fbpx

Blog: Wat maakte de BBB een TOPP Beurs?

Na anderhalf jaar lege zalen, was het dan weer zover: de BBB Maastricht ging 11-13 oktober weer met volle kracht van start.

Download de TIPPR-app voor gratis kaarten?



TIPPR nam je tijdens deze drie dagen mee in de wereld van inspireren, ontmoeten, ontdekken en genieten in deze editie van onze blog: Wat maakte de BBB een TOPP Horeca Beurs?

VISIe van TIPPR op Beurzen: ontmoeten, ontdekken, inspireren & genieten

Impressie van de TIPPR stand

TIPPR’s visie op beurzen

Bij TIPPR geloven we in de kracht van een beurs. Hoewel we zelf natuurlijk digitaal georiënteerd zijn, weten we dat niets in de wereld van horeca zo belangrijk is als het proeven, voelen, ruiken en ervaren van innovaties.

De beurs zien wij dan ook als dé gelegenheid om jezelf en anderen te laten inspireren en verrassen en da hebben we dan ook op de BBB gedaan.

Het doel van de beurs is voor ons daarom ook niet het kopen en verkopen van nieuwe producten, maar juist het ontmoeten van mensen, het ontdekken van nieuwe mogelijkheden, het inspireren van jouw creatieve horecabrein en natuurlijk het genieten van een fantastische dag. 

Horeca TOPPR’s van de BBB Maastricht

We hadden tijden de BBB we speciale aandacht voor de horeca-TOPPR’s. Vele zijn tijden de beurs in het zonnetje gezet hieronder een beknopte selectie van onze TOPPR’s.

Horeca is mensen-mensen wereld met deze TOPPR’s

365 dagen horecabeurs?



Ontmoeten

Horeca is mensen-mensen wereld, en zowel nieuwe als bestaande relaties kun je in kort tijdsbestek goed opbouwen en versterken op een beurs.

Spreek met je huidige leveranciers over wat je nog mist en zie wat ze nog meer voor je kunnen betekenen, of spreek juist eens met nieuwe spelers op de markt en ontdek wat ze te bieden hebben.

Ervaar kennis uit andere vakgebieden of praat gewoon lekker bij met een oude collega onder het genot van een biertje of een Gin Tonic op het TIPPR.plein. Wie je ook spreekt, je kunt er zeker van zijn dat je ontmoetingen waarde toevoegen aan jou en je horecazaak.

Ontdekken

Met een dynamisch vakgebied als de horeca zijn er jaarlijks duizend-en-een nieuwe ontwikkelingen die een impact kunnen hebben op jouw zaak.

Of we het nu hebben over nieuwe voedingstrends, nieuwe mogelijkheden in bereidingen en apparaten of over nieuwe technologische hoogstandjes die de operatie van je bedrijf kunnen vergemakkelijken, we weten allemaal dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Daarom is juist het ervaren van dit soort nieuwe producten cruciaal om te zien of het nou wel (of juist niet) iets voor jouw zaak is!

Laat je van tevoren inspireren via TIPPR en breng een bezoekje aan de leveranciers en producenten van de producten die jou hebben getriggerd. Zo zie je direct welke producten nou echt aansluiten op jouw horecazaak.

Na afloop van de beurs kan je aan de slag met het upgraden en oplossen van de punten die voor jou van belang zijn. Zodat jij je gasten elke keer weer opnieuw kan verleiden om langs te komen.

Inspireren

Naast het vinden van concrete oplossingen voor jouw zaak, is de beurs ook het moment om inspiratie in de bredere zin op te doen. Wat doen anderen in jouw vakgebied? Of beter nog, wat doen anderen die in een hele andere tak van sport zitten?

Ervaar die nieuwe trends en spot ontwikkelingen in deelmarkten die wellicht voor jou ook wel heel relevant zouden kunnen zijn. Juist door even buiten de comfort zone van je eigen markt te treden komen compleet nieuwe, wilde en verrassende ideeën naar boven die jou onderscheidend maken van de rest.

Genieten

Het aller belangrijkst van de horeca beurs is dat het ook gewoon een geweldige dag moet worden. Een “Professioneel Festival” noemen wij dat.

De beurs is het moment voor jou als horeca professional om zelf de gastvrijheid te ervaren die je elke dag voor je gasten creëert.

Een Horeca beurs = EEN Professioneel Festival

Laat je verwennen en voel, proef en ruik wat de markt je te bieden heeft. Voel je even echt de gast, dat is ook nog eens de enige manier waarop je nieuwe producten in de goede mindset kunt ervaren (dus het is ook nog eens leuk om je te laten verwennen!). 

365 dagen horecabeurs?



De beurzen van 2021

Het succes van Gastvrij Rotterdam bevestigde waar wij al 1,5 jaar op hadden gehoopt: de beurs is back.

Gezien de beurs ook voor TIPPR de plek is waar wij samen onze gasten ontmoeten, inspireren, ontdekken en genieten, kunnen we dan ook niet wachten tot de eerstvolgende grote horecabeurs: de BBB.

We werpen een blik terug op Gastvrij Rotterdam, spreken met Silvie Slachter (manager BBB Maastricht) over wat we kunnen verwachten van de BBB en lichten een TIPP-je van de sluier over onze eigen wilde plannen voor de BBB.

Gastvrij Rotterdam

Na anderhalf jaar mochten de koeien weer van stal. Nog net-niet-huppelend bewogen de elf-duizend bezoekers zich door Ahoy, want “we mochten weer”.

Even een dag eruit, elkaar weer in de ogen kijken, weer echt bijpraten. Kortom: het was een feestje.

Opvallend was de enorme innovatieslag die gemaakt was op allerlei gebieden. De combinatie van de lange tijd sinds voorgaande beurzen en de verschuiving die heeft plaatsgevonden in het horeca landschap zorgden ervoor dat er enorme vooruitgang en verandering te zien was op het gebied van producten, methoden, apparaten, technologieën en trends.

Ook voor de horecaprofessionals was dit goed om weer te kunnen ervaren, om even vooruit te kijken en om te zien wat voor progressie er is geboekt. 

Met speciale aandacht voor vegetarische en veganistische opties was het Vega Plein een van de meest innovatieve locaties van de beurs. De vooruitgang in zowel consumenten- als producttrends was opmerkelijk en zette duidelijk de toon voor dit steeds sneller ontwikkelende segment.

De boodschap: vegetarisch aanbod wordt essentieel om goed te doen, maar wordt gelukkig ook steeds makkelijker om te bieden.

De succesvolle afsluiting van Gastvrij Rotterdam was voor ons het startschot om uit te kijken naar de beurzen die eraan komen, op naar de BBB Maastricht en de Horecava 2022 dus!

365 dagen horecabeurs?



Wat mogen we verwachten van de BBB? Silvie Slachter legt uit:

Omdat we staan te popelen om weer een feestje mogen bouwen op de BBB, spraken we alvast met Silvie Slachter, productmanager BBB Maastricht, over wat we mogen verwachten van de BBB 2021.

Zij vertelde ons de doelstellingen, veranderingen en belangrijke thema’s die deze editie van de BBB bijzonder en hopelijk de beste ooit gaan maken.

Waarom zijn beurzen belangrijk voor de horeca?

De visie vanuit de BBB Maastricht is dat wij een verantwoordelijkheid voelen om horecaondernemers in contact te brengen met innovaties, leveranciers en producten, maar ook om kennis in de markt te delen.

De BBB is een beurs die echt gericht is op de horecaondernemer en -medewerker. Hoewel digitalisering langzaamaan meer wordt, is de behoefte aan fysiek ervaren en ontmoeten nog zeer sterk aanwezig bij deze doelgroep.

De gastvrije sfeer van de BBB, die voortkomt uit ons Bourgondische DNA, zorgt voor uniek persoonlijk contact tussen bezoekers en standhouders waardoor men echt de tijd heeft elkaar te inspireren en te helpen. 

Naast deze kans tot ontmoeten en ervaren, zien wij de beurs ook als een uitgelezen kans om je personeel te enthousiasmeren en op te leiden middels de lezingen, workshops en wedstrijden die tijdens de BBB georganiseerd zijn.

Juist in deze tijd waarin personeel zeer schaars is, zijn dit soort activiteiten belangrijk om kwalitatief personeel te behouden en gemotiveerd te houden. 

Omdat wij mensen vanuit de gehele branche aantrekken, is de BBB juist ook een kans om nieuwe mensen te vinden.

We spelen daar vanuit de organisatie ook op in door het plaatsen van een vacaturebord, het organiseren van Meet & Greets en doormiddel van het organiseren van workshops. Deze workshops zullen over het benaderen van nieuw personeel (waaronder jongeren) en het behouden van huidig personeel gaan.

Zo proberen wij ook ons steentje bij te dragen aan de omgang met het personeelstekort.

Impressie BBB Maastricht 2019

Wat is er nieuw aan deze editie van de BBB 2021?

Hoewel de Corona-crisis er natuurlijk voor heeft gezorgd dat we vorig jaar geen BBB hebben kunnen organiseren, heeft het ook wat positiefs gebracht: we hadden nu namelijk heel veel tijd om te sleutelen aan het concept.

We hebben dan ook echt veel veranderd. Gasten die op 11 oktober binnen lopen zullen het gevoel hebben dat ze op een volledig nieuwe beurs zijn aangekomen.

Een van de belangrijkste pijnpunten vanuit de voorgaande edities was de kwaliteit van de bezoekers. Te veel van de gasten waren dagjesmensen die op het gratis eten en drinken afkwamen, in plaats van daadwerkelijke horeca professionals.

365 dagen horecabeurs?



We hebben daarom ons toegangsbeleid gewijzigd en de vaste uitnodigingenlijst volledig opgeschoond, waarbij nu alleen horeca professionals met KvK nummer gratis tickets kunnen afnemen. Hierdoor verzekeren we ons ervan dat de bezoekers van de BBB daadwerkelijk verbonden zijn met de horeca.

Daarnaast hoorden we ook vaak dat er weinig vernieuwing was in het aanbod. Hoewel we elk jaar veel nieuwe standhouders hebben, liepen bezoekers vaak een vaste route, waardoor nieuwkomers slecht gezien werden.

We hebben daarom dit jaar de routing volledig aangepast, waarbij we hopen onze bezoekers sterker te kunnen inspireren. Daarnaast proberen we minder te segmenteren maar juist verschillende producten bij elkaar te brengen; dit ook met als doel om onze bezoekers zo veel mogelijk te inspireren.

Folie culinaire voor alle bezoekers toegankelijk

Ten slotte is dit jaar Folie Culinaire voor het eerst open voor alle bezoekers, waardoor iedereen nu kan meegenieten van de producten die door de (meester)chefs op tafel worden getoverd.

Naast Folie Culinaire hebben we nog een aantal andere gethematiseerde locaties, waaronder Pub Street (met enorme diversiteit aan dranken) en het Limburg Plein waarop TIPPR ook zal staan met haar stand.

Ten slotte, hoe gaan jullie om met Corona?

We hebben ervoor gekozen om bij toegang een QR-code te vragen. Dit was niet verplicht, maar als wij dit niet zouden doen zouden onze standhouders aan iedereen die wat wil komen proeven de code moeten vragen. Dat zou in onze ogen een negatief effect hebben op de beleving van de beurs, vandaar dat we gekozen hebben voor controleren aan de deur.

We hebben overigens wel rekening gehouden met bredere gangpaden en desinfectie-plekken. Dit was niet verplicht maar is vanuit gastvrijheid-perspectief wel zo prettig voor de gasten die hier behoefte aan zouden hebben. Zo kunnen we allemaal op een veilige en fijne manier doen waarvoor we gekomen zijn: genieten van de BBB.

TIPPR op de BBB Maastricht

TIPPR zal uiteraard ook in volle glorie deelnemen aan de BBB Maastricht. Direct links van de ingang zul je 11, 12 en 13 oktober de TIPPR stand kunnen vinden op het Limburg Plein. Kun je ons niet vinden? Volg dan de confetti, dan kom je vanzelf op ons feestje terecht!

Kan je TIPPR niet vinden op de BBB? Volg dan de confetti!

De TIPPR stand zal dit jaar tjokvol met Limburgse streekproducten staan. Met het thema “Limburgse Gezelligheid” vieren we de Bourgondische levensstijl en zetten we de spotlight op lokale producenten, die zelf natuurlijk ook zullen genieten van onze Gin & Tonic bar.

Daarnaast hebben we speciale aandacht voor de horeca-TOPPR’s; collega’s, leveranciers, producenten en zelfs concurrenten die het volgens jou verdienen een keer in het zonnetje gezet te worden.

Onze TIPPR. GIF- en fotocamera zorgt ervoor dat we aan het einde van de BBB een muur vol met TOPPR’s hebben verzameld. Denk je nou direct al aan iemand die thuishoort op onze TOPPR muur?

Kom dan zeker langs tijdens de BBB en ontmoet, ontdek, inspireer en geniet samen met je TOPPR op de TIPPR stand. Dan maken we er samen echt een feestje van!

365 dagen horecabeurs?



Openingstijden BBB Maastricht

  • Maandag 11 oktober: 11:00 – 18:00
  • Dinsdag 12 oktober: 11:00 – 18:00
  • Woensdag 13 oktober: 11:00 – 18:00

Bereikbaarheid BBB Maastricht

  • MECC Maastricht
  • Forum 100 
  • 6229 GV Maastricht
  • Navigatie: MECC Maastricht P4 – Gaetano Martinolaan 

BUS: Gemiddeld iedere vijf minuten pendelt de stadsbus van Maastricht tussen het centrum, Maastricht Centraal Station en MECC Maastricht. De halte bij het MECC (halte Forum) ligt direct voor de ingang.

Vanaf CS Maastricht:

  • Arriva Bus 1 richting Aachen centrum vanaf perron H
  • Arriva Bus 1 richting Heugum via MUMC vanaf perron A
  • Arriva Bus 57 richting Gulpen via Epen vanaf perron G
  • Arriva Qliner 350 richting Gulpen via Epen vanaf perron G

TREIN: MECC Maastricht is gelegen op 5 minuten loopafstand van station Maastricht Randwyck.

TIPPR redacteur: Wessel Driessen  

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!

Download de TIPPR-app

Laatste artikelen

6 Tips om je te onderscheiden met thee

Er is in de horeca veel te verdienen met thee, mits je er echt een ervaring van maakt. Thee is vaak de afsluiter van...

Shiso in de Horeca?

Wat is Shiso?Shiso, ook wel bekend als Perilla, is een aromatisch kruid dat afkomstig is uit Azië en veel wordt gebruikt in de Japanse,...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg