Instagram blijft groeien, zeker de afgelopen tijden zat iedereen op sociale media om contact met elkaar te hebben. Op Instagram werden allerlei creatieve oplossingen bedacht door ondernemingen om toch in contact te blijven met de klant.
De online zichtbaarheid van ondernemingen is belangrijker dan ooit. Dat zal voor het ene bedrijf wat moeilijker zijn dan voor de ander. De horeca kan goed inspelen op de Instagram trend. Tegenwoordig zien we dat social media de keuze waar gasten gaan dineren kan bepalen. Naast dat je als onderneming zelf foto’s van je maaltijden kan plaatsen, kan je ook je gast reclame laten maken. Hoe? Door de maaltijden ‘instagrammable’ te maken.
Misschien heb je het woord al een keer gehoord. Met instagrammable wordt bedoeld dat in dit geval gasten foto’s van je maaltijden maken en dit online delen met andere. Potentiele gasten gaan vaak op basis van de ervaringen van vrienden of kennis ergens naar toe, wat is er dan beter als hun vrienden jouw creaties delen? Om je onderneming instagrammable te maken kan je aan een aantal dingen denken.
De opmaak. Zorg dat je gerechten een onderscheidende opmaak hebben. Het is niet nodig om er direct superluxe maaltijd van te maken, er kan ook juist humor inzitten. Je kan gebruik maken van kleuren in de maaltijden, of in het bord waar de maaltijd oplicht.
Je personeel. Naast de opmaak en uitstraling van de gerechten die je serveert, kan je er ook voor kiezen om het personeel meer in beeld te brengen. Het personeel van je onderneming kan voor de klanten een reden zijn om terug te komen en de gast een totaal beleving te geven. Zo kan je bijvoorbeeld naast de tafel de maaltijden klaar maken, of een cocktail laten schudden. Laat je gasten een kijkje in de keuken nemen, letterlijk en figuurlijk.
(Tafel)decoratie. Ook decoratie kan wonderen doen. Hang bijvoorbeeld een grappige, pakkende slogan of uitspraak op waar gasten zich in herkennen. Verder kan je gebruik maken van verschillende kleuren licht of juist mooi natuurlijk licht (voor betere foto’s). Wat ook altijd goed werkt is het gebruik van aparte voorwerpen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een stoel of een beeld.
Je kan veel doen om je onderneming meer ‘instagrammable’ te maken. Denk voordat je begint wel goed aan de voorkeuren van jouw doelgroep en stem het daar op af!