Er is weinig zo belangrijk voor het concept en de operatie van een cocktail bar als haar cocktailkaart. Een cocktailkaart is vaak na openingstijden en adres het voornaamste dat potentiele gasten online in willen zien.
Niet alleen communiceert de cocktailkaart wat de bar WIL verkopen, maar het legt ook uit aan de gast wat de bar belangrijk vindt.Als we kijken naar de trends op dit gebied, geldt:
– Less is more: het is beter om vier cocktails op de kaart te hebben staan die allemaal verrukkelijk zijn, dan 250 cocktails waar niemand wijs uit kan worden.
– Time to order: hoe sneller gasten bestellen, hoe sneller ze hun drankje hebben! Denk dus ook aan bijvoorbeeld een menukaart aan de muur, zodat gasten niet om een kaart hoeven te vragen.
– Ook helderheid is van belang. Probeer door bijvoorbeeld de benaming van de cocktail aan te geven hoe deze gaat smaken.
Vermijd smaken te benoemen die gasten op het verkeerde been zetten met betrekking tot verwachtingen. Als op de cocktail kaart een sterke cocktail staat met aardbei er in, kan je er donder op zeggen dat deze vaak terug gestuurd wordt.
In het oerwoud dat cocktails heet kan het soms moeilijk navigeren zijn. Perfect Serve Barshow Amsterdam is het event waar trends uitgelegd worden en zin van onzin wordt gescheiden. Op Perfect Serve Barshow Amsterdam zal op de eerste dag Nico de Soto een seminar geven over menu design om 2 uur. Hij heeft met zijn vele cocktail bars vele prijzen gewonnen, met name om zijn slimme menu design. Zeker een tipp om naar toe te gaan!