In 2007 bood de Engelse band Radiohead hun album ‘In Rainbows’ online aan. De downloader kon toen zelf bepalen wat hij of zij voor de CD wilde betalen. Wat bleek? ‘In Rainbows’ bracht meer op dan alle andere albums bij elkaar! Al waren er ook flink wat gratis afnames, veel fans wilden Radiohead blijkbaar belonen voor het maken van het album. Dit systeem wordt in Engelse termen ook wel ‘Pay What You Want’ (PWYW) genoemd en zie je nu ook wat vaker in Nederland.
Als gasten zelf mogen bepalen wat zij betalen, resulteert dit in 20% meer omzet per gast, omdat niemand te weinig wil betalen en (uit schuldgevoel) veel meer betaalt dan nodig is. Bij Trust in Amsterdam mogen gasten zelf bepalen wat zij betalen voor hun lunch. Zij willen dat je naar je hart luistert en vanuit dat gevoel een prijs bepaalt. De klant kiest er in de praktijk toch voor een eerlijke prijs te geven. Enerzijds omdat je een wederdienst wilt leveren (je hebt lekker gegeten) en anderzijds omdat het de sociale norm is (zo weglopen is onfatsoenlijk). Je wilt toch dat het restaurant kan blijven voortbestaan. Bovendien ben je bereid meer te betalen als het personeel vriendelijk is en het eten van goede kwaliteit.
Het is natuurlijk hartstikke spannend om je gasten dit zelf te laten bepalen, maar probeer dit eens dag uit en kijk hoe dit voor jouw zaak werkt.