Crowdfunding acties opzetten voor het starten van een (nieuwe) onderneming is iets wat je de laatste tijd steeds meer ziet gebeuren. Er zitten echt wel flink wat addertjes onder het gras wannee de ondernemer het zwaar gaat krijgen. Als je als ondernemer geld wil lenen via crowdfunding moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden kunnen nogal uiteen lopen. Wanneer de aanvraag wordt goedgekeurd en de ‘crowd’ de ondernemer een lening verstrekt, zal van de ondernemer bepaalde zekerheid worden verlangd tot terugbetaling van de lening.
Crowdfunding neemt dus best wat risico’s met zich mee waar je als ondernemer niet snel overna denkt bij het regelen van de financiering. De plannen worden altijd mooi verkocht en er is veel enthousiasme, waardoor er aan slechtere scenario’s minder snel gedacht wordt. Vandaar dat wij stil staan bij deze risico’s en hebben een opsomming gemaakt met tips rondom crowdfunding:
1. Vergeet niet de kleine lettertjes van crowdfundingplatforms goed te lezen. Vooral die onder het kopje aansprakelijkheid.
2. Niet alle crowdfundingplatforms eisen hoofdelijke aansprakelijkheid. Soms wordt een borgtocht gevraagd. Deze kan worden gemaximeerd op een bepaald bedrag. Daarover kun je onderhandelen.
3. De anonimiteit voor de investeerders wordt niet door alle crowdfundingplatforms gegarandeerd. Voor de ondernemer kan het een voordeel zijn om de crowdfunding te regelen via een platform waarbij je wel rechtstreeks met de investeerders kunt communiceren.
4. Maak met een crowdfundingplatform dat wel anonimiteit garandeert aan de investeerders, goede afspraken over de communicatie met de investeerders. Bijvoorbeeld over nieuwtjes van je onderneming (opening, nieuwe kaart, start van het terrasseizoen, speciale acties voor de investeerders) maar ook over communicatie voor het geval het slecht gaat.
Bron: Misset Horeca