fbpx

Blog: Waarom lokale en ambachtelijke merken online winnen

In deze blog nemen we jou als horecaleverancier mee in de wereld van omnichannel. Laat je inspireren hoe andere bedrijven omnichannel inzetten en hoe jij dit op succesvolle manier kan toepassen. 

TIPPR is gespecialiseerd in Social- en Digital Selling. Dit kan voor jou als leverancier betekenen dat je met behulp van online-communicatie altijd top-of-mind bent in de horeca. Storytelling over local craftsmanship (lokaal vakmanschap) is bij uitstek interessante content om de horeca te inspireren.

Wat is omnichannel?

Omnichannel betreft de combinatie van online en offline aanwezigheid die op elkaar aansluit. Je dient als horecaleverancier tegenwoordig goed online aanwezig te zijn, maar vergeet daarbij je offline-communicatie niet. Het is de combinatie van beiden die jouw bedrijf succesvol maakt. 

Horecamedewerkers en -ondernemers zijn constant online actief en steeds meer horecazaken breiden hun diensten uit naar online mogelijkheden. Zorg er daarom voor dat jij als horecaleverancier ook online actief bent. Online is de uitgesproken kans om jouw verhaal te delen met de horeca.

De eerste fase in de Customer Journey is awareness fase. Deel in deze fase als leverancier relevante content. Offline awareness creëren is vaak een te dure manier dus probeer dit online al te doen. Het scheelt tijd en geld. Het is juist belangrijk dat de horeca bekend is met jouw bedrijf als er een verkoper op bezoek komt. Dit verhoogt namelijk de conversie ratio

Horeca is een mensen-mensen business. Horecaondernemers doen geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Door de pandemie wordt veel online gedaan. Post-corona zal omnichannel de nieuwe norm worden. Online inspireren, selecteren en kopen. De ouderwetse verkoopdeal zal zeker nog offline plaatsvinden. 

Interview met Olaf Bertholet

Tijdens de pandemie sprak TIPPR met Olaf Bertholet, directeur van LGB Hotels en daarmee eigenaar van The Green Elephant in Maastricht. Hij vertelt in het interview over lokaal vakmanschap en het duurzame aspect wat dit met zich meedraagt. 

Olaf Bertholet maakt met onder andere The Green Elephant, een hostel in Maastricht, succesvol gebruik van storytelling.  

Rond de wereld trekken was (pre-corona) trending. Veel jongeren willen de prachtige plekken van de wereld ontdekken en gaan op reis. Rondtrekken door Australië of Azië is een droom voor velen, maar vanwege de maatregelen uitgesteld.

Mensen trekken ook wel degelijk door Europa en komen dus ook in Nederland. Hostels richten zich vaak op deze backpackers. Een hostel kan een wat smoezig karakter hebben, maar niets is minder waar. 

Zo heeft Olaf ook veel gereisd en is tot de conclusie gekomen dat een hostel niet vervuilend moet zijn. Dit is storytelling. De hospitality van hostels moet bijdragen aan een fitte, groene en gezonde wereld.

Een groen hostel waar comfort en luxe uitstraling gepaard gaat met een budget prijs is het doel van de LBG-hotels. Vertel dus waar jouw product vandaan komt. 

In het interview met Olaf spraken we over optimaal partnerschap. Optimaal partnerschap voor Olaf is dat leveranciers contact opnemen met hem als zij verwachten dat de voorraad opraakt of als er nieuwe innovaties zijn. Hij wil dat de leveranciers initiatief tonen en betrokken zijn bij de organisatie.

Hij zou graag zien dat leveranciers vaker contact opnemen, ook juist wanneer er financieel onzekere periodes zijn zoals met Corona. Zo voelt het voor Olaf alsof de horecaleverancier ook iets komt brengen in plaats van alleen halen. 

Olaf refereert terug naar de eerste lockdown waarbij horecaleverancier Fritz-Kola de koelkasten rijkelijk gevuld heeft en compensatie aanbood voor The Green Elephant.

Door dit partnerschap had Olaf wel voorraad voor zijn gasten. Voor Fritz-Kola kost dit misschien tijdelijk wel geld, maar zodra de betere tijden weer aantrekken zijn zij de eerste die weer benaderd worden door Olaf.

Het is dus een kleine investering voor de leverancier die zich op lange termijn dubbel en dwars terugverdiend. Op deze manier bouw je als leverancier aan een succesvol partnerschap wat meer is dan alleen producten leveren. 

Omnichannel volgens Olaf

Een goede eerste indruk is cruciaal. Je maakt tenslotte maar één keer een eerste indruk. Dit kan zowel online als offline zijn. Dit staat wel in lijn met elkaar volgens Olaf. Het is belangrijk dat je één gezicht naar buiten uitstraalt.

Dus zorg dat jouw online profilering een representatieve weergave is van hoe jouw product in de echte wereld is. 

“Wanneer ik iemand anders op bezoek krijg dan wie ik online gezien heb, krijg ik mijn bedenkingen.” 

Denk na over hoe jij je profileert zowel online als offline. Zorg dat al jouw kanalen hetzelfde uitstralen zoals in de echte wereld ook bent. Daarnaast blijf jij top-of-mind voor de horeca als jij regelmatig relevante en passende content deelt. 

De vijf kernwaarden van de LBG Hotels zijn: Fit, groen, bewust, duurzaamheid en ondernemen. Wanneer een leverancier een product wil verkopen aan één van deze hotels dient het product in lijn liggen met deze kernwaarden. 

Om aan de waarde duurzaamheid te vol doen, wordt er vaak gewerkt met lokale leveranciers. Lokale leveranciers zorgen voor korte lijntjes en weinig kilometers wat natuurlijk beter is voor het milieu.

Zorg er als leverancier voor dat jouw producten in lijn liggen met de waarden van de ondernemer. 

Verkoop jij bijvoorbeeld een product met vlees, maar is jouw lead een horecazaak dat biologische producten belangrijk vindt? Ga dan dieper in op het feit dat jouw producten bijvoorbeeld wel met goede dierwelzijn geproduceerd zijn. Kijk waar de waarden liggen en speel hierop in.

Olaf ziet de toekomst voor zich met steeds meer lokale platformen waar lokale leveranciers hun producten rechtstreeks kunnen aanbieden aan horecaondernemers. Local craftsmanship wordt dus nog belangrijker. 

Extraordinary New Hostel: The Green Elephant

The Green Elephant is genomineerd voor Extraordinary New Hostel. Hierin worden de beste nieuwe hostels ter wereld uitgekozen.

Van de Filipijnen tot aan Mexico zijn er hostels geselecteerd en daar zit ons Maastricht ook tussen! Een hele mooie prestatie dat The Green Elephant in Maastricht in de top 5 staat.

Nu kan jij heel makkelijk een steentje bijdragen aan het helpen van de horeca. Breng je stem uit en laat Maastricht het beste nieuwe hostel ter wereld rijk zijn.

Stap 1. Druk op onderstaande “vote now”

Stap 2. Kies voor “vote for The Green Elephant Hostel”

Stap 3. Vul je e-mail adres en naam in.

Stap 4. Kies “New Hostel”

Stap 5. Kies voor The Green Elephant en bevestig je stem.

Local Craftsmanship (Lokaal vakmanschap)

Local craftsmanship kan je helpen bij het vormen van een verhaal. Het is belangrijker dat jij met jouw product een verhaal weet te vertellen.

Storytelling is onmisbaar bleek bij The Green Elephant. Mensen zijn opzoek naar alles waar een verhaal achter zit. Zonder authentiek verhaal ben je maar één van de vele anderen. 

In het Millennial Trendrapport 2021 spraken wij over de trend lokaal vakmanschap. Gasten zijn sneller geneigd een aankoop te doen als er een inspirerend, authentiek, verrassend of grappig verhaal achter jouw product schuilgaat.

Wees daarom de horecaleverancier met dit verhaal! Neem de horecaondernemer mee op reis. 

Communiceer duidelijk naar de horeca wat je verhaal is. Dit betekent niet dat het specifiek over de gehele voorgeschiedenis van het eeuwenoude familiebedrijf moet gaan, maar neem ze mee in hoe je tot ontwikkelingen komt of hoe jij een probleem hebt opgelost.

Kijk of je een uniek of ambachtelijk verhaal kan vormen. Laat zien waar jij je me gaat onderscheiden.  

Uiltje Brewing Company doet dit ook. De humor die Uiltje met hun producten op de kaart brengt zorgt ervoor dat mensen er over gaan spreken. Het valt op. Daarnaast blijft Uiltje hun producten vernieuwen. Hierdoor blijven mensen het uitproberen. 

De doelgroep die gevoelig is voor lokaal vakmanschap kiest voor Uiltje. Uiltje is ontstaan door zijn bieren lokaal te brouwen en zo hebben zij een fanbase gecreëerd. Vanuit daar zijn zij gegroeid tot waar ze nu staan.

Zij spelen dus in op de trend craftsmanship, maar kijken ook waar ze de horeca een belevenis kunnen aanbieden met hun bieren. Zij zeggen dat je erachter moet komen waar jouw horecaklant voor staat en hier moet je op inspelen met jouw product.

Uiltje heeft briljante namen bedacht waardoor ze vaak online terug te zien zijn. Bijvoorbeeld met hun productnaam: F*ck de caravan staat in de fik! 

Alles op jouw sociale kanalen staat in teken van jouw verhaal. Heb je bijvoorbeeld lokaal gebrouwen bier met een robuust karakter? Laat dit robuuste terugkomen in op jouw social mediakanalen.

Maak stories op Instagram, plaats berichten en advertenties met bijvoorbeeld industriële foto’s om zo deze sfeer over te brengen. 

Is jouw product bijvoorbeeld een zoet taartje van een lokaal bakkertje? Dan kun je weer gebruik maken van een zachtere uitstraling met pasteltinten.

Kies een sfeer en vertaal dit door in jouw online communicatie. Al jouw uitingen dienen hierbij aan te sluiten. Zo breng je het karakter van het product goed over naar de klant.

Lokale producten zijn niet alleen duurzamer, maar worden ook makkelijker en sneller geleverd. We hebben dit in maart ervaren met het vrachtschip dat vastlag in het Suezkanaal.

Door je producten lokaal te maken en te verkopen verhoog je ook de duurzaamheid van jouw product. Niet alles wat je van ver haalt, is dus per definitie beter.  

THINK GLOBAL, ACT LOCAL

Onder het mom van deze quote is Dik & Schil een mooi initiatief. Zij halen koffiedik en sinaasappelschillen op in de horeca en produceren hier koffielikeur en Orangecello van. Zo gaan zij foodwaste tegen en maken zij van een restproduct een nieuw product. 

Hoeveel kilometer ligt er op jouw bord?

De foodmile van een product wil zeggen: hoeveel kilometer heeft jouw product afgelegd voordat het bij de klant terecht komt? 

Bij lokaal geproduceerde gerechten is de foodmile dus veel lager. Minder kilometers betekent minder uitstoot en dat kan een milieuvriendelijk product opleveren.

De horeca kan op de menukaart vaker seizoensgebonden producten verwerken. Seizoensgebonden producten komen uit de streek.

Zo is de Oosterscheldekreeft van maart tot juli verkrijgbaar. Daarna komt de kreeft bijvoorbeeld uit Amerika of Canada en is het dus minder duurzaam.

Kijk of jij als leverancier meerdere seizoensgebonden producten uit lokale gebieden kan presenteren. 

THIJS-drinks haakt ook in op de trend ecofriendly en craftsmanship. Hun missie is om voedselverspilling tegen te gaan en geven daarom lelijk fruit een eerlijke kans. Een derde van de wereldwijde voedselproductie wordt verspild.

THIJS-drinks maakt van overtollig fruit ijsthee, sappen en cocktails. Dit is ontzettend duurzaam. Het fruit komt dus niet van ver en wordt lokaal geproduceerd.

Interview met Silvie Slachter

BBB Maastricht, de oudste horecavakbeurs van Nederland, is dé (offline) ontmoetingsplek voor horecaprofessionals uit alle segmenten.

Horecaondernemers komen naar de beurs voor proeverijen, waardevolle masterclasses en inspiratie, maar vooral om elkaar persoonlijk te ontmoeten en te netwerken.

De horecaleveranciers vertellen op de beurs hun verhaal en inspireren de aanwezige horecaondernemers. Ook worden de nieuwste ontwikkelingen en trends gedeeld.

TIPPR sprak met Silvie Slachter, productmanager van BBB Maastricht over de omnichannel strategie en craftsmanship. Silvie Slachter weet met BBB Maastricht een goede vertaling te maken van deze strategie.

Door haar beurservaring begrijpt zij hoe er offline gecommuniceerd moet worden, maar ze weet ook dat je online jouw verhaal door moet vertalen in de content. BBB Maastricht post 2 tot 3 keer in de week op de sociale mediakanalen.

Deze content speelt in op de actualiteit, presenteert bijzondere producten of diensten die op de beurs staan of deel bijzondere trends die bij kunnen dragen aan ‘more horeca succes’.

Volgens Silvie komt het echte verhaal van een product echter pas tot leven op de beurs, waar mensen elkaar persoonlijk leren kennen. Mensen die elkaar in het dagelijks leven misschien niet hadden ontmoet door koud langs de deuren te gaan.

De horecaondernemers willen op de beurs geïnspireerd worden. De perfecte plek dus om als horecaleverancier sneller in contact te komen met de horecaprofessionals. 

BBB Maastricht richt zich steeds meer op het online awareness creëren. Een extern bedrijf regelt de marketing automation voor BBB Maastricht, zodat zij online specifiek de doelgroep van BBB Maastricht aanspreken.

Online wordt er dus op de juiste doelgroep gericht zodat de juiste doelgroep de content te zien krijgt en geïnspireerd raakt om deel te nemen aan BBB Maastricht. 

Silvie verwacht dat de bezoekers niet genoeg getriggerd zullen zijn als zij online niet eerder in aanraking zijn geweest met het aanbod van BBB Maastricht. Het is dus belangrijk om ruim van tevoren te inspireren.

Silvie geeft aan omnichannel te omarmen. 

“Ik kan geen offline evenement organiseren zonder hier een online basis voor te hebben.”

B2B sales is niet meer van de koude acquisitie; alleen koud bellen en bezoeken is niet voldoende volgens Silvie. Ondernemers bezoeken kan in tijden van de pandemie bovendien niet meer.

Daarnaast heb je de kans dat het koud langs de deuren gaan irritaties oplevert en kan het ondernemers het gevoel geven dat je als leverancier alleen maar iets komt halen in plaats van brengen.

Olaf Bertholet bevestigt dit: “het gaat er juist om dat je als horecaleverancier iets komt brengen aan de horeca”.

De rol van online awareness creëren wordt dus steeds belangrijker. Horecaleveranciers moeten online inspireren. Daarnaast blijft de horeca wel een mensen-mensen wereld stelt Silvie.

De horeca zal ook altijd graag offline geïnspireerd willen worden door hun leveranciers. Dit is dus de omnichannel strategie. 

Offline inspireren kan op BBB Maastricht. Tijdens deze beurs staan toevallige ontmoetingen en de eerste kennismaking centraal. Het draait niet alleen om producten verkopen, maar het gaat om het verbinden van horecaleveranciers met horecaondernemers.

De bezoekers van BBB Maastricht hebben juist de behoefte om een relatie op te bouwen. Deze eerste kennismaking is online, maar de kennismaking op de beurs dient geweldig en groots te zijn zodat je als horecaleverancier de aandacht van deze ondernemer vast blijft houden.

Bedrijven met slechts een paar vertegenwoordigers redden het vaak niet om alle horecazaken in Nederland te bezoeken. Om een groter bereik te realiseren zijn ze afhankelijk van onder andere een deelname aan de beurs, aldus Silvie.

Daarom is de beurs de uitgelezen kans om offline een persoonlijke relatie op te bouwen met meerdere ondernemers en later deze relaties ook te blijven inspireren via de online-kanalen. 

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat toevallige ontmoetingen, het leggen van persoonlijke contacten en het onderhouden van relaties moeilijk was. Daarom staat de beurs dit jaar voor verbinden en netwerken.

We spraken al met Olaf Bertholet over de trend craftsmanship, ook volgens Silvie is dit een erg belangrijke trend en zal daarom ook door vertaald worden op BBB Maastricht.

Een voorbeeld waar craftsmanship terugkomt op de beurs is het Limburg Paviljoen. Een nieuwe samenwerking tussen BBB Maastricht en TIPPR.

Op dit plein staan Limburgse horecaondernemers en -leveranciers die hier een podium krijgen voor hun lokaal ondernemerschap.

Elke dag staat er bijvoorbeeld een andere horecaondernemer centraal die zijn lokale ‘signature dish’ mag laten zien. Daarnaast zijn er verschillende stands waar horecaleveranciers hun lokale producten verkopen. 

Silvie: “laat zien dat je trots bent op jouw regio! Het is uniek dus ga dit omarmen!”

Silvie vindt dat de horeca zich bewuster moet worden van waar de producten vandaan komen. Local craftsmanship bevordert dit alleen maar.

TIPP van Silvie: “Kijk of je lokaler kan ondernemen en waar jij eventuele schakels er tussen uit kan halen.Zo houd je kortere lijntjes en maak je minder kilometers wat jouw product weer duurzamer maakt.”

Wees je wel bewust in welke regio jij je bevindt als leverancier. De Maastrichtse horecaondernemers moeten op een andere wijze benaderd worden dan Rotterdamse ondernemers. Dit stukje aanpassingsvermogen is cruciaal volgens Silvie.

SPOT-ON(line) event

20 april van 14:30 tot 16:30 presenteert BBB Maastricht het SPOT-ON(line) event. Een dynamisch programma wat jou gaat helpen en gaat laten lachen en waar TIPPR de laatste trends bespreekt.

Houdt de website van BBB Maastricht in de gaten op 20 april want vanaf hier is de live stream te volgen! 

Dit waren de belangrijkste TIPPS voor jou als horecaleverancier om een succes te maken van craftsmanship en omnichannel. Hou vol, blijf in contact met de horeca en maak er een succes van!

Wil je meer weten over omnichannel? Klik hier.

Wil je meer informatie voor leveranciers ontvangen

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Altijd op de hoogte blijven?



 

Laatste artikelen

10 TIPS Trend: No Waste Restaurant

Kosten Besparen met No Waste - van Waste naar No Waste RestaurantDuurzaamheid in de horeca gaat verder dan het bord - het is een ketenbrede...

Lekker zomers: gekonfijte Artisjokburger

Caprichos del Paladar Steeds meer consumenten kiezen voor een burger. Hier zien we dat steeds vaker de keuze gemaakt wordt voor een gezonde gourmet burger.Caprichos...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg