Pathé schiet hiermee midden in de roos:”Je had nu ook in de bioscoop kunnen zitten”. Een mooi voorbeeld van hoe deze reclametechniek met psychologische invloed heel effectief kan zijn.En waarom Pathé het hier slim aanpakt? De advertentie voldoet uitstekend aan de eigenschappen die horen bij geslaagde zelfoverreding:
-Overtuigen zonder één argument?
Pathé vertelt je dat je ook in de bioscoop had kunnen zitten. Een feitelijke constatering, zonder enige poging om jou met voordelen of argumenten te overtuigen.
-Tijd om te verwerken
Zelfoverreding werkt het best als jij als consument de tijd (en motivatie) hebt om de boodschap te verwerken. Het bushokje waar je even zit te wachten is door Pathé dus heel slim gekozen.
-Behoud van autonomie
Zelfoverreding werkt alleen als je als consument het gevoel hebt dat je volledig uit jezelf redenen bedenkt om inderdaad weer eens naar de bioscoop te gaan. Dus zonder enig aandringen van de marketeer.
Een mooi voorbeeld van hoe deze reclametechniek met psychologische invloed heel effectief kan zijn.
Teks – foto-credit: Patrick Wessels – Consumentenpsychologie & Sander