Deze trend heeft dit jaar zijn verwachting meer dan waargemaakt. Een snelle opkomst van digitalisering is het antwoord geweest op de vraag naar gemak en 1,5 meter samenleving. We zagen het al aankomen; de technologische ontwikkelingen in de foodservice. Dat het met zo’n vaart zou gaan zag alleen niemand aankomen. Er wordt al jaren gebruik gemaakt van de bezorgapps, maar de afgelopen jaren zag je ook het aanbod aan en gebruik van reserveringsapps, betaalsystemen en bestelapps explosief groeien.
Niet meer 10 minuten wachten op een bestelling die opgenomen moet worden door de serveerster: Je pakt je telefoon, scant een QR-code en het drankje staat binnen no-time voor je neus. De trend van het gemak begon als een oplossing voor gasten, maar is dit jaar ook een oplossing geworden in de horeca.
Er zijn nog nooit zoveel nieuwe systemen, in zo’n korte tijd opgedoken in de Nederlandse horecamarkt. Na de heropening moest iedereen zijn plekje reserveren door te registreren met je telefoon. Iedereen bestelde een drankje via de QR-code en betalen ging met Tikkie Check of één van de andere systemen. De perfecte combinatie van gemak voor gast en medewerker. Scan, bestel, betaal en weer aandacht voor de volgende gasten. De nieuwe apps en systemen hebben het mogelijk gemaakt om in een kortere periode zo veel mogelijk gasten te ontvangen en tegelijkertijd de 1.5 meter regels te handhaven. Deze introducties zijn door Corona versneld, maar gebleken is ook dat het niet overal toegepast kan worden.
Toen de horeca gedwongen werd de deuren weer te sluiten, zag je (ja het kan) nóg meer systemen opkomen. De verschillende bezorgplatformen hebben iedere horecaondernemer proberen te verleiden met hun ‘’unieke’’ aanbod. Mét resultaat! De ene na de andere horecazaak meldde zich aan en het thuis uiteten concept begon. Enige learning die we uit de eerste lockdown zagen was dat al deze bezorgplatformen stilgezet werden toen de horeca weer openging. Belangrijkste reden hiervoor is dat het niet past binnen het concept. Als je 100 couverts uit de keuken kan generen kan je met bezorgen erbij niet in één keer 150 couverts met dezelfde kwaliteit aanbieden.
Samen met verschillende horecaondernemers heeft TIPPR daarom ook de TIPPR.SHOP ontwikkeld. Met als doel extra omzet te generen voor horecaondernemers. De TIPPR.SHOP is een online webshop die bedoeld is om de horeca meer omzetstromen aan te bieden. De producten die je gebruikt, kun je nu ook verkopen via de TIPPR.SHOP. Zo word je naast een restaurant (proeflokaal) ook een winkelier. Consumenten zijn zoekende naar onderscheidend vermogen en unieke producten. Met de TIPPR.SHOP kunnen horecaondernemers hierop inspelen, want als zij het niet verkopen doet een ander het wel. Alle horecazaken kunnen gratis een webshop aanmaken en beginnen met slow retail: proeven -> beleven -> kopen . In een paar klikken een eigen winkeltje.
Tijdens de tweede lockdown zijn veel horecazaken al begonnen met hun eigen winkeltje, waar consumenten gerechten en producten af konden halen. Wel een tijdelijk concept voor de meeste horecazaken, want het brengt toch meer handelingen met zich mee als je straks weer open bent. Door middel van de TIPPR.SHOP is het gelukkig niet nodig om je winkel te sluiten. TIPPR neemt verschillende zorgen over; we zorgen voor de webshop, de betalingen en bevestigingen. Het enige wat jij moet doen, is de producten op voorraad hebben. Hierdoor kan je ook als je zaak de deuren weer mag openen, doorgaan met je winkel!
Meer over de ontwikkelingen van trends uit 2020? Klik hier en lees het in de blog ‘Een terugblik op 2020‘.
Terugblik op 2020: Gemak trend
Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?
Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.