fbpx

Een roosgeurige toekomst

Een toilet dat zichzelf volledig schoonmaakt en avonds automatisch sluit. Maar ook Amazon Alexa support die via ingebouwde speakers met jouw gasten in het toilet communiceert. Je ziet de gekste innovaties en trends voorbijkomen. Of het allemaal werkelijkheid wordt moeten we nog zien. Het zou schoonmaken wel een stukje efficiënter maken. 
Naast deze veelbelovende trends hebben we Tom Levink gevraagd welke trends hij ziet ontstaan. We hebben ze op een rijtje gezet:
Noodzaak van desinfectie:
Je ziet een stijgende trend op het besef dat desinfectie noodzakelijk is. Niet alleen in de professionele wereld, maar nu ook in de consumenten wereld. Dat geeft een beetje spanning in de markt, omdat het aanbod de vraag niet bij kan houden. Naar aanleiding van deze trend zie je steeds meer innovaties om op andere manieren te desinfecteren. 
UvC licht:
Je ziet de trend van UvC. Je hebt drie soorten UV lichten. Eén daarvan is het licht waar je lekker bruin van wordt. Voor desinfectie is enkel UvC licht geschikt. UvC licht wordt gebruikt om bacteriën te doden en dat werkt fantastisch. Daarnaast doodt het ook virussen en schimmels. Houdt wel in gedachte dat UvC licht schadelijk is voor de mens en dat blootstelling aan hoge dosis vermeden moet worden. 
Er zijn al vele apparaten die claimen dat ze desinfecteren met UvC, maar de intensiteit van het licht (lumen), invalhoek van het licht, tijdsduur van contact en de afstand tot het object is enorm belangrijk. Helaas blijkt dat vele apparaten niet altijd kunnen waarmaken wat ze beloven. Vergeet niet dat je vooraf altijd eerst moet reinigen. Ondanks dat er nog veel ruis is, is dit absoluut een trend die verder zal gaan. De Moonbeam van Diversey laat zien dat UvC desinfectie zeker een toegevoegde waarde is in elk marktsegment.
Waterstofperoxide (Accelerated Hydrogen Peroxide):
Je ziet bedrijven die steeds meer met waterstofperoxide gaan sprayen. Dat heeft als nadeel dat het al op korte termijn een negatief effect op je materialen kan hebben. Mits op de juiste wijze gehanteerd is dit echter een zeer goed alternatief voor de traditionele desinfectie producten.
We winden er geen doekjes om:
Doekjes worden de toekomst. Doekjes gebruikt met desinfectiemiddel. Men kiest er steeds vaker voor om alles ermee te desinfecteren.  Zo wordt waterstofperoxide steeds belangrijker. Dat is reinigen en desinfecteren in één handeling, door middel van doekjes in plaats van sprayflacons. Doekjes worden de toekomst; want dat is makkelijk. Wel wegwerp helaas. Dat is weer de andere kant van de medaille, dus een goede afvalstroombeheersing is noodzakelijk.
Alcohol laten we in drankjes zitten:
Je ziet ook steeds vaker dat alcohol het basisbestanddeel voor desinfectie is geworden. Vooral van ethanol. Ethanol drink je in een drankje als bier of whisky, maar het wordt ook op de handen gesmeerd om te desinfecteren. Er is nu een hele discussie gaande over de side-effects hiervan. Het zou toch niet goed voor je zijn, als je het vaak op je handen smeert. Wat dan wel?
Nieuwe desinfectantia:
De laatste jaren zie je dat de producten waarmee we desinfecteren versneld naar nieuwe technologieën verschuiven. Van de chloortabletten naar quats, naar melkzuur en UVC licht.
Handdesinfectie op natuurlijke basis, voor zover het kan:
Naast UvC voor oppervlakken zie je voor (hand)desinfectie de opkomst van producten op natuurlijke basis. In ieder geval zonder de bekende plussen en minnen van chloor, quat en alcohol. Nu is de tijd van milieu- en mensvriendelijkere desinfectiemiddelen aangebroken.
Als voorbeeld voor puur plantaardige producten heeft Diversey de SURE® lijn, met een handdesinfectie die uitstekend werkt en waar geen alcohol aan toe is gevoegd. Het product is gemaakt van afval van voedingsmiddelen, zoals restanten van kokosnoten, mais, graan etc. dat geoogst is. Geen natuurlijke materialen die gebruikt kunnen worden voor consumptie, maar puur de restmaterialen. Al die resten worden verwerkt tot grondstof en daar worden dan 100% plantbased desinfectiemiddelen van gemaakt. 
Dat is in onze ogen waar het heen gaat in de toekomst! – Tom Levink
Meer informatie over hygiëne voor de heropening? Lees onze blog ‘Tijd voor de grote schoonmaak’ hier

https://social.tippr.nl/een-roosgeurige-toekomst

Laatste artikelen

Waarom de ‘Why’ onmisbaar is in de horeca

In de dynamische wereld van de horeca staat één vraag centraal die alle anderen overstijgt: waarom doe je wat je doet? Deze 'Why' vormt...

Verhoog je marge met deze tips voor in de horeca

Als horecaondernemer kun je je marges verhogen zonder de gastbeleving te verminderen. Creativiteit en efficiëntie bij het maken van gerechten zijn hierbij essentieel. Door...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg