Personeelstekort? Met deze TIPPS Speel jij erop in!
De terrassen zijn weer open, wat een feest! Misschien binnenkort het binnen gedeelte van restaurant ook en daar stuiten we op een probleem: het vinden van horecapersoneel.
Download de TIPPR-app?
We zien veel vacatures voorbijkomen. Dat is niet gek, want een groot deel van het voormalig horecapersoneel heeft inmiddels een andere baan gevonden.
In deze blog nemen we jou mee in de verschillende TIPPS die jou kunnen inspireren hoe jij zorgt dat je voldoende personeel hebt in jouw horecazaak.
We hebben met verschillende bedrijven en personen uit de branche gesproken om de beste TIPPS te verzamelen en delen deze graag met jou!
De TIPPS zijn onderverdeeld in verschillende categorieën:
- Werving en selectie van het personeel
- Behouden van personeel
- Effectiever werken
– Personeelszaken
– Digitalisering
Het vinden van kwalitatief personeel was voor de pandemie voor veel horecazaken al een uitdaging op zich. In 2019 gaf 35% van de horecazaken aan moeite te hebben met het vinden van goed personeel.
Het meervoudig sluiten van de horeca heeft ervoor gezorgd dat medewerkers uit de horeca opzoek zijn gegaan naar nieuwe werkgelegenheden. Er wordt nu een personeelstekort van 90.000 werknemers verwacht (Het Parool, 2021).
Dat betekent dat de horeca tegen een tekort aan personeel gaat aanlopen. Wellicht komt jouw horecazaak dus mankracht te kort. Hoe zorg je ervoor dat je de effectiviteit van jouw horecaonderneming behoudt?
Hoe werf je personeel?
TIPPR sprak met recruiters uit de horecabranche over het ontstaan van het tekort aan medewerkers in de horeca. Desalniettemin zien ze ook een stijgende vraag ontstaan van mensen die weer opnieuw willen werken in de horeca.
Daardoor zijn recruiters en horecazaken vroegtijdig aan het werven om geschikt personeel te krijgen.
Het tijdig werven van personeel is belangrijk om een tekort te voorkomen. Hoe doe je dit op de juiste manier zodat je succes boekt?
- Werf onder oude horecawerknemers
Vanwege Corona hebben veel horecaondernemers helaas de contracten van hun horecapersoneel noodgedwongen moeten beëindigen. Sommige van deze werknemers staan echter te springen om weer aan de slag te mogen in de horeca.
De recruiters zien een stijgende vraag onder oude horecawerknemers. Benader het personeel dat voor de pandemie voor je gewerkt heeft en vraag of zij weer opzoek zijn naar een kans in de horeca.
Je bent bekend met hen, zij zijn bekend met jou en dat zal effectiever werken als je opengaat. Zij weten immers hoe leuk het is om in jouw horecazaak te werken!
- Zet social media in
Veel horecazaken adverteren op onder andere Instagram. Onder de hashtags #horecapersoneelgezocht, #horecapersoneel en #horecavacature worden al vele berichten geplaatst om weer aan nieuwe personeelsleden te komen.
Maak deze berichten persoonlijk. Gebruik foto’s van het team en stel bijvoorbeeld de vraag: “Wil jij dit gezellige team komen versterken?” Zo ziet iedereen al wat voor een leuk team jouw horecazaak heeft en dat spreekt anderen aan.
Geef daarbij aan waarom het zo leuk is om in jouw horecazaak te werken, welke arbeidsvoorwaarden je aanbiedt en waarom het team zo gezellig is.
Deel op LinkedIn je zoekopdracht en leveranciers die actief op dit platform zijn kunnen hun beste beentje voorzetten en met je meedenken.
Het is niet noodzakelijk om een zoekopdracht uit te zetten via LinkedIn, maar je kunt wel een bericht plaatsen en je contactpersonen bij de horecaleveranciers taggen. Zo kunnen ze direct met je meedenken.
- Gebruik je netwerk
Van medewerkers naar medewervers
Naast het inzetten van jouw eigen social mediakanalen kun je ook je eigen netwerk en personeel inschakelen en vragen of zij jou willen helpen om nieuwe collega’s te werven.
Vraag het vaste personeel om de berichten te delen op hun social media of om rond te vragen in hun netwerk.
Een TIPP hierbij is om te werken met een zogeheten aanbrengpremie. Iedereen die een nieuwe collega introduceert in het team krijgt hiervoor een beloning. Bijvoorbeeld € 150 euro als de collega minimaal 3 maanden blijft werken.
Hierdoor stimuleer je jouw werknemers om ook actief opzoek te gaan naar nieuwe collega’s; nieuw personeel dat ook de hele zomer werkzaam blijft.
Daarnaast zijn het kennissen van het andere personeel en heb je dus sneller een gezellig en hecht team op de vloer. Het is de ultieme win-win situatie. Het personeel een extra zakcentje en jij een compleet en hecht team.
Jouw medewerkers kunnen je ook helpen met werven van nieuw personeel door middel van de app van My Ambassador. Jouw personeel kan hierin gemakkelijk nieuwe collega’s aandragen en sparen zelf voor een mooie beloning.
Hoe meer collega’s iemand aandraagt, hoe exclusiever de prijzen. Zo blijft het team gemotiveerd opzoek gaan naar nieuw personeel.
Hoe behoud je personeel?
Uiteindelijk draait het met personeel om drie zaken: vinden, binden en boeien (laten groeien). Jouw personeel wil je natuurlijk ook behouden.
Ook heb je jouw personeel wellicht tijdelijk geen werk kunnen bieden en daardoor zijn zij al een tijdje niet op de vloer geweest.
Hoe zorg je ervoor dat zij weer helemaal klaargestoomd worden voor het komende horecaseizoen?
- Opfris- of motivatiecursus
Het organiseren van een opfris- en motivatie cursus voor jouw team zal de teambuilding ten goede komen. Het is een gezellige dag voor het team en ze worden weer opgefrist.
Weten zij nog hoe ze optimaal service verlenen of hoe ze jouw signature dish het best bereiden? Na de cursus zeker wel!
Daarnaast biedt het een mooie mogelijkheid om contact op te nemen met jouw leveranciers. Via de cursus leert jouw personeel om de gerechten van de leverancier het beste te bereiden of te presenteren.
Misschien willen zij wel hun steentje bijdragen in materiaal en ingrediënten. Tenslotte willen zij ook dat hun producten op de beste manier gepresenteerd worden aan de gasten.
- Nauw contact met je personeel
Focus op nauw contact met jouw personeel. Beloon jouw werknemers goed en bied hen zekerheid. Personeel wil je immers behouden.
Het uitspreken van je waardering naar jouw personeel is ontzettend belangrijk. Hierdoor raakt het team gemotiveerd. Door hen te bedanken behoud je de motivatie en enthousiasme onder collega’s.
Faciliteer bijvoorbeeld een drankje na een lange werkdag, bied een goed salaris en zorg dat ze extra gemotiveerd worden met een mooie fooi.
Een origineel idee is om een welkom terug-pakket cadeau te doen aan je personeel. Hierin kun je een kaartje schrijven waarin je jouw collega’s bedankt voor het vertrouwen, geef hen een huiswijn, lekker gerecht of een cadeaubon cadeau.
Ook kan je elke eerste zondag van de maand een brunch voor family & friends organiseren. Op deze zondag worden de nieuwe medewerkers ingewerkt en mogen ze hun vrienden en familie bedienen.
Dit is een vuurdoop voor de nieuwe medewerkers, maar ook een goed beeld voor vrienden en familie om kennis te maken met het bedrijf.
Je zult zien dat ze blij zijn dat je dit voor ze introduceert waardoor je gelijk nieuwe ambassadeurs hebt. Wellicht zit er bij die vrienden ook weer een nieuwe medewerker?
Jouw personeel zal zich gewaardeerd voelen en daardoor gemotiveerd zijn om hard te werken voor jou.
Hoe werk je effectiever?
Jouw personeel heeft zijn handen vol aan het vollopende terras. Hoe kan je het jouw personeel gemakkelijker maken en tijd uit handen nemen zodat er gerichter service geboden kan worden?
Digitizing = optimizing
Er zijn meerdere bedrijven op de markt die oplossingen bieden voor jouw horecazaak. Door tijd te besparen op personeelszaken, reserveringen en betalingen heb jij, maar ook jouw personeel meer tijd voor andere zaken.
Gasten kunnen zelf bestellen via digitale tools. Hier vind je een overzicht van de verschillende systemen.
Amuse maakt het mogelijk voor jouw gasten om in jouw horecazaak, maar ook vanuit thuis een bestelling te plaatsen.
Effectiever werken zit ook in het aantal vaste krachten. Wat belangrijk is in onzekere tijden is dat je makkelijk moet kunnen op- en afschalen. Door een klein vast team met groot aantal flexibele krachten kun je dit realiseren.
Flexibele krachten kunnen ook ingezet worden door een uitzendbureau. Hierbij bepaal jij als horecaondernemer het aantal uren dat je de uitzendkrachten in wil zetten. Je draagt hierbij geen risico’s over deze werknemers, want de risico’s liggen bij het uitzendbureau.
Planning speelt hierbij dus een belangrijke rol. Digitale personeelsplanners kunnen hierbij een handige tool zijn voor jou. Hierin kan jij een duidelijk schema maken en effectief jouw personeel mee inzetten.
Hoe regel jij personeelszaken?
Het regelen van je personeelszaken kan veel tijd in beslag nemen. Daardoor kun je er voordeel uithalen om dit uit te besteden aan een payroll organisatie.
Zij nemen dan alle administratieve rompslomp voor jou uit handen en zo kun jij je focussen op het behouden van medewerkers. Een payroller neemt op papier jouw personeel in dienst en wordt daarmee de juridische werkgever.
Dit juridisch werkgeverschap houdt in dat het payrollbureau voortaan de medewerkers uitbetaalt (ook bij ziekte), de arbeidsovereenkomsten opstelt en de personele gegevens bijhoudt.
Denk hierbij aan personeel, salaris, pensioen, facturen van UWV, Belastingdienst, Arbodienst etc. Wanneer je deze taken uitbesteed heb jij niet langer de tijd hiervoor nodig en kun jij jouw kostbare tijd elders besteden.
Lees hier over de verschillende payroll-bedrijven en personeelsplanners.
Persoonality is zo’n payroll-bedrijf en is onderdeel van het uitzendbureau Timing. Daarnaast is het via Persoonality mogelijk om gratis jouw vacatures te plaatsen op Indeed en Timing.
Zo bied jij jouw vacatures aan op platformen waar vraag en aanbod samen komen. Persoonality heeft onlangs een gratis werving- en selectieportaal voor de horeca gelanceerd: Proost. Hierin biedt Persoonality gratis hulp in de zoektocht naar nieuw personeel.
Via het platform “Proost” kunnen horecaondernemers snel in contact komen met de binnengekomen sollicitaties.
Het uitzendbureau Timing zet zich hierbij extra in om de vacatures extra onder de aandacht te brengen. Klik hier voor meer informatie of plaats jouw vacatures direct gratis.
Er zijn veel platformen waar vraag en aanbod samen komen. De werkgevers plaatsen hun vacatures en mensen kunnen hierop reageren.
Indeed is hier een voorbeeld van, maar ook JAM! en Timing zijn in opkomst. Beperk je daarom zeker niet alleen tot je eigen netwerk en maak gebruik van externe partijen.
Hoe digitaal is jouw horecazaak?
De horeca is een mensen-mensen-business, maar de horeca breidt steeds meer uit naar digitale mogelijkheden voor in de horecazaak.
Digitale mogelijkheden zullen de service van de horeca nooit volledig vervangen, maar zijn wel een handige toevoeging om effectiever te werken en soms ook nog kosten te besparen.
Je zou het in de horeca niet direct verwachten, maar digitalisatie kan ook de gasttevredenheid verhogen. In de supermarkt is het bijvoorbeeld heel normaal om je boodschappen zelf te scannen.
Technologie kan eraan bijdragen dat er op afstand sneller besteld en betaald kan worden als dit via online-mogelijkheden wordt geregeld. De gast wacht op die manier nooit te lang op de rekening bijvoorbeeld.
Digitale mogelijkheden om effectiever te werken kan door gebruik te maken van de innovatieve bedrijven zoals Tikkie, Apprendo, Shift Base en Horeko. Hieronder staan we kort stil bij de mogelijkheden van deze bedrijven.
Apprendo helpt de horeca door nieuw personeel in te werken. Dit kan al beginnen vanaf huis, maar ook door het digitaliseren van procedures. Zelfs daarvoor zijn digitale mogelijkheden een mooie toevoeging.
Apprendo biedt jouw nieuwe werknemers een gedegen inwerkperiode. Via de app breng je meer kennis en structuur in de horecazaak.
Door slim en gericht jouw personeel in te werken bespaar je tijd en reduceer je dus de kosten. Je voorkomt namelijk dat mensen weer opstappen door een gebrekkige inwerkperiode.
Daarnaast is het voor het team ook prettig om uit te breiden naar overzichtelijke digitale mogelijkheden. Het tijdig ontvangen van het rooster, uitbetalen en beschikbaarheid opgeven kunnen ook allemaal digitaal en scheelt het personeel tijd.
Met Shiftbase kun je voor een langere periode een personeelsplanning maken met de verwachte personeelskosten en heb je jouw budgetten inzichtelijk. Daarnaast bieden zij software aan voor urenregistratie, verlof- en verzuimregistratie en rapportages.
Apicbase biedt een platform voor het beheer van al je back-of-house activiteiten. Het is een restaurant management software bedrijf met een personeelssoftware, leverancierssoftware en verkooppuntsysteem.
Hiermee kan jij kosten en tijd besparen in jouw horecazaak met bijvoorbeeld bestellen en inkoop.
Recepten en bereidingswijze van gerechten digitaliseren kan ook snelheid in de keuken verhogen. Met Horeko kan je dit realiseren.
Zo heeft de keuken altijd paraat hoe een gerecht gemaakt kan worden. Dit komt de omloopsnelheid ten goede. En zal daardoor omzet verhogend werken.
Interview over digitizing
Tikkie Check maakt het mogelijk om de rekening te betalen door middel van QR-codes. TIPPR sprak met Arjen Martens van Tikkie over deze technologie en wat het kan betekenen als oplossing voor jouw personeelstekort.
TIPPR vroeg Arjen naar de stelling digitizing = optimizing. Arjen denkt dat in de horeca niet alles volledig gedigitaliseerd moet worden, maar het kan de horeca wel degelijk een handje helpen.
Door ervoor te zorgen dat het betaalproces van de gast goed en snel verloopt, bespaar je tijd voor het personeel. Zo kan jouw team nog effectiever te werk gaan.
“Als jij een personeelstekort hebt en het personeel dat je nu op de vloer hebt staan stuurt meer aan op het digitaliseren van het betaalproces, neemt het tijd uit handen”, aldus Arjen.
Het scheelt tijd doordat gasten snel kunnen betalen en daardoor hoeft jouw personeel ook niet meer de rekening te spitten voor de gasten. Jouw werknemers kunnen dan hun tijd elders aan besteden.
Het personeel heeft meer tijd vrij voor het bieden van de optimale service. Zo kan een beetje digitaliseren zelfs nog omzet verhogend werken.
De bediening kan zich meer bezighouden met de service; het snel rondbrengen van de drankjes, meer opnemen, op tijd wegbrengen etc. Doordat je zelf wel nog de bestelling opneemt, blijft het persoonlijke van de horeca gewaarborgd.
Als elke gast langer moet wachten doordat er te weinig personeel loopt, bestellen ze uiteindelijk een biertje minder.
De kritische noot die de horeca raakt bij het digitaal betalen kan zijn dat de service verloren gaat. De gasttevredenheid gaat volgens Arjen juist naar beneden als de gast moet wachten op de rekening.
Met Tikkie Check kun je dit tegengaan door er proactief mee om te gaan. De gasten kunnen betalen bij de bediening of direct via Tikkie Check.
Zo kan er bij het opnemen van de bestelling duidelijk uitgelegd worden hoe zij kunnen betalen. Als gasten niet willen wachten op de rekening kunnen ze dit ook zelf doen.
Door vooraf te benoemen dat de rekening via Tikkie Check betaalt kan worden, nemen de irritaties voor gasten juist af en verhoogt dit alleen maar de gasttevredenheid.
Daarnaast biedt dit een hogere omloopsnelheid in jouw horecazaak, met hetzelfde aantal aan personeel. De gasten kunnen direct betalen wanneer zij weg willen gaan en wachten dan nooit te lang op de rekening.
Bijkomend voordeel is ook nog dat er hogere fooien gegeven worden.
Met al deze TIPPS los je jouw problemen rond het oplopende personeelstekort niet direct op, maar draagt het wel bij aan het succes van jouw horecazaak.
Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n.
Nu je hier toch bent …
Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier
Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!