fbpx

BLOG: Extra omzet met Digital Selling

De horeca is open! Nog sneller dan verwacht openen ook de restaurants binnen hun deuren. De horeca wil natuurlijk graag zo veel mogelijk omzet genereren. Digital Selling kan de oplossing zijn voor deze extra omzet.

De gastvrijheid van de horeca vindt plaats in de horeca op locatie. Naast deze service is het echter wel belangrijk voor de horeca om online actief aanwezig te zijn. Zo worden zij top-of-mind bij hun doelgroep en kunnen zij jouw product aan meer gasten verkopen.

Jij als horecaleverancier kan ook jouw steentje bijdragen aan Digital Selling in de horeca. In deze blog lees je alles over hoe jij als horecaleverancier de horeca kan helpen met Digital Selling van onder andere jouw product.

Wat is Digital Selling?

Digital Selling is het online verkoopkansen (leads) genereren om verkopen via jouw online-kanalen direct om te zetten in een order of een reservering (converteren).

De horeca heeft nu de uitdaging om het omzetverlies van het afgelopen jaar goed te maken. Daarom is het extra interessant om nieuwe inkomststromen aan te boren om de omzet te verhogen. 

Als horecaleverancier heb je nu geen invloed op de omzet van de horeca en kun je producten maar beperkt pushen om voor jezelf extra omzet te genereren. Juist nu in deze tijd is het belangrijk om ook gezamenlijk online verkopen te stimuleren.

Niet alleen door zelf een webshop te openen, maar ook de horecaproducten te verkopen via een SHOP van de horeca.

Winkelen in de horeca is toch veel leuker dan in de supermarkt?

Hoe mooi is het als een horecaondernemer zijn online netwerk inzet om jouw product te verkopen via zijn HORECA.SHOP? Als horecaleverancier ben je opzoek naar extra omzet en waarom kopen de consumenten jouw producten niet in de horeca voor thuis?

De traditionele verkoop bij B2B verloopt dus van A (horecaleverancier) naar B (horecaondernemer). Een accountmanager bezoekt de horeca om zijn producten op de kaart van een horecaondernemer te krijgen. Alleen is een horecaleverancier daarna afhankelijk van verkoopskills van de horecaondernemer.

De accountmanager kan dit beïnvloeden met Point-of Sale (POS) -materiaal, maar is daarna alsnog afhankelijk van de horeca. Het POS-materiaal wordt misschien niet altijd gebruikt op de manier zoals jij dat zelf zou doen.

Met een HORECA.SHOP kan jij nu jouw producten online stimuleren door er bekendheid aan te geven waar het gekocht kan worden. Zo creëer je extra afzet locaties voor consumenten.

Verkoop via TIPPR.SHOP

De horeca krijgt regelmatig de vraag waar die ene wijn op de kaart te bestellen is en of de huisgemaakte sambal ook in potjes verkocht wordt. Daarom gaan we er dieper op in hoe jij de horecaondernemer kan inspireren om extra inkomststromen te ontwikkelen.

De TIPPR.SHOP maakt het mogelijk voor de horeca om extra omzet te genereren door de horeca ook een productverkopende functie te geven zoals buurtwinkels en speciaalzaken dat hebben.

TIPPR ziet kansen voor de horeca als winkelier (retailer) met de TIPPR.SHOP, dit is een eigen shop van de horecaondernemer waar horecaleveranciers hun producten via TIPPR erin kunnen plaatsen.

Jouw product wordt nu dus vooralsnog aangeboden via onder andere menukaarten (en POS-materiaal) van de horeca en andere verkooppunten.

Hoe mooi zou het zijn als de gasten die in de horecazaak kennismaken met jouw product ook in de horecazaak het product mee naar huis kunnen nemen? Zo vergroot je voor consumenten direct jouw distributienetwerk en kunnen consumenten sneller aan jouw product komen.

De horeca fungeert dan als het ware als een soort winkel. Een offline winkel waar de gasten jouw product kunnen afhalen, maar ook online waar de gast jouw product(en) kan bestellen via de HORECA.SHOP van de ondernemer.

Zij kunnen online bestellen door middel van een QR-code die door TIPPR aangeleverd wordt. Met de TIPPR.SHOP zijn alle juridische en financiële zaken omtrent een webshop uit handen genomen voor horecaondernemers. 

De consument kan op deze manier de lekkerste producten, waaronder jouw product, in de geliefde horeca afhalen. En dat betekent dat jouw producten dus extra verkrijgbaar zijn!

Zo geneer je samen met jouw horecaklanten extra omzet voor beide partijen. Als leverancier kun je ook promotie naar consumenten maken met behulp van jouw landingspage waarop alle horecalocaties die jouw product verkopen zichtbaar zijn. De ultieme win-win situatie. 

Hoe werkt de TIPPR.SHOP?

Binnen 5 minuten kan een horecaondernemer een TIPPR.SHOP aanmaken. Jouw producten kan je als horecaleverancier met één klik in de TIPPR.SHOP toevoegen. Hiervoor dien je wel actief op het TIPPR-platform te zijn en dat is al mogelijk voor een relatief klein bedrag per product pagina.

Als jij al aangesloten bent op het TIPPR-platform kost de TIPPR.SHOP jou verder niets. De horecaondernemers kunnen swipen door de TIPPR-app en zien jouw productpagina dan ook voorbijkomen. Of de horecaondernemer gaat naar www.mijntippr.shop en maakt direct een account aan. Zo word jij top-of-mind in de horeca. 

Hoe werkt TIPPR.SHOP?

TIPPR ziet de horeca als de beste ambassadeur van jouw product. De gast proeft een product in de horeca, de gast beleeft het product, en met hun HORECA.SHOP kan de gast het product ook kopen in de horeca. Dit noemen we dus slow retail.

De gasten kunnen dus jouw product ontdekken én kopen in de horeca. Heeft een gast net de lekkerste saus gegeten van Oliehoorn en willen zij dit thuis ook hebben? Of wil de gast de lekkerste wijnen uit de horeca van Walraven Sax thuis verder ontdekken? Met de TIPPR.SHOP kunnen zij hun favoriete producten uit de horeca meenemen naar huis. 

Oliehoorn in de horeca

Als gasten fan zijn geworden van een bepaald product dat op de kaart staat, willen zij deze meestal graag thuis ook hebben. Op dit moment bestellen de gasten het product dan online via een ander platform en belanden dan niet altijd bij jouw product.

Op die manier verdient de horeca er alleen niks aan, maar heet hij het wel gepromoot. Met een HORECA.SHOP van deze horecaondernemer kunnen de gasten de producten vanuit de horeca direct meenemen en de beleving van de horeca direct voortzetten.

Jij kan jouw product dus direct promoten aan de consument door de locaties te delen waar het te koop is. Coca-Cola doet dit nu met abri-campagnes, maar jij kan dit doen door het product te promoten en de locaties inzichtelijk te maken. Zo verdient zowel de horecaondernemer als jijzelf extra geld. 

Landingpage in de TIPPR-app
Horeca Pick Up-Points

Via de TIPPR.SHOP kan je de productlocaties toevoegen en daarmee onder de aandacht brengen.

De horecaondernemer kan de producten uit zijn zaak verkopen via zijn eigen HORECA.SHOP en daarmee direct beschikbaar stellen aan de consument.

Op deze manier krijgt de horeca een lokale buurtfunctie en kunnen zij concurreren met supermarkten en speciaalzaken. De horeca is jouw beste ambassadeur en verdient dus geld aan de thuis omzet en blijft uniek omdat de producten nergens anders verkrijgbaar zijn.  

Interview met Inge van Hoef

TIPPR sprak met Inge van Hoef, marketingmanager van Walraven Sax en daarmee enthousiaste gebruiker van TIPPR, over onder andere Digital Selling en deze HORECA.SHOP. Bij Walraven Sax zijn ze Social- en Digital Selling nu hard aan het uitbreiden en bouwen hier stap voor stap hun strategie in uit. 

Inge van Hoef bij Walraven Sax

Walraven Sax adviseert hun horecaklanten op het gebied van samenstelling van de wijnen, de presentatie en ook door samen naar de prijzen op de menukaart te kijken. Daarnaast zijn ze ook bezig met de horeca online te promoten, dat is toch de eerste stap om je bekendheid te vergroten en uiteindelijk producten te verkopen.

“Op dit moment kan je de horeca helpen aan marge, met deze horeca.shop draag je bij aan structurele omzetverhoging”

We spraken in het interview met Inge van Hoef over hoe Walraven Sax de horeca helpt om extra omzet te genereren. Volgens Inge is naast omzet, marge momenteel erg belangrijk. De horeca heeft nu een beperkte omzet door alle maatregelen.

De marge op de producten die ze verkopen is dus extra belangrijk zodat zij onderaan de streep een aantrekkelijk nettobedrag overhouden. Daarom heeft Walraven Sax nu ook scherpe inkoopacties waar de horecaondernemer veel marge mee kan pakken. 

Zo verkoopt Walraven Sax normaal gesproken aperitivo’s van Hotel Starlino. Wanneer een horecaondernemer nu een doos van deze aperitivo’s aanschaft, geeft Walraven Sax hier tijdelijk een doos sparkling wijn bij cadeau. 

Hotel Starlino

Op deze manier kan er een Spritz gemaakt worden. In zo’n Spritz gaat ¼ aperitivo en ¾ sparkling wijn. Doordat de sparkling wijn gratis wordt aangeboden, pakt de horecaondernemer meer nettowinst op een drankje dan voorheen.

Hierbij geldt wel de regel op=op, maar dat stimuleert de horecaondernemer des te meer om sneller te bestellen.

Walraven Sax ziet dat de gasten in de horeca behoefte hebben aan beleving. Gasten hebben door de pandemie vaker de wijnen bij de slijterij afgehaald en hebben daarmee hun smaakpalet verbreed. Zij hebben behoefte aan feestelijke en mooie producten.

Het draait allemaal om het verwenmoment. Kijk daarom als horecaleverancier of je hierop in kan spelen. Zoals Walraven Sax met de Spritz heeft gedaan. 

Inge stelt dat de horeca, met het eerder benoemde slow retail (proef, beleef, koop), het momentum vast kan houden. “De gasten proeven ons product in de horeca, beleven het in de ideale sfeer en willen het daarom ook kopen voor thuis.”

Hoe mooi zou het zijn als consumenten een mooie wijn of Spirit dan ook in de horeca kopen voor thuis?

Inge: “Als gasten onze wijnen verder willen ontdekken thuis, kopen zij het nu niet in de horeca, maar nog ergens anders. Door de HORECA.SHOP blijft de omzet binnen de horeca. Dit heeft zeker veel potentie met mooie wijnen en zal erg succesvol worden.”

Inge vertelt dat gasten zijn soms terughoudender met het bestellen van een mooie wijn. Als zij eenmaal over de streep getrokken zijn en deze fles wijn voor een mooie prijs direct mee naar huis kunnen nemen, zal dit zeker gebeuren. Als de gasten thuis zijn, vergeten ze namelijk ook om te bestellen en is daarmee het moment voorbij.

Het verdienmodel voor horecaprofessionals die gebruik maken van de TIPPR.SHOP is erg aantrekkelijk, aldus Inge.

Met de TIPPR.SHOP kan moeiteloos extra verkocht worden aan de gasten waar zowel de horecaondernemers als jij als horecaleverancier baat bij heeft. Daarbij rekt de horeca de gastbeleving op en dat zorgt ervoor dat zij terugkomen naar de desbetreffende horecazaak, en dus ook jouw product vaker bestellen!

Inge: “makkelijker verdienen kun je bijna niet”

Hoe help je als horecaleverancier bij TIPPR.SHOP?

Jij als horecaleverancier kan de horeca hierin ondersteunen. Je kan jouw horecaklanten er nu op attenderen dat ze gratis een SHOP kunnen openen. Het aanmaken van een TIPPR.SHOP kost niets, alleen als er omzet wordt gegenereerd betaalt de horecaondernemer 5% administratiekosten.

Een TIPP van ons is om hierin een regeling te treffen dat per product dat ze via de horeca verkopen een bonus oplevert of dit online in te zetten voor promoties. Het zijn immers ook jouw producten die verkocht worden. 

Horecaleveranciers kunnen ook bijdragen aan marketingpromoties in de horeca. Op die manier weten mensen waar jouw producten verkrijgbaar zijn. Inge zou zeker een actie opzetten als het daarbij draait om de gasten leren om mooie wijn te waarderen en andere druivensoorten te ontdekken.

Een TIPP van Walraven Sax: organiseer een proeverij voor de horecaondernemer waarbij hij deze exclusieve flessen daarna verkoopt aan de consumenten via de SHOP.

Kijk daarom of jij als horecaleverancier een campagne kan opzetten gericht op educatie en beleving. Met behulp van de HORECA.SHOP kan je meer verkooppunten promoten en zo stimuleer je consumenten om naar de horeca te gaan. Zo help je de horeca om nog meer omzet te realiseren en werk je aan een sterk partnerschap.

Roger Vaessen over Digital Selling

Tijdens de eerste lockdown spraken we met Roger Vaessen, eigenaar van café Naovenant

Hij ziet meer kansen voor de horeca als zijn café online meer aanwezig is. De horeca gaat immers opzoek naar kansen om extra omzet te genereren. Jij als horecaleverancier zegt natuurlijk ook geen nee tegen extra omzet met jouw product. 

Veel innovaties zijn ontstaan tijdens de lockdown, omdat de horeca noodgedwongen op zoek moest gaan naar manieren om extra omzet te genereren, maar zal in de toekomst ook zeker voortzetten. 

Daarbij zijn de accountmanagers voor Roger erg belangrijk. Zo heeft hij nauw contact met een vertegenwoordiger van Heineken die hem behandelt als een persoon en niet als een nummer. Zij zijn nauw betrokken bij de horecazaak van Roger.

Roger: “De horecaleverancier doet iets voor mij, en ik doe iets voor hem. Als er niks voor mij wordt gedaan, stopt het voor mij.”

Indien mogelijk, komen zij vaak langs, maar anders houden ze Roger digitaal op de hoogte van de nieuwste acties van het product. Zij laten weten of er bijvoorbeeld aanbiedingen zijn of dat er een nieuw product gelanceerd is.

Nauw contact met jouw horecaklanten door het inzetten van Social- en Digital Selling draagt bij aan de tevredenheid.

74% van de horecaondernemers kiest voor de leverancier die als eerste waarde toevoegt

Online kan een leverancier ook waarde toevoegen! Social- en Digital Selling is dus belangrijk, maar hoe pak je dat succesvol aan? 

Volg in ieder geval jouw horecaklanten via social media. Hierdoor kan jij zien wat zij belangrijk vinden en kan jij erop inspelen. Inspirits heeft dit ook succesvol ingezet.

De horecazaak van Roger heeft destijds foto’s geplaatst van cocktails die zij op de kaart hebben staan. Een vertegenwoordiger van Inspirits, heeft hierop gereageerd en actie ondernomen.  

Hij is langs Roger gegaan met een paar flessen van één van de producten uit het assortiment van Inspirits: Porto Cruz. Roger mocht dit product uitproberen en is erg enthousiast geworden van dit product.

Roger heeft Porto Cruz door deze actie opgenomen op de vaste menukaart. Hier zie je dus dat Social- en Digital Selling jou kan helpen bij het sluiten van deals met de horeca. 

Roger heeft graag dat horecaleveranciers met hem meedenken. Eén van de horecaleveranciers die goed met Roger heeft meegedacht is Coca-Cola. Coca-Cola is nauw betrokken bij de horecazaak van Roger. Zo hadden zij een actie bedacht voor de gasten in de horecazaak, maar waar de horecaondernemers ook baat bij hebben. 

De gasten lopen door de stad en zodra zij in de buurt zijn van een bepaalde horecazaak krijgen zij een melding op hun telefoon. Via deze pop-up melding kunnen de gasten gratis een Coca-Cola drinken in de horecazaak waar zij zich bevinden.

Vaak bestellen de gasten meer dan één drankje, dus genereert deze actie ook extra omzet voor zowel de horecaondernemer als de horecaleverancier in dit geval Coca-Cola. Ook dit is een mooie vorm van Digital Selling van jouw product.

Roger Vaessen in Naovenant

Meedenken met jouw horecaklanten is juist in slechtere tijden belangrijk. Door ook dan mee te denken en jouw steentje bij te dragen blijf je top-of-mind en word jij onthouden bij de horecaondernemer.

Ga in gesprek met jouw horecaklanten over de TIPPR.SHOP en zorg dat niemand meer om jouw product heen kan! Streef ernaar om met deze TIPPS samen met jouw partners extra omzet te genereren!

Wil je meer weten over Social- en Digital Selling? Klik hier.

Wil je meer informatie voor leveranciers ontvangen

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Laatste artikelen

Verduurzamen met (H)eerlijke Koffie: 5 Tips

Duurzaamheid in de horeca hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met slimme, haalbare aanpassingen maak jij jouw koffievoorziening groener en toekomstbestendig. Of het nu gaat...

POLL – Regeldruk doet de Horeca Sluiten?

Laat het ons weten: Denk jij erover om te stoppen door deze regeldruk? Swipe in de TIPPR-app of klik op de link:❤️ = Ja ...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg