Iedereen is vrij in het maken van keuzes in jouw menu. Maar wist je dat je de keuze kan beïnvloeden? De keuzes van de consument zijn tussen de 15% en 20% te sturen.
Een groot deel van de gasten is drukker met hun gezelschap of telefoon bezig dan wat er op de menukaart staat. Een menu wordt daardoor niet altijd volledig gelezen, maar wordt in zo’n geval vluchtig gescand.
Wij hebben zes TIPPS voor hoe jij de keuze van de gast beïnvloeden.
TIPP 1. Looks vs functie
In je menu communiceer je de identiteit van je bedrijf en de gewenste sfeer door de grafische opmaak. Wat belangrijk kan zijn is de indeling en inhoud.
Als de gasten het menu scannen wil je wel dat de beste producten eruit springen. Door de signature dish of duurdere producten bovenaan te zetten maak je deze kansrijker. Als mensen iets goedkoops of algemeens zoeken kijken ze echt wel even verder.
Daarnaast werkt het waarde verhogend om in te spelen op de emotie van de gast. Bijvoorbeeld: Licht de momenten van de dag uit in je menu. Focus in de kaart op ontbijt, lunch of juist de borrel, afhankelijk van de tijd.
TIPP 2. Geef je gast een goed gevoel
Is het je ooit opgevallen dat je in de supermarkt altijd eerst langs de groente afdeling loopt? Dat is niet voor niks. Hierdoor hebben de consumenten verderop in de winkel het gevoel dat ze gezond bezig zijn terwijl ze hun mandje vol gooien met ongezondere producten.
Het kan zijn dat gezond niet binnen je concept valt, maar veel mensen ervaren vegan producten ook als gezond. Wees creatief en zorg dat dit soort producten opvallen.
TIPP 3. Slim kiezen
De optimale keuze maak je uit de perfecte balans tussen de onderstaande drie items:
1. Onderscheidend vermogen; Welke gerechten maak jij als de beste? En waar ben je het meest trots op? Dit zijn de producten waar je bekend mee wordt en jouw gasten voor gaan terugkomen.
2. Snelheid; De mooiste gerechten op de kaart zijn vaak ook het meest tijdrovend. Het kan dus zijn dat snelle items idealer zijn als je capaciteit te laag is.
3. Marge; Vanzelfsprekend promoot je graag items waar je veel marge op maakt. Een veel gemaakte denkfout is hier wel om alleen naar procentuele marge te kijken en niet meer naar de marge in euro’s. 10% van een kopje thee is minder marge in euro’s dan 10% van een smoothie.
Al deze drie criteria staan in lijn met elkaar. Valt er een weg, dan valt de rest ook weg.
TIPP 4. Onderscheid in één onderdeel
“Wat je aandacht geeft zal groeien”
Bedenk je goed op wat voor een locatie je bent gevestigd, wie de doelgroep is en met welke emotie gasten naar binnen komen.
Door te kiezen in welk onderdeel je wilt opvallen, zal je onderneming een krachtige identiteit ontwikkelen. Denk o.a. aan: beleving, diversiteit, de laagste prijs, aandacht, sfeer of juist kwaliteit? Dit betekent vanzelfsprekend niet dat je de overige onderdelen moet verwaarlozen, maar blink uit in één specifieke.
TIPP 5. De kracht van witruimte
Hoe zorg jij ervoor dat de juiste informatie als eerste gezien wordt? Grafisch ontwerp is meer dan alleen een logo, name en prijzen op een stuk papier.
Witruimte is de drijvende kracht achter aandacht. Informatie is beter op te nemen indien de witruimte het ondersteunt. Te veel witruimte zorgt wel dat er geen samenhang is. Zoek de juiste balans. Door met witruimte te spelen, kun je meer of minder prioriteit geven aan elementen. Hiermee kun je de ogen van een gebruiker sturen naar de informatie die belangrijk is.
TIPP 6. Heb jij al smoothies of bowls op het menu staan?
Als je het goed doet, dragen smoothies en bowls bij aan de gezondheidsbeleving van jouw onderneming. Vergelijk het met de groenteafdeling van jouw menu.
Massa = aantrekkingskracht. Dit geldt hetzelfde voor je menu. Als je van bepaalde gerechten één productgroep maakt met meer dan 2 gerechten en de groep benoemd, zal de omzet ervan tot op zekere hoogte stijgen. Ze trekken meer aandacht en geven de gast vertrouwen op het gebied van specialisme.
Credits: Acai Benelux
Laat je verder inspireren in de TIPPR-app.