Michelin begon in 1900 met het kosteloos uitgeven van gidsen voor chauffeurs. Rond 1926 werd de eerste gids uitgeven met voor iedereen die onderweg was. Michelinsterren zijn voornamelijk van toepassing op de kwaliteit van het eten, de wijnen en een correcte bediening. Met de gids kon de reis alleen maar plezieriger worden en de mobiliteit bevorderd worden waardoor de banden sneller gingen slijten. Met drie sterren was het de moeite waard om 30 kilometer om te rijden voor dit restaurant.
Om in aanmerking te komen voor Michelin sterren begint het als door de aandacht te trekken van een inspecteur van een Michelin. Ze komen meestal langs als je een naam hebt opgebouwd in de markt die aansluit bij de Michelin. De Inspecteur kijkt dan naar de media aandacht die het restaurant heeft opgebouwd van o.a. bloggers en recensenten.
Het bezoek van de inspecteur wordt niet aangekondigd en om zo eerlijk mogelijk te kunnen beoordelen. Ze willen worden behandeld net als elke gast die langs komt. Er zijn in Europa ongeveer 90 inspecteurs actief. Als je eenmaal een ster hebt word je vaker bezocht door verschillende inspecteurs. De Michelingids kijkt voornamelijk naar het eten, hoe het eten smaakt en hoe het wordt gepresenteerd.
- Één ster: een uitstekende keuken in zijn categorie (Une très bonne table dans sa catégorie). De ster wijst op een goed rustpunt op uw route. Maar vergelijk niet de ster van een luxueus bedrijf met hoge prijzen met die van een klein restaurant dat ook een verzorgde keuken tegen redelijke prijzen biedt.
- Twee sterren: een verfijnde keuken die een omweg waard is (Table excellente, mérite un détour) met specialiteiten en bijzondere wijnen. Verwacht geen lage prijzen.
- Drie sterren: een uitzonderlijke keuken die een reis waard is (Une des meilleures tables, vaut le voyage). Het eten is altijd erg lekker, er worden beroemde wijnen geserveerd, de bediening is onberispelijk, het interieur is stijlvol en de prijzen zijn overeenkomstig.
Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!