fbpx

Gast bepaalt de prijs: 20% meer omzet

In 2007 bood de Engelse band Radiohead hun album ‘In Rainbows’ online aan. De downloader kon toen zelf bepalen wat hij of zij voor de CD wilde betalen. Wat bleek? ‘In Rainbows’ bracht meer op dan alle andere albums bij elkaar! Al waren er ook flink wat gratis afnames, veel fans wilden Radiohead blijkbaar belonen voor het maken van het album. Dit systeem wordt in Engelse termen ook wel ‘Pay What You Want’ (PWYW) genoemd en zie je nu ook wat vaker in Nederland.

Als gasten zelf mogen bepalen wat zij betalen, resulteert dit in 20% meer omzet per gast, omdat niemand te weinig wil betalen en (uit schuldgevoel) veel meer betaalt dan nodig is. Bij Trust in Amsterdam mogen gasten zelf bepalen wat zij betalen voor hun lunch. Zij willen dat je naar je hart luistert en vanuit dat gevoel een prijs bepaalt. De klant kiest er in de praktijk toch voor een eerlijke prijs te geven. Enerzijds omdat je een wederdienst wilt leveren (je hebt lekker gegeten) en anderzijds omdat het de sociale norm is (zo weglopen is onfatsoenlijk). Je wilt toch dat het restaurant kan blijven voortbestaan. Bovendien ben je bereid meer te betalen als het personeel vriendelijk is en het eten van goede kwaliteit.

Het is natuurlijk hartstikke spannend om je gasten dit zelf te laten bepalen, maar probeer dit eens dag uit en kijk hoe dit voor jouw zaak werkt.

https://social.tippr.nl/gast-bepaalt-de-prijs-20-meer-omzet

Laatste artikelen

Cashew Trend Kan Niet Ontbreken in de Horeca

Cashewnoten, uniek vanwege hun groeiwijze aan de kasjoeboom, bieden uitgebreide culinaire mogelijkheden voor de horeca en leveren tegelijkertijd gezondheidsvoordelen op. Dankzij het rijke voedingsprofiel...

Trendrapport 2024: Horeca-Hacking

TIPPR brengt jaarlijks een trendrapport uit, samengesteld uit de rijke data van het grootste online horecaplatform. Deze trends worden gedeeld om de markt inzicht te geven en te helpen anticiperen op toekomstige behoeften van gasten.
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg