Inwerken gebeurt voornamelijk bij nieuwe werknemers, maar nu de horeca zich moet aanpassen aan de nieuwe generatie en kampt met een personeelstekort, is het belangrijk hier slim mee om te gaan. No talent to waste!
- Te veel informatie op één dag: We begrijpen het, je wilt dat nieuwe medewerkers zo snel mogelijk zelfstandig aan de slag kunnen. Maar ze komen binnen in een nieuwe omgeving, wat enige uitleg vereist. Overlaad ze echter niet met te veel informatie in één keer. Dit kan ervoor zorgen dat ze overweldigd raken en niet alles goed opnemen. Geef de juiste informatie op het juiste moment en zorg voor een geleidelijke opbouw.
- Maak je eigen inwerkformat: Elk bedrijf is uniek, net als elk huis. Daarom is het belangrijk om een inwerkformat te ontwikkelen dat specifiek is voor jouw onderneming. Je kunt niet simpelweg de teamspirit en werkwijze van je concurrent overnemen. Ontwikkel een format dat past bij de cultuur en werkwijze van jouw bedrijf, zodat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen en effectief kunnen bijdragen.
- Neem je tijd met het inwerken: Wat voor jou routine is, kan voor een nieuwe medewerker volkomen onbekend zijn. Investeer tijd in het inwerken van je teamleden. Zorg ervoor dat ze de kans krijgen om alle benodigde kennis en vaardigheden te leren. Dit zal zich terugbetalen in een competenter en zelfverzekerder team.
Door deze veelvoorkomende inwerkfouten te vermijden, kun je ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen en optimaal kunnen presteren in jouw horecazaak.
Waardering van medewerkers is altijd goed, als TIPPR zijn we het TOPPR initiatief gestarts om de horeca en zijn medewerkers in het zonnetje te zetten. Bewustwording over het mooie vak is altijd goed en draagt eraan bij dat gasten ook weten hoe hard je werkt in de Horeca.
Wil jij een medewerker in het zonnetje zetten en je zaak op de kaart, nomineer jouw TOPPR, klik hier