Een trend die minder in de aandacht heeft gestaan dan voorheen, maar toch een grote rol heeft gespeeld; personeel. De grote vraag naar horecapersoneel was begin 2020 aanwezig. Hoewel het tijdens de lockdown leek alsof personeel overbodig was, is juist het tegenovergestelde gebleken.
Ook na bovenstaande trend over het gemak en de overname van technologie, zou je denken dat de vraag naar personeel is verdwenen, maar niets is minder waar. Je personeel is ook in 2020 nog steeds de kracht en visitekaartje van jouw horecazaak. Ook al bestellen ze dat drankje online, deze moet wel gebracht worden. De vraag naar persoonlijke aandacht en gasttevredenheid is gebleven. Juist in 2020, het jaar dat een hand geven al te veel was, heeft ons laten zien hoe belangrijk persoonlijk contact is. De technologie is vooral een aanvulling op de service geworden. Een aanvulling die het werkproces efficiënter gemaakt heeft en wat druk van het personeel af kon nemen, zodat zij zich bezig konden houden met de gasttevredenheid en de handhaving.
Daarover gesproken; er werd dit jaar op het gebied van handhaving en hygiëne veel van personeel gevraagd. In een korte tijd moesten ze zich volledig aanpassen aan de maatregelen. Investeren in je personeel is in deze tijd cruciaal, de horeca gaat ook weer openen en dan hebben we ze weer heel hard nodig. SVH maakte het dit jaar mogelijk om gratis trainingen te volgen. Ons advies is: blijf met elkaar in contact en blijf investeren in je team.
Ook in 2021 is het personeelstekort nog steeds een probleem in de horeca. Daarom hebben wij hier een blog over geschreven. Klik hier om alle TIPPS te lezen.
Meer over de ontwikkelingen van trends uit 2020? Klik hier en lees het in de blog ‘Een terugblik op 2020‘.
Terugblik op 2020: Personeel trend
Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?
Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.