Het tijdig werven van personeel is belangrijk om een tekort te voorkomen. Hoe doe je dit op de juiste manier zodat je succes boekt?
Werf onder oude horecawerknemers
Vanwege Corona hebben veel horecaondernemers helaas de contracten van hun horecapersoneel noodgedwongen moeten beëindigen. Sommige van deze werknemers staan echter te springen om weer aan de slag te mogen in de horeca.
De recruiters zien een stijgende vraag onder oude horecawerknemers. Benader het personeel dat voor de pandemie voor je gewerkt heeft en vraag of zij weer opzoek zijn naar een kans in de horeca.
Je bent bekend met hen, zij zijn bekend met jou en dat zal effectiever werken als je opengaat. Zij weten immers hoe leuk het is om in jouw horecazaak te werken!
Zet social media in
– Instagram
Veel horecazaken adverteren op onder andere Instagram. Onder de hashtags #horecapersoneelgezocht, #horecapersoneel en #horecavacature worden al vele berichten geplaatst om weer aan nieuwe personeelsleden te komen.
Maak deze berichten persoonlijk. Gebruik foto’s van het team en stel bijvoorbeeld de vraag: “Wil jij dit gezellige team komen versterken?” Zo ziet iedereen al wat voor een leuk team jouw horecazaak heeft en dat spreekt anderen aan.
Geef daarbij aan waarom het zo leuk is om in jouw horecazaak te werken, welke arbeidsvoorwaarden je aanbiedt en waarom het team zo gezellig is.
– LinkedIn
Deel op LinkedIn je zoekopdracht en leveranciers die actief op dit platform zijn kunnen hun beste beentje voorzetten en met je meedenken.
Het is niet noodzakelijk om een zoekopdracht uit te zetten via LinkedIn, maar je kunt wel een bericht plaatsen en je contactpersonen bij de horecaleveranciers taggen. Zo kunnen ze direct met je meedenken.
Gebruik je netwerk
Van medewerkers naar medewervers
Naast het inzetten van jouw eigen social mediakanalen kun je ook je eigen netwerk en personeel inschakelen en vragen of zij jou willen helpen om nieuwe collega’s te werven.
Vraag het vaste personeel om de berichten te delen op hun social media of om rond te vragen in hun netwerk.
Een TIPP hierbij is om te werken met een zogeheten aanbrengpremie. Iedereen die een nieuwe collega introduceert in het team krijgt hiervoor een beloning. Bijvoorbeeld € 150 euro als de collega minimaal 3 maanden blijft werken.
Hierdoor stimuleer je jouw werknemers om ook actief opzoek te gaan naar nieuwe collega’s; nieuw personeel dat ook de hele zomer werkzaam blijft.
Daarnaast zijn het kennissen van het andere personeel en heb je dus sneller een gezellig en hecht team op de vloer. Het is de ultieme win-win situatie. Het personeel een extra zakcentje en jij een compleet en hecht team.
Jouw medewerkers kunnen je ook helpen met werven van nieuw personeel door middel van de app van My Ambassador. Jouw personeel kan hierin gemakkelijk nieuwe collega’s aandragen en sparen zelf voor een mooie beloning.
Hoe meer collega’s iemand aandraagt, hoe exclusiever de prijzen. Zo blijft het team gemotiveerd opzoek gaan naar nieuw personeel.
Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!