebben. Hierdoor kunnen ze niet optimaal produceren. Er zijn nog te veel blinde vlekken omdat fabrikanten niet weten wat de vraag is vanuit de horeca.

Daarnaast is een van de belangrijkste oorzaken van voedselverspilling de korte houdbaars datum. Maar ook beschadigde en verouderde etiketten/verpakkingen zorgen voor verspilling. Hierdoor kan een fabrikant of groothandel het niet meer verkopen en wordt het weggegooid.

Wat gaan we eraan doen?

Oprichter TIPPR – Colin Westerwoudt over de impact van no waste

1. We starten met bewustwording van dit probleem, op dit moment is niet voor iedereen zichtbaar en bespreekbaar.

2. Creativiteit stimuleren, de horeca kan de oplossing bieden voor dit probleem omdat horecaondernemers en professionals van nature denken in oplossingen en op die manier creatief kunnen omgaan met voedsel zodat er minder wordt verspild. Deze kansrijke producten die anders worden vernietigd worden daarom inzichtelijk gemaakt voor de horecamarkt. 

3. Bereikbaar maken, we geven kwalitatief goede producten een tweede kans. We maken daarom inzichtelijk welke overschotten of imperfecte producten er beschikbaar zijn bij groothandel en fabrikant. De horecaondernemer heeft dan de mogelijkheid om deze producten tegen een aantrekkelijke prijs in een paar klikken te bestellen.

Wat levert het op?

Door de krachten te bundelen en van iets negatiefs iets positiefs te maken, kunnen we laten zien dat de horeca mee kan helpen aan het terugdringen van de voedselverspilling. 

We gaan succesvolle verhalen van horeca pioniers delen om zoveel mogelijk bewustwording voor dit probleem te creëren.

Door restaurants hierbij te betrekken ontstaat er vanzelf minder voedselverspilling bij fabrikanten. We maken van Waste een feest en zorgen ook voor meer rendement.

Sterker nog, uit onderzoek onder restaurants is geconcludeerd dat op iedere geïnvesteerde euro in een restaurant maar liefst 7 euro terugverdiend kan worden. Een win-win situatie voor iedereen. 

In 2030 willen we samen deze zinloze voedselverspilling hebben geëlimineerd.

Rendement & voordeel

Doordat deze producten niet via de reguliere groothandels verkocht kunnen worden biedt TIPPR deze aan met hoge kortingen. De horeca kan profiteren van lagere prijzen en voorkomt dat deze producten worden vernietigd.

De no waste deals staan minimaal één week in de shop en zijn zolang de voorraad strekt. Indien er producten niet verkocht worden bespreekt TIPPR de mogelijkheden met de fabrikant om dit in de toekomst te voorkomen. Daarnaast wordt er samen met het Leger des Heils en de fabrikant bekeken of producten gedoneerd kunnen worden.

Thijs Drinks over het bespreekbaar maken van waste

Leveringen

TIPPR bezorgt met het netwerk van Truffelz in heel Nederland. Om de kosten zo laag mogelijk te houden en het onnodige verslepen van producten te voorkomen verzamelen we de orders en worden deze na één week uitgeleverd.

Missie: 100% van de voedselverspilling door de horecaketen te laten absorberen

TIPPR No Waste waarden:

Chef met pannen

Bewustzijn creëren over de impact van waste. TIPPR maakt de verborgen verspilling in de horecaketen inzichtelijk en beschikbaar voor de horeca.

Tijd besparen door inspiratie te delen en data te verzamelen. TIPPR maakt nu ook de waste aanbiedingen inzichtelijk. Op één plek direct inzichtelijk wat er beschikbaar is.

Kosten besparen door waste aan te bieden. TIPPR biedt de mogelijkheid om producten tegen outletprijzen op te kopen. De horeca kan hierdoor kosten besparen en voedselverspilling tegengaan.

Truffelz talk over no waste

In deze editie van truffelz talk kwam Colin Westerwoudt, founder en managing partner van TIPPR aan het woord. TIPPR heeft als doel Horecaprofessionals te verbinden en kennis te delen. In deze aflevering meer over duurzaamheid, no waste, het TIPPR Trendrapport en de Terrasblog.

truffelz podcast: Spotify

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop.

Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!

Download de TIPPR app

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg