fbpx

Blog: Een bakkie rendement!

Meer rendement, met koffie? Dat kan, door middel van take-away! Er is de afgelopen maanden veel veranderd in de wereld. Wat gelukkig niet snel zal veranderen is de vraag naar koffie. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, het is altijd tijd voor een bakkie troost. Koffie speelt (juist nu) voor vele mensen een belangrijke rol.

Altijd op de hoogte blijven?



“mENSEN GAAN TOCH OPZOEK NAAR HUN KOFFIEMOMENTJE” – DENNIS GRUTER

We worden gedwongen om thuis te werken en zijn op zoek naar sociaal contact, energie en motivatie om de dag door te komen. De oplossing hiervoor; koffie.

Voordat de online meeting begint snel nog even een koffie halen bij jouw favoriete horecazaak. Anderen maken tijdens een korte wandeling met een kop koffie in de hand contact met anderen. Koffie is voor velen een reden om even het huis uit te kunnen en daarom ook een belangrijke publiekstrekker voor de horeca.

In deze blog delen we verschillende mogelijkheden en tips rondom koffie. Zodat ook jij straks de juiste koffie gaat schenken die helpt om meer omzet te realiseren! De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Wat maakt koffie nu zo bijzonder?;
  • Haal meer marge uit je koffie: interview met Espresso-expert Dennis Gruter;
  • Koffievariaties, van cappuccino tot cocktail;
  • Melkvariaties;
  • Aan de slag, maar waar begin je?

Wat maakt dat bakkie troost zo bijzonder?

Waar komt het vandaan en wat maakt het toch zo bijzonder? Om koffie te begrijpen is het belangrijk om te weten waar het vandaan komt en waarom het zo populair is bij jouw gasten. Oorspronkelijk komt koffie uit Ethiopië.

Vanaf de 17e eeuw verspreidde de Nederlandse VOC het gewas over de wereld. Op dit moment groeit koffie in ongeveer 70 landen en is het op petroleum na het belangrijkste handelsproduct ter wereld. Er zijn twee varianten van koffie; arabica en robusta. Het verschil tussen deze twee ligt onder andere in het cafeïne gehalte en smaakkenmerken. Zoals je misschien al aan de naam kan afleiden, bevat de robusta meer cafeïne.

Wist je dat we alleen al in Nederland jaarlijks zo’n 8,4 kg koffie per persoon drinken. 

Hoe komt dit? Dat kan verschillende redenen hebben. Gewoon omdat het lekker is. Is een veelvoorkomend antwoord. Wat ook geen gek antwoord is. Koffie heeft namelijk verschillende smaaksensaties die een hele belevenis met zich meebrengt. Er is geen ander drankje dat zoveel verschillende smaaksensaties kenmerkt.

Toch drinken de meeste mensen koffie, omdat ze niet zonder kunnen (tenminste dat is wat ze zeggen). Een ochtend opstaan zonder koffie, komt bij velen niet meer voor.

Er zijn nog eindeloos veel andere redenen waarom mensen koffie drinken of waarom ze voor een bepaalde soort kiezen. Dat is niet zo gek ook, je kan er eindeloos veel mee. Naast het drinken van koffie kan je het gebruiken om mee te koken.

En in het kader van duurzaamheid; koffie-afval kan je ook hergebruiken. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven die koffiedrab inzamelen en hier oesterzwammen op kweken. Daarnaast worden er ook, to-go bekers, servies en meubels van koffiedrab gemaakt. Allerlei verschillende mogelijkheden om koffie te gebruiken.

Hoe kan jij als horecaondernemer koffie in deze tijd het beste inzetten? Om antwoord te geven op onder andere deze vraag hebben we hulp ingeschakeld van Espresso expert Dennis Gruter. Je leest het interview hieronder.



Haal meer marge uit koffie – Interview met de Espresso expert van Segafredo

Om een beter beeld te krijgen van de rol die koffie in deze tijd heeft en hoe jij het kan inzetten bij jouw onderneming, hebben we Espresso expert Dennis Gruter een aantal vragen gesteld. Dennis werkt bij TikTak/Segafredo Zanetti Nederland B.V. Dennis heeft een goed beeld van de horeca en snapt ook als geen ander dat extra omzet noodzakelijk is in de horeca.

Welke veranderingen in de wereld van koffie zijn jou het meeste opgevallen?

De grootste verandering die we op dit moment in de foodservice zien is natuurlijk dat er geen koffie meer genuttigd wordt in de zaak, vanwege de lockdown. Wat je wel ziet is dat mensen toch opzoek gaan naar hun koffiemomentje. Bijna iedereen is thuis aan het werk, maar vindt het lekker om er even tussenuit te gaan.

Verder heeft natuurlijk take-away een enorme opkomst gemaakt. Ook thuis zien we zeker mogelijkheden. Zo zijn bijvoorbeeld de verkopen in retail, maar ook online door het thuiswerken gestegen. Je ziet dat steeds meer bedrijven hierop inspelen met pakketten. Werkgevers sturen een koffiepakket naar hun werknemers. Zomaar, om ze een hart onder de riem te steken.

Wat zijn koffie trends?

Trends van de afgelopen tijd zijn toch wel een stukje duurzaamheid en transparantie.

”Het wordt steeds meer gewaardeerd als je iets maatschappelijk verantwoord doet”

Consumenten en ook gasten in de horeca vinden het steeds belangrijker en interessanter om de oorsprong van het product te weten. Naast die goede kop koffie die we serveren in de horeca, vinden ze het heel interessant om iets te weten over het product wat men consumeert.

Voorbeeld kan zijn een QR code op de koffiekaart die de gast kan scannen met smartphone. Vervolgens krijgt men in de vorm van een filmpje meer te weten of de oorsprong en herkomst van de koffie die men drinkt.

Verder wordt het steeds meer gewaardeerd als je iets maatschappelijk verantwoord doet. Wij hebben bijvoorbeeld ook de Massimo Zanetti Foundation waar we allerlei projecten mee steunen.

We zien dat de markt een beetje in twee splitst. Ondernemers die echt krachtig zijn. Zij gaan er, los van de tegenslagen, echt voor en verzinnen allerlei creatieve oplossingen. Maar je hebt ook ondernemers die nu vooral naar de P van prijs gaan kijken. Dat is het huidige spel.

Welke koffie wordt het meest gedronken?

Men drinkt buitenshuis nog steeds het meeste de lange koffie, de café crème. Wel zijn 40% van de koffieconsumpties in de horeca melk gerelateerd. Denk aan een cappuccino, latte macchiato, die toename zie je wel. Wat we ook zien is dat je daar nu varianten met diverse soorten melk op krijgt. In koffiespeciaalzaken wordt dit al actief gebruikt.

”koffie is heel erg aan het leven”

Daarnaast zie je ook beweging in de koffie specialiteiten, de single origin (single origin koffie bestaat in tegenstelling tot de blend uit koffiebonen uit één land, één gebied of één plantage) of een andere melange die men wil serveren.

Het kan ook best zijn dat ondernemers bijvoorbeeld overdag een bepaalde melange op de molen hebben zitten, maar ‘s avonds bij het diner een andere serveren. De koffiemarkt leeft en is volop in beweging.

Wat is jouw favoriete koffie?

Ik ga de deur niet uit, voordat ik een espresso macchiato op heb. Dat is voor mij het ultieme begin van de dag en mijn favoriet. Al ligt dat wel aan het moment. Een espresso macchiato vind ik heerlijk in de ochtend.

Elke dinsdag heb ik een vast adres waar ik stop en een espresso macchiato haal, maar ik kan ook genieten van een espresso na een vier gangen diner. Dat is maar net het moment.

Wat is de invloed van melk op koffie?

Dat kan verschillende kanten op gaan. Wanneer je een melange pakt van 100% arabica en je maakt daar een cappuccino van, dan kan de melk de smaak van de koffie verslechteren. Ons advies als je een cappuccino of melk gerelateerd product maakt, is om daar altijd een arabica/robusta melange bij te gebruiken, omdat de robusta zorgt voor dat krachtige.

Ik merk momenteel dat ik nog bij te veel adressen een cappuccino krijg, wat dan eigenlijk gewoon koffie met gestoomde melk is. Ook als mensen een volautomatische espresso machine gebruiken, merk ik te vaak dat de melk de koffie overneemt.

Daarom is de melange zo belangrijk. De kunst van een mooie cappuccino is namelijk, dat het romige van de melk samenkomt met die mooie crème en volle krachtige smaak van koffie. Dat vult elkaar fantastisch aan.  

Nederlanders geven de laatste tijd meer geld uit aan goede koffie. Van welke factoren hangt een ‘goede koffie’ af?

Dat is persoonlijk. Koffie heeft met smaak te maken en smaak is persoonlijk. Natuurlijk vind ik de koffies van Segafredo en Tiktak het lekkerste. Onze concullega’s zijn absoluut ook in staat om mooie koffie te serveren.

Het belangrijkste is hoe je je als merk op dit moment kan onderscheiden en dat is echt door die toegevoegde waarde. Door beleving te creëren en transparant te zijn. 

Heb je omzet verhogende tips ?

In zoverre dat ik de horeca tips mag geven, ze hebben het natuurlijk waanzinnig zwaar en dat begrijpen we als geen ander; Probeer creatief te zijn! Daar waar mogelijk met take-away.

Niet alleen met take-away met koffie, maar maak bijvoorbeeld een frappe of een ijskoffie. Denk aan een cappuccino met opgeschuimde melk, met daarin hazelnootsiroop.

Probeer iets extra’s te doen. Probeer een extra grote cappuccino te verkopen, een stukje upselling.

Er zijn genoeg ondernemers die op dit moment te weinig passanten hebben. Probeer toch alle wandelaars of fietsers een kop koffie te verkopen. We moeten proberen alle kansen te grijpen.  

Segafredo kan goed aansluiten bij de horecaondernemers die willen beginnen met take-away. Wij stellen bekers, leaflets, postermateriaal en eventueel krijtborden beschikbaar om de ondernemer te helpen.

Wij begrijpen ook dat als je als ondernemer nu begint met koffie to-go je niet direct 2000 koffie- espresso- en cappuccinobekers afneemt. Daarom geven wij onze klanten die er mee willen beginnen een rits bekers van iedere soort om het uit te proberen.

Slaat het aan? Dan kunnen we de rits ook per stuk verkopen, in plaats van volle dozen. Op deze manier proberen wij mee te denken met de ondernemer. 



Nederlanders zijn over het algemeen geen volk dat lopend consumeert. Wanneer ze een sandwich halen, gaan ze al snel opzoek naar een bankje. Maar wie weet, wellicht heeft corona dat verandert! Wie had ooit gedacht dat wij in 2020 een vier-gangen-diner of sterrendiner konden afhalen? Laten we hopen dat we binnenkort met zijn allen weer veilig kunnen genieten in de horeca.

– Nog een extra TIPP van ons. Horecaondernemers kunnen door middel van de TIPPR.SHOP exclusieve espressokoffie per kilo verkopen voor thuis. Zo kan je bijvoorbeeld Segafredo koffie aanbieden aan je gasten en kunnen zij een exclusief product uit de horeca kopen!
Meer informatie over de TIPPR.SHOP vind je hier.

Van cappuccino tot cocktail, welke kies je?

Probeer iets extra’s te doen als het gaat om koffie. Onderscheid je als ondernemer. Er zijn enorm veel variaties met koffie. Ga je voor een cocktail of verwen je je gasten iedere ochtend met een heerlijke hazelnoot latte. Om je een idee te geven over de brede kansen die koffie biedt, presenteren we ze voor jou op een rijtje:

  • Koffiesiroop
    Een manier om meer marge uit je koffie te halen. Een kleine toevoeging aan de koffie, waarmee je je kan onderscheiden. Je hebt allerlei verschillende smaken siroop die je kan gebruiken. Appelsiroop in de zomer, kastanje siroop in de herfst. Door je gasten met verschillende koffiesoorten te verrassen creëer je een belevenis en geef je ze een reden om bij jou koffie halen.
  • Shake it up – Milkshakes
    Een milkshake met koffie. Perfect voor gasten die graag iets zoets bij de koffie hebben. Het leuke aan de milkshakes; je kan het zo moeilijk maken als je zelf wil. 
  • Fluffy (ijs)koffie – Dalgona 
    Die ken je misschien wel. De koffie die viraal ging op Instagram met de hashtag #dalgonacoffeechallenge. De Dalgona bestaat voor het grootste deel uit koude melk, waar luchtige koffieroom aan toe wordt gevoegd. De koffie zou zelfs nog ‘fluffier’ zijn dan een cappuccino! Maar hoe maak je dit nu, klik hier
  • Slow coffee
    Slow coffee, ook wel filterkoffie genoemd. Een variant die de afgelopen jaren razend populair is geworden. In tegenstelling tot een shot espresso, kost het zetten van slow coffee ongeveer 2 tot 5 minuten. Maar, het brengt wel de ultieme beleving met zich mee. Bij slow coffee wordt er water bij de versgemalen koffie geschonken. Dit water is niet gekookt (tussen de 80-90 graden), waardoor de smaak lekker mild blijft. Maar hoe zet je dit nu? Klik hier
  • Cocktails
    Cocktails kunnen niet ontbreken. Helemaal van deze tijd en perfect te combineren met koffie! Daarnaast is het ook nog eens makkelijk om te maken. Je vindt online enorm veel verschillende alcohol- vrije en houdende variaties met of zonder alcohol. Eén van de bekendere koffie cocktails is de Espresso Martini. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is; koffielikeur, vodka, espresso en koffiebonen.
  • Koffiebes-thee – Casacara
    Cascara is een trendy variant van koffie die in verschillende landen voorkomt. Het staat bekend als de goedkopere variant van koffie. Voor dit drankje wordt de schil van de koffiebes gedroogd en gefuseerd. Het resultaat: een zoet drankje, dat rijk is aan suiker en veel vruchtenaroma’s bevat. Er zit daarnaast een stuk minder cafeïne in dan in een koffieboon. Een goede optie voor gasten die zin hebben in thee.
  • Freakshake
    De freakshakes, ze staan bekend om hun uitstraling. Marshmallows, stukken chocola of zelfs donuts op je drankje, niks is too much. Wist je dat deze shakes ook heerlijk zijn met koffie? Een shot espresso toevoegen doet wonderen. Mochten je gasten binnen proporties willen blijven, maak dan een gezonde freakshake! Met bijvoorbeeld banaan, kokosmelk en kokosslagroom en frambozen, net zo lekker (en vegan, in dit geval). Gezonde freakshake? Klik hier.

Doe mij maar gewoon koffie, met melk.

Dat kan natuurlijk ook. Een koffie, met melk, zonder alle poespas. De melkgerelateerde koffies blijven enorm populair in de horeca, ze zijn niet meer weg te denken.

”40% van de koffie CONSUMPTIES in de horeca zijn wel melkgerelateerd” – dennis gruter

Naast koffie komt melk ook met steeds meer variaties. Zo heb je naast houdbare melk of verse melk, is de plantaardige melk de afgelopen jaren op steeds meer plekken populair.

Het soort melk dat je gebruikt hangt natuurlijk af van jou en de behoefte van jouw gast. Heb je een laag budget of beschik je over een melkschuimapparaat? Dan kan je kiezen voor houdbare melk.

Houdbare melk kan je langer bewaren en zorgt voor meer ruimte in je koelkast. Maak je altijd gebruik van biologische producten? Dan kan je zowel verse als houdbare melk in een biologische variant aanschaffen.

Zoals we al benoemd hebben, is plantaardige melk bezig met een sterke opkomst. Steeds meer horecaondernemers bieden hun gasten deze gezondere optie aan.

Een voorbeeld van plantaardige melk is die van het merk OATLY. Zij hebben een plantaardig drankje ontwikkeld die goed is voor mens en planeet. Het stukje duurzaamheid, waar Dennis het over had! De ‘melk’ van OATLY is gemaakt van haver in plaats van koeienmelk.

Naast haver heb je nog andere varianten waar je mee kan experimenteren; sojamelk, kokosmelk en zelfs erwtenmelk. 
Meer informatie over OATLY? Klik hier!

Aan de slag, maar waar begin je?

En, wat wordt het? Een cocktail of toch de oude vertrouwde cappuccino? Voordat je aan de slag gaan met je koffie (to-go), zijn er nog wat keuzes waar je als horecaondernemer over na moet denken. We hebben hieronder een aantal belangrijke stappen voor je opgeschreven. 

Stap 1.

Bepaal je doelgroep. Kijk voordat je de keuze maakt in koffie, naar de behoefte van jouw gast. Is jouw gast opzoek naar een unieke soort koffie of zetmethode of maakt een espresso ze al blij? Kijk ook goed naar de locatie waar je koffie gaat verkopen. Zitten er veel universiteiten in de buurt of zit je juist midden in het centrum? 

Stap 2. 

Houd rekening met personeel. Mocht je besluiten om een koffie te gaan maken met een pistonmachine. Houd dan in gedachten dat je eventueel je personeel moet trainen. Hier kan een koffieleverancier vaak bij helpen.

Stap 3.

Kies de koffie en melk. Is de vraag van je doelgroep duidelijk? Dan is het tijd om koffie en eventueel melk aan te gaan schaffen. Haal je je koffie bij een lokale koffiebrander, de groothandel of ga je een samenwerking aan met een koffieleverancier. Denk bij deze keuze goed na over wat je wil uitstralen. Hetzelfde geldt voor de melk die je gaat gebruiken.

Stap 4. 

Let op de kwaliteit. Bij de keuze van de koffie die je aanschaft is het cruciaal om op de kwaliteit te letten. Daar zit het verschil. Internationaal is er een scoresysteem, waarbij koffie door proevers op allerlei punten beoordeeld wordt.

Op deze manier wordt de kwaliteit van koffie zo objectief mogelijk vastgesteld. Wanneer in de jaren 70 een koffie hoger dan 80 punten scoorde, kreeg deze de naam ‘specialty coffee’. Tegenwoordig werken vooral lokale branders met specialty coffee.

Over het algemeen is dit vaak wat prijziger, maar je proeft het zeker terug! Wil je dat je gasten speciaal voor jouw unieke koffie terugkomen? Ga dan langs bij een lokale brander en maak afspraken over je eigen blend. 

Stap 5. 

Schaf materiaal aan. Denk hierbij aan (duurzame) take-away bekers, lepeltjes en natuurlijk een machine. Ga je voor een volautomaat of kies je voor een pistonmachine?

Het aanschaffen van een (extra) koffieautomaat kan een investering zijn. Je kan ook kijken naar leasen. Financiering nodig? Klik hier voor een microkrediet. 

*Nog niet zeker of je lang doorgaat met take-away? Kijk dan of je een goede deal kan vinden bij een koffieleverancier. Segafredo laat klanten bijvoorbeeld eerst een tijdje bewijzen of de take-away koffie aanslaat. Als het niet werkt zoals verwacht blijf je niet met hele voorraden en dure machines zitten

Stap 6. 

Laat weten dat je er bent! Probeer naast mond-tot-mond reclame ook je doelgroep via sociale media te bereiken. Maak duidelijk wat jouw koffie uniek maakt. Communiceer je openingstijden en zorg dat je goed gevonden kan worden. 

Stap 7. 

Zorg voor loyaliteit. Om ervoor te zorgen dat je gasten terug blijven komen kan je gebruik maken van een loyaliteitsprogramma. Denk bijvoorbeeld aan een spaarkaart waarop je de 10e koffie gratis krijgt. Je hebt zowel offline als online loyalitaitsprogramma’s.

Genoeg gepraat over koffie. Met welke variatie ga jij beginnen?



Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Altijd op de hoogte blijven?



Laatste artikelen

TOPPR van Maart:  Lonneke Otten-Aalbers – Horecalegioen

De TOPPR van de maand maart is backoffice medewerker Lonneke Otten-Aalbers. Met hart en ziel werkt ze voor het Horecalegioen. Een overkoepelende organisatie in...

Cocktails voor iedere smaak

The Flavourselection Kom direct in contact   https://flavourselection.nl/brochure-herfst-winter-2023   info@maxxium.nl  
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg