Wat doet en denkt jouw gast eigenlijk voor, tijdens en na een bezoek aan jouw bedrijf? En welke momenten zijn cruciaal voor de beleving die jouw gast ervaart? Dit kun je inzichtelijk maken aan de hand van een gastreis, ook wel customer journey genoemd. De gastreis heeft 4 fasen:
- Fase 1. Voor bezoek Er ontstaat een idee om uiteten te gaan. De gasten gaan zich oriënteren waar zij willen eten. Ze maken een keuze en plannen een bezoek in. Daarom moet je website in orde zijn, goede bereikbaarheid hebben en ook fijn zijn goede reviews van andere gasten.
- Fase 2. Naar bezoek De gast heeft de keuze gemaakt om naar jouw horecazaak te komen, maar hoe komen de gasten er? Je zal er goed aan doen om te communiceren over de route naar jouw horecazaak en of er parkeergelegenheden zijn. Zijn die er niet of weinig? Wat zijn dan de ov mogelijkheden?
- Fase 3. Tijdens bezoek Dit is het bezoek van de gast vanaf binnenkomst tot afscheid. Wordt de gast in goede handen ontvangen, geholpen en krijgt de gast een gedegen afscheid?
- Fase 4. Na bezoek De gast heeft herinneringen aan jouw horecazaak. Wil de gast deze (mooie) herinneringen delen met andere en komt er een herhaalbezoek? Als je de vorige stappen succesvol doorloopt, moet dat zeker goed komen!
Tekst credits: Myrian Ermes