Opiniestuk:
De Eeuw van B2B en B2C is definitief voorbij.
De B2ME-conomy kenmerkt zich door het op het juiste moment en op de gewenste plek voorzien in de behoefte van de professional én consument.
Een harde reset adviseerde de netwerkbeheerder van moeder aarde. Zonder hulp waren wij als mensheid niet in staat om ons nog aan te passen.
We hebben massaal op verre vakanties zelf-hulpboeken verslonden die ons stap voor stap uitlegden hoe we beter met onze kostbare tijd om moesten gaan, hoe we konden afkicken van onze smartphone en waarom persoonlijk leiderschap zo cruciaal is om je bedrijf succesvol te runnen.
We werden alle kanten op gedirigeerd door verschillende guru’s. Van blauwe oceanen en beleving economie tot Hostmanship en van dromen-durven en doen tot in de cirkels van Simon Sinek nadenken over jouw ‘Waarom’. Allemaal goede voornemens waar je veel te weinig mee gedaan hebt.
Druk, druk, druk! Je deed mee aan de race!
Nu hebben we de kans om het anders te doen. Tijdens deze intelligente lock-down is de tijd stil gezet en draait de economie door als een Olifant op een Solex. Als er tijdens deze crisis iets is gebleken.
Dan is het wel dat we zelf als individu het verschil kunnen maken. We staan middenin de cirkel van invloed en ons gedrag heeft zichtbaar effect op de hele wereld.
We zien verdwenen bergen weer verschijnen, het file probleem is opgelost en de slager, de groenteboer, de bakker en de kaasboer voelen zich weer gezien.
Waar we eerst geen tijd hadden voor oma willen we haar nu wel massaal in het verpleeghuis opzoeken. Het is ons nu pas glashelder geworden welke beroepen onmisbaar zijn. Corona is meedogenloos.
Het virus maakt geen onderscheid en velde zelfs een staatshoofd. Het nieuws dat onze Nederlandse Job- koning faillissement heeft aangevraagd komt ook hard binnen. Werken in de Foodservice zal nooit meer het zelfde zijn.
Ik moet ook jou teleurstellen je verdient hoogstwaarschijnlijk geen standbeeld en jouw plek in de geschiedenisboeken is wellicht al vergeven.
De maatschappij kan blijkbaar wel even zonder jouw drukke baan, targets, deadlines en ego. We moeten allemaal adaptief onze rol herontdekken. Welke bijdrage ga jij leveren? Niks doen is namelijk geen optie.
De customer journey in de wereld van eten-drinken en slapen heeft een metamorfose ondergaan. Het einde van b2b en b2c staat voor de deur. Onder druk wordt alles vloeibaar en dat hebben we gezien.
We hebben in de Foodservice en Hospitality industrie alle heilige huisjes laten verdwijnen als smog voor de Mount Everest. Fabrikanten leveren direct aan consumenten en horeca ondernemers gaan nu massaal bezorgen.
Normaliter gesloten groothandels staan ineens wagenwijd open voor de reguliere horeca gast. Exclusiviteit zit niet meer vast aan locaties en momenten. Alle producten en diensten zijn nu voor iedereen bereikbaar.
Waar we vroeger afhankelijk waren van zenderbazen en producenten heeft de consument de regie overgenomen. We bestellen, streamen en broadcasten ons suf. Films komen niet meer in de bioscoop en Ik bepaal zelf wel of ik de eerste 10 seizoenen van Friends wil kijken.
Dit gedrag zien we ook al een tijd in de horeca. Plaats, moment, behoefte en bereikbaarheid hebben de marketingmix gedomineerd. Als je mij 15 jaar geleden had verteld dat ik gedurende mijn afstuderen tijdens de lunch even voor 25,- euro via UberEats Sushi liet komen had ik je waarschijnlijk uitgelachen.
De B2ME-conomy kenmerkt zich door de consument die overal en altijd toegang tot producten en diensten heeft. Alles wat het leven gemakkelijk en aangenaam maakt via stem of handpalm bereikbaar. Een consument is niet bezig met industrie grenzen, foodservice, foodretail, catering, horeca, leisure, etc. Laat me gewoon eten en drinken. Waar, wat en wanneer ik wil.
Wat als we nu de behoefte van de professional en gast eens echt centraal gaan stellen.
Als we de B2ME-conomy als vertrekpunt nemen in onze nieuwe customer journey, wat is dan het effect op mijn bedrijfsvoering?
Veel fabrikanten, leveranciers, accountmanagers roepen al jaren dat ze consultant zijn en 24-7 voor de ondernemer klaar staan om hem/haar te helpen met ondernemen. Hoe we dat moesten doen was nog niet helemaal duidelijk en de “What’s important to you?” was vooral een retorische vraag.
We wisten heel goed waar de horeca ondernemer op zat te wachten. We hebben hem bedolven onder de samples en acties. Echt niemand zat te wachten op Radler Grapefruit. Nu de horecaondernemer hulp kan gebruiken, kan de rol als consultant echt geclaimed worden!
De sales en marketing medewerkers werkzaam voor merken en grossiers hebben samen meer bereik op sociale media dan het bedrijf waar ze voor werken. Door samen een eenduidige boodschap uit te dragen, kan de horeca professional en de consument met social selling veel beter bereikt worden.
Er is zoveel bruikbare content voorhanden. Relevante theorie, productkennis, technieken, vaardigheden en andere tips & tricks. Het ligt meestal al op de plank stof te vangen. De nieuwe vertegenwoordiger in de B2ME- conomy is de matchmaker tussen de behoefte en de oplossing voor zowel de professional als de consument.
Een horeca-ondernemer is de belangrijkste schakel tussen vraag en aanbod.
Nu de tijd even lijkt stil te staan en de horeca ondernemer niet de duizendpoot hoeft te zijn, kan er gewerkt worden aan het optimaliseren van het concept. “Hoe komen we deze crisis door?”, heeft de hoogste prioriteit. De optimale werkweek kan nu vormgegeven worden. We hadden een harde reset nodig om te kunnen veranderen.
Een gemiddelde cultuur- en gedragsverandering duurt jaren. Een 6- pack krijg je ook niet met één sit-up. Het gaat een fikse work-out worden.
De ondernemer moet nu momenten inbouwen waar ze wel tijd mogen nemen om inspiratie op te doen, online te navigeren door trends en ontwikkelingen, creatief te denken.
Conceptontwikkeling en menu- engineering dient het hele jaar een van de kerntaken van een horeca professional te zijn. De behoefte van de gast is namelijk ook 24-7 in ontwikkeling. Strategie en conceptontwikkeling is keuzes durven maken.
Met wie ga je wel afspreken, welke producten wil je zelf uitproberen en waar heb je hulp bij nodig? Eindelijk de regie over de agenda terug. Welke leverancier voegt nu echt waarde toe? Alleen in gezamenlijke waarde creatie kun je nu nog bouwen aan een relatie.
Wie kiest wordt gekozen!
In 2005 waren veel onderzoeksbureaus bezig met het proberen te bereiken van de foodprofessional. Dat ging niet gemakkelijk, ze waren digitaal onvindbaar, toen hadden ze ook al geen tijd en waarom zouden ze helpen? In 2020 is de ondernemer digitaler dan ooit en zoekt naar nieuwe kanalen. het omarmen van online platforms verliep de laatste decennia vrij soepel.
Door het online verkoopsucces heeft de ondernemer wel met zijn macht en regie uithanden gegeven. Booking, The Fork en Thuisbezorgd bepalen tegenwoordig het succes van een onderneming. De nieuwe horeca professional laat zich niet meer vangen en wil de regie in eigen handen houden. Zijn positie in de keten is aan het schuiven.
De consument is ook aan het bewegen. Dankzij deze crisis is de B2ME-conomy werkelijkheid geworden. Nu is het tijd om gewaagde keuzes te maken.
De consument heeft dankzij Marktplaats en AirBnB geroken aan ondernemerschap en kan tegenwoordig overal onderscheidende producten kopen en verkopen. Het is nu tijd voor disruptieve nieuwe modellen. We zien Hellofresh, PicNic, Crisp de retailmarkt opschudden. de nieuwe B2ME-conomie geeft de horeca ondernemer de kans om op een veel groter gebied in te spelen op de behoefte van 17 miljoen gasten.
#samensterk heeft ons geleerd dat we de kracht in het collectief moeten vinden en niet bij een paar marktpartijen. De toekomst ziet er geweldig uit. Welke keuzes durf jij te maken? Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg.
Welkom in de nieuwe B2ME-conomy, de lente is begonnen!
Vanaf 1 mei komt TIPPR met de Horeca pick-up points. Nu de horeca noodgedwongen creatieve omzetstromen heeft toegevoegd aan de bedrijfsvoering gaat het lastig worden om na de heropening van de horeca weer afscheid te nemen van deze extra en tijdelijk enige inkomsten.
De mitsen en maren zijn verdwenen en we zijn een ervaring rijker. De consument heeft direct bij de groothandel kunnen winkelen, fabrikanten leveren aan de deur en de Horeca-ondernemer betaalt de rekening.
Wij willen samen met de ondernemers, fabrikanten en grossiers de hub vormen in de nieuwe B2ME- conomy. Een open platform zonder exclusiviteit waar de hele keten baat bij heeft. De kappers doen het al jaren. Bij jouw favoriete kapper koop je ook kwalitatief betere producten voor thuis verzorging.
We gaan starten met een aantal gerenommeerde Horeca bedrijven. Via de Tippr-app kunnen gasten verrassende producten bestellen die normaliter niet makkelijk bereikbaar zijn.
De horeca-ondernemer krijgt de mogelijkheid om eigen huisgemaakte producten toevoegen. Hun bekende signatuur ook voor thuis. De Tippr-box moet zelf bij de dichtstbijzijnde Horeca pick-up point opgehaald worden. Alle tijd voor een kop koffie of een wijntje.
Boodschappen doen was nog nooit zo gezellig.
Wil je meer informatie voor leveranciers ontvangen
Nu je hier toch bent …
Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier
Laat je verder inspireren in de TIPPR app!