Elke horecaondernemer heeft wel eens gekampt met het vervelende no show principe. Gasten reserveren enthousiast enige tijd van te voren een tafel, moet je aan andere gasten een nee verkopen omdat je vol zit, komen de gasten van de reservering last minute niet opdagen en heb je dat tafeltje voor 6 personen voor niks vrijgehouden. Naast dat het voor het hele bedrijf ontzettend vervelend is, kunnen deze no shows voor veel horecabedrijven ook het verschil maken tussen winst en verlies. Steeds vaker kiezen bedrijven ervoor om de gasten bij het reserveren een aanbetaling te laten doen. Maar er zijn ook andere alternatieven om no shows tegen te gaan voordat je meteen op het aanbetaling systeem overstapt. No show verminder je door een persoonlijke aanpak te combineren met meerdere contactmomenten. Bijvoorbeeld door telefonisch contact op te nemen met gasten die voor die dag een tafel hebben gereserveerd. Of bijvoorbeeld door de gasten een vroegboekkorting te geven voor het diner wanneer zij vroegtijdig reserveren. Nog een manier is om de creditcardgegevens van een gast te waarborgen voor de reservering. Belangrijk is te onthouden om zo goed mogelijk te communiceren met de gast waarom de verschillende manieren worden ingezet. Zo creeer je ook waardering van de gast wat ook kan leiden tot minder no show.
Bron: Misset Horeca