fbpx

Gast bepaalt de prijs: 20% meer omzet

In 2007 bood de Engelse band Radiohead hun album ‘In Rainbows’ online aan. De downloader kon toen zelf bepalen wat hij of zij voor de CD wilde betalen. Wat bleek? ‘In Rainbows’ bracht meer op dan alle andere albums bij elkaar! Al waren er ook flink wat gratis afnames, veel fans wilden Radiohead blijkbaar belonen voor het maken van het album. Dit systeem wordt in Engelse termen ook wel ‘Pay What You Want’ (PWYW) genoemd en zie je nu ook wat vaker in Nederland.

Als gasten zelf mogen bepalen wat zij betalen, resulteert dit in 20% meer omzet per gast, omdat niemand te weinig wil betalen en (uit schuldgevoel) veel meer betaalt dan nodig is. Bij Trust in Amsterdam mogen gasten zelf bepalen wat zij betalen voor hun lunch. Zij willen dat je naar je hart luistert en vanuit dat gevoel een prijs bepaalt. De klant kiest er in de praktijk toch voor een eerlijke prijs te geven. Enerzijds omdat je een wederdienst wilt leveren (je hebt lekker gegeten) en anderzijds omdat het de sociale norm is (zo weglopen is onfatsoenlijk). Je wilt toch dat het restaurant kan blijven voortbestaan. Bovendien ben je bereid meer te betalen als het personeel vriendelijk is en het eten van goede kwaliteit.

Het is natuurlijk hartstikke spannend om je gasten dit zelf te laten bepalen, maar probeer dit eens dag uit en kijk hoe dit voor jouw zaak werkt.

https://social.tippr.nl/gast-bepaalt-de-prijs-20-meer-omzet

Laatste artikelen

Gratis naar de Horecava met TIPPR

Ervaar Het TOPPR-initiatief op de Horecava!Wil je als horecaondernemer of -medewerker gratis naar de Horecava 2025 én inspiratie opdoen om jouw team te versterken?...

6 Tips om je te onderscheiden met thee

Er is in de horeca veel te verdienen met thee, mits je er echt een ervaring van maakt. Thee is vaak de afsluiter van...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg