fbpx

Blog: Valentijnsdag 2021

Hoe verras jij jouw gasten dit jaar?

Aanstaande zondag is het het zover: 14 februari. De dag van de liefde, Valentijnsdag. Op deze dag verwennen geliefden elkaar een beetje extra. In een jaar waarin men veel thuis is geweest, mag een romantische dag met lekker eten en drinken niet ontbreken!

Altijd op de hoogte blijven?



Onlangs hebben wij het Millennial Trendrapport 2021 uitgebracht. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen welke trends een grote rol zullen spelen in 2021. Voor horecaondernemers is het volgen van deze trends een kans om extra omzet te genereren. 

De trends ‘functional food & beverages’ en ‘verwenmomenten’ sluiten goed aan bij valentijnsdag en juist dit jaar kun je hier als horecaondernemer extra op inspelen rondom valentijnsdag.

Valentijnsdag

Even terug naar de oorsprong.
Valentijnsdag is ontstaan in de achttiende eeuw, door het oude Romeinse vruchtbaarheidsfeest; Lupercalia, te vervangen.

Lupercalia was een belangrijk feest voor de Romeinen. Volgens het verhaal werden de namen van jonge vrouwen opgeschreven en in een kom gedaan.

Vervolgens, mochten ongehuwde mannen een naam trekken. Twee mensen werden aan elkaar gekoppeld. Zie het als Tinder, maar dan in een oud jasje ;-).  

TIPPR neemt je in de blog mee hoe je extra omzet kunt genereren rondom valentijnsdag. De volgende onderwerpen zullen ter sprake komen:

  1. Valentijnsdag box
  2. Hoe creëer je extra omzet?
  3. Doelgroep bereiken

1. Valentijnsdag box

Vandaag de dag is het bestellen van lunch- of dinergerechten niet meer weg te denken. Omdat er zoveel keuze is tussen verschillende gerechten, vinden consumenten het vaak lastig om te kiezen.

Het is daarom handig om de keuze voor hen te maken. Dit zien we terug in het groeiende aanbod van kant-en-klare boxen.

Met Valentijnsdag staan consumenten voor veel keuzes. Waarmee gaan ze zichzelf of hun geliefde verwennen?

Bezorgen aan je gasten – Bidfood

Dit jaar valt Valentijnsdag op een zondag, wat voor een horecaondernemer ideaal is, omdat je op de gehele dag kan inspelen. Speel in op de keuzestress met een divers aanbod van boxen. Wij zetten een aantal TIPPS voor je op een rijtje: 

  • Breakfast-box
  • High-tea-box
  • Lunch-box
  • Borrel-box
  • Diner-box
  • Dessert-box

Hiermee kunnen consumenten een box kiezen die bij hen past om zo een verwenmoment te creëren. Met deze boxen kunnen zij de sfeer van de horeca doorvertalen in hun eigen huis en Valentijnsdag dit jaar onvergetelijk maken.

Functional food & beverages

Tegenwoordig zijn veel mensen bewust bezig met hun voeding; waar komt de voeding vandaan, wat doet de voeding met mijn lijf en mijn brein, is het verantwoord?

Functional food & beverages houdt in: de vraag naar producten die gemaakt zijn met ingrediënten met een gezonde of “genezende”  werking.

We kennen allemaal de gezonde sapjes en gember shots, maar dat is pas het begin. Je kunt inspelen op deze trend door gezonde opties toe te voegen aan je menu.

Functional food & beverages: THIJS-juice

Verwenmomenten op Valentijnsdag

In deze tijd vindt de consument het belangrijk om een verwenmoment voor zichzelf te creëren. Veel consumenten associëren horeca met een verwenmoment: “liefde gaat door de maag.”

Het is van belang om de consument de beleving te geven die hij/ zij ook zou ervaren in een restaurant. De gerechten moeten er aantrekkelijk uitzien en heerlijk smaken.

Ontbijt – Lunch – Diner

De lunch en het diner zijn op Valentijnsdag niet weg te denken. Vaker zien we dat er uitgebreider wordt gegeten tijdens de lunch en dat diner als lunch wordt geserveerd. De diner-box is tijdens kerst al aangeslagen en kan je nu ook inzetten met valentijn. 

Trend: diner als lunch

Valentijnsdag valt dit jaar op zondag en is daarom de ideale dag om het ontbijt op bed extra op de kaart te zetten. Daarom gaan we in deze blog iets dieper in op de mogelijkheden van de breakfast-box.

Bij het ontbijt kun je als horecaondernemer inspelen op de trend van functional food & beverages door bijvoorbeeld verse shakes aan te bieden aan je gasten. 

Functional food & beverages: Acai Benelux

Een ander populair product is de Acai smoothiebowl. De Acai bowl is gemaakt van acaibessen. Deze besjes komen uit het Amazonegebied. Acai wordt ook wel powerfruit genoemd.

De besjes geven een mooie paarse kleur aan de bowl. De acai bowls kunnen afgewerkt worden met een topping bovenop van fruit of granen en dan is het direct instagrammable.

De perfecte start van de dag voor de Instagramgeneratie. Door te zorgen dat je box en de inhoud er Instagrammable uit ziet, heb je een grote kans dat jouw producten gedeeld worden op Instagram met een tag. Gratis reclame!

Wat ga jij jouw gasten serveren op bed?

Ook zien we dat CBD stijgt in populariteit. CBD is een onderdeel van de trend van functional food & beverages. Het komt vaak voor in olievorm en is toe te voegen aan drankjes. Het draagt onder andere bij aan een gezond mentaal evenwicht en meer energie!

CBD wint steeds meer populariteit, in de foodbrache. Er komen steeds meer producten waar CBD aan toegevoegd is. Zo zijn er bijvoorbeeld sappen, shakes en smootiebowls, maar ook wordt CDB al verwerkt in burgers en pasta.

CBD kan ervoor zorgen dat je makkelijker beweegt, je mentale evenwicht beter op orde is en je beter slaapt.

Trend: function in food – CBD

CBD is dan wel een cannabinoïde bestand wat deel uitmaakt van het grotere bestanddeel genaamd cannabis, het is echter niet het bestanddeel met de psychoactieve bijwerkingen wat cannabis zo aantrekkelijk maakt bij de gebruikers. Dat deel heet THC. 

Naast functional food & beverages is het een trend om een verwenmoment te creëren voor een ander of voor  jezelf. Door voor jezelf te zorgen kan je ook daarna ook beter voor anderen zorgen.

Iedereen is dit moment zoekende en waarom zou je jezelf niet verwennen met Valentijnsdag.  Je kan dus niet alleen in spelen op een box voor twee, maar je kunt onder de noemer zelfliefde of me-time een box bedenken voor de singles. 

Maak er deze Valentijnsdag een onvergetelijke ochtend van met jouw ontbijt!

Welke mogelijkheden voor in je breakfast-box heb je nog meer?

Het valentijnsontbijt mag een cheatmoment zijn. Denk aan pancakes voor het ontbijt en dan niet alleen de American Pancake, maar ook:

  • Pancakes met blauwe bessen in het beslag of op de pancakes
  • Griekse yoghurt met pancakes, granola en aardbeien
  • Vegan pancakes met avocado, hummus en gegrilde paprika’s
  • Zalm pancakes met avocado en crème fraîche 
Breakfast inspiratie: pancakes

En niet te vergeten is de klassieke guilty pleasure: wentelteefjes. Niet zo zeer een pancake, maar past zeker in het rijtje van warme gerechten thuis.

TIPP: gebruik een beetje bietensap om een mooie roze of rode kleur te geven aan de pancakes.

Inspirerende horecaondernemingen die met deze trends aan de slag zijn gegaan

The Breakfast Club Amsterdam: wat de naam al doet vermoeden: The Breakfast Club Amsterdam is gespecialiseerd in ontbijtjes. Populair zijn de Eggs Benedict, buttermilk pancakes, tuna melt en de protein salad. Het is zeker de moeite waard om je te laten inspireren door The Breakfast Club Amsterdam.

Rouhi: ook Rouhi, het nieuwe restaurant in House of Rituals speelt in op deze trends. Rouhi biedt zelfs boxen aan met een appetizer, een gangenmenu, een geurkaars en een bijpassende playlist. Een perfect idee voor Valentijnsdag! Laat je inspireren door Rouhi.

Hoe onderscheid je jezelf als horecaondernemer in delivery?

Tijdens de battle ‘Hollands Best Delivery 2021’, georganiseerd door LA streetfood, werd er bepaald welke horecaonderneming het meest onderscheidend is in Delivery. In deze tijd zijn horecaondernemers echte bezorgexperts geworden, maar wie was nu de beste horecaondernemer op het gebied van bezorging?

De top drie van Hollands Best delivery battle 2021:

  1. The Lemon Tree Deventer 
  2. Phood Eindhoven
  3. Rons Gastrobar Amsterdam

Wij spraken LA Streetfood over de winnaars om vervolgens de successen van deze drie bedrijven te delen. Hiermee kan jij jouw bezorgservice optimaliseren.

  • Just do it!

Ook al verdien je er niets aan en loop je het risico dat je een NOW premie misloopt. Gewoon doen. Ondernemers zijn gemaakt om te ondernemen. Wij creëren iets uit niets. Door te bezorgen houd je contact met jouw gasten, jouw collega’s en jouw leveranciers. Dit is van grote waarde voor jouw bedrijf.

  • Stand out from the Crowd!

Als iedereen al hamburgers verkoopt, zorg dan dat jouw burgers ‘over the top’ zijn. Vegan, op gekleurde broodjes of met unieke geïmporteerde sauzen bijvoorbeeld. Het maakt niet uit, maar kies voor iets bijzonders.

Verkoop bijvoorbeeld onderscheidende frisdranken bij de bestellingen: verkoop frisdranken die de consument niet in de supermarkt kan kopen. Dit geeft de klant extra beleving en plezier. Ook kan jij je hiermee onderscheiden. 

  • Keep it simple!

Verkoop alleen maar gerechten waarvan je 100% de kwaliteit kan garanderen als het gaat om temperatuur, knapperigheid en textuur.

Hoe maak je jouw burger perfect voor delivery en take-away?

Meestal zijn er bij de delivery en take-away van hamburgers twee problemen waar je tegen aan loopt:

Het onderste broodje wordt vochtig: De oplossing is een absorptie-laag tussen het vlees en het broodje. Dit kan je doen met een blaadje sla, maar dan zal het broodje nog steeds een beetje vochtig worden.

Een originele oplossing, is een tostada gebruiken in plaats van het blad sla. Dit is een witte mais tortilla die je frituurt, waardoor hij knapperig wordt. Hierdoor komt het vocht van het vlees niet in het broodje.  

De burger koelt snel af: De oplossing is zo veel mogelijk warme toppings gebruiken, waardoor de hamburger zo lang mogelijk warm blijft. Ook moet je de hamburger zo lang mogelijk warm houden voor vertrek. 

Voorbeelden van warme toppings:

Warme cheddar cheese saus, warme pulled pork carnitas, warme bbq sauce, warme zwarte bonen, warme gecarameliseerde uien, warme pulled chicken tinga, warme pastrami, warme salsa, warme gefrituurde onion rings en warme bacon.

  • Verkoop voorgerechten

Veel mensen verheugen zich het meest op een lekker voorgerecht. Het meest verkochte voorgerecht in Nederland is carpaccio. Rauw vlees in bezorging en afhaal is wel tricky, dus je kunt het ook vervangen door Pastrami. Dit vlees is al gegaard, maar smaakt goed. 

  • Bied desserts aan

Desserts verkoop je gemakkelijk mee bij je gerechten. Wel is het belangrijk dat de desserts onderscheidend zijn en niet in de supermarkt verkrijgbaar.  

  • Bied onderscheidende ‘side dishes’ aan

‘Side dishes’ zijn goedkoop, maar zorgen wel voor extra omzet. Side dishes worden makkelijk bijbesteld door de gasten, vanwege de lage prijs en een goede extra vulling tijdens het diner. 

Neem bijvoorbeeld een maiskolf: dit kan op veel manieren worden bereid, waardoor het toch bijzonder wordt voor de consument. Met honing, gesmolten boter of chipotle mayonaise. 

  • Bied snacks aan voor later op de avond

Zorg ervoor dat jouw gasten onderscheidende snacks kunnen bestellen voor later op de avond. Denk bijvoorbeeld aan een zak nacho’s met guacamole voor later op de avond. 

Champagne & oesters kunnen niet ontbreken met Valentijnsdag

Echte aanraders op Valentijnsdag zijn luxeproducten oesters en champagne. Een goude combinatie en een gegarandeerd succes. De ziltige smaak van de oesters en de frisse smaak van de champagne vullen elkaar goed aan.  

Oesters zijn het symbool van een goede smaak en vruchtbaarheid. Ze zorgen voor een prikkel van de geest en zoals het verhaal mag geloven is het ook nog lust opwekkend voor de liefde.

TIPP: Dress up de oester

De vraag is alleen welke champagne bied je aan? We doelen dan op de dosage. De dosage (de kleine hoeveelheid suiker) die wordt toegevoegd aan champagne, biedt evenwicht aan de natuurlijke zuren en benadrukt het fruit. Welke champagne is nu zoet en welke is super droog? Wij zetten het voor je op een rij:

  • Brut Zero – geen suiker toegevoegd
  • Extra Brut – 0-6 gram suiker
  • Brut – minder dan 12 gram suiker
  • Extra-Sec – 12-17 gram suiker
  • Sec – 17-32 gram suiker
  • Démi-sec – 32-50 gram
  • Doux – meer dan 50 gram suiker
Onmisbaar: champagne

TIPP

Verschillende consumenten hebben verschillende budgetten. Houd er daarnaast rekening mee dat een valentijnsbox niet altijd voor twee personen is. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij het samenstellen van de valentijnsdag-boxen. 

Stel twee valentijnsboxen samen met verschillende prijscategorieën per persoon. Door verschillende prijsklassen aan te bieden, kan je een brede doelgroep bereiken. Denk hierbij aan twee verschillende boxen, bijvoorbeeld:

  • The Love Box: 3 gangen diner met o.a een piccolo flesje champagne, oesters, een hoofgerecht en een dessert.
  • The Luxury Box: 5 gangen diner met een fles champagne en een bos rozen.  

Ook een goede investering voor Valentijnsdag! Een hartjesvorm die je kan helpen met het uitsteken van hartjes in sandwiches, fruit, mozzarella, pancakes, wentelteefjes, alles is mogelijk!

2. Hoe creëer je extra omzet op Valentijnsdag?

Met een feestelijke dag als valentijnsdag willen veel consumenten graag uitpakken en hiervoor willen zij ook betalen. Door hier op de juiste manier op in te spelen, kun jij extra omzet genereren. 

Je kan naast je bestaande assortiment ook extra producten en diensten aanbieden. Bezorgen is absoluut niet de core business van een restaurant, maar wel de ideale manier om in deze tijd extra omzet te genereren.

Valentijnskaarten worden niet geleverd op zondag en de meeste “grote” bedrijven kunnen leveringen op zondag niet organiseren.

Speel hier als horecaondernemer op in door met valentijn op zondag consumenten te verrassen. Liefde gaat door de maag dus laat je creativiteit spreken en verras Nederland:

  • Verkoop een kant-en-klare box met bijvoorbeeld een dessert plateau met macarons, bonbons, fruit  
  • Valentijnsdag staat voor het verrassen van de ander. Bezorg rozen of een wijnpakket met een dinerbon om straks samen in de horeca te komen eten. De valentijn weet niet wie het is, maar de onthulling komt straks als de horeca weer open is.
  • Bied een workshop aan die gevolgd kan worden met op valentijndsdag. Denk hierbij aan een wijnproeverij, een valentijn pubquiz of een kookworkshop. Dit kan uiteraard online.
  • Verhuur horeca materialen zoals meubels, servies, etc die kunnen bijdragen aan de sfeer voor thuis.

Opvallend in deze lockdownperiode is dat kaarsen niet aan te slepen zijn. Nergens zijn ze meer verkrijgbaar. Kaarsen maken het gezellig, zeker in deze donkere dagen. Voeg kaarsen aan de box toe of verkoop kaarsen als je ze op voorraad hebt. Kaarsen zullen zorgen voor een romantische sfeer op deze dag van de liefde.

De ultieme valentijnsdag-experience is je eigen chef at home. Met Kerstmis zagen we al dat veel chefs kerstmaaltijden gingen bereiden bij gasten thuis. Waarom niet één van jouw chefs inzetten als thuiskok om de experience van jouw gasten te verhogen?  

Maak je valentijnsdag-experience af door jouw gast de mogelijkheid te geven een persoonlijke touch toe te voegen. Dit kan door een mooie kaart, een songtekst van het favoriete liedje of een foto mee te bezorgen.

3. Doelgroep bereiken

Valentijnsdag is de dag van de liefde, dus maak er een feestje van voor iedereen! Focus je dus niet alleen op stelletjes, maar juist ook op singles of trakteer famillie/vrienden.

Bied mensen de mogelijkheid om anderen te verrassen. Door gebruik te maken van social influencers wordt jouw bereik vergroot. Afhankelijk van de influencers kan jij een gewenste doelgroep bereiken. 

Maak er een feestje van voor iedereen!

Influencers zou je in aanloop naar deze dag ook in het zonnetje kunnen zetten door ze een pre-valentijnsbox te sturen! Wie weet besteden ze hier dan ook nog extra aandacht aan via hun social mediakanaal. Hieronder een lijst met bekende influencers waar wij fan van zijn:

  • Sabine – @ohmyfoodnessnl
  • Francesca – @francescakookt
  • Simone – @simoneskitchen
  • Pauline – @uitpaulineskeuken
  • Paola – @cravingsinamsterdam
  • @amsterdamfoodie
  • @vegan_amsterdam
  • @jennyalvares
  • @estherscookery
  • @beaufood
  • @cityguysnl
  • @foodnessnl
  • @mrhungry_sam
  • @yellowlemontreeblog
  • @chickslovefood

Maak er een feest van voor iedereen; niet alleen voor stelletjes maar benadruk dat jouw gasten ook hun vrienden en familie kunnen verwennen. Zo creëer je voor iedereen een onvergetelijke Valentijnsdag!

Wil je meer weten? Download de TIPPR app om met ons mee te TIPPR’en

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Altijd op de hoogte blijven?



 

Laatste artikelen

No Waste TOPPR trui

Cheffix Samenwerking Cheffix en TipprWij zijn Cheffix! Onze passie ligt in het vervaardigen van betaalbare, hoogwaardige kokskleding. Met 25 jaar ervaring in de textiel, dankzij...

‘More Horeca Success’ voor bezoekers én exposanten!

BBB Maastricht BBB Maastricht is dé horecavakbeurs die Nederlandse en Belgische horecaprofessionals verbindt in MECC Maastricht van 7 t/m 9 oktober 2024.Bezoekers kunnen zich verheugen...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg