Jouw website moet ervoor zorgen dat websitebezoekers zin in een etentje krijgen en een reservering maken. Toch zijn er veel websites die daarin tekort schieten. Met deze tips zorg je dat jouw website aan de verwachtingen van je gasten voldoet.
TIPP 9. Zorg dat je website wordt gevonden met lokale zoekopdrachten (SEO)
Iemand die een restaurant op Google zoekt, gebruikt een lokale zoekopdracht zoals:
– Restaurant. *
– Restaurant in de buurt. *
– Restaurant in Utrecht.
– Pizzeria in Utrecht.
– Vegetarisch restaurant Arnhem.
– Nederlands restaurant Leidseplein Amsterdam.
* Google weet op basis van locatiebepaling op je mobiele telefoon waar jij je bevindt. Google zal bij een zoekopdracht zonder plaatsaanduiding toch zoekresulaten geven met restaurants die zich bij jou in de buurt bevinden.
Daarom is het belangrijk dat Google weet waar jouw restaurant zich bevindt. Dat doe je door je website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. Dat kan door in de tekst, de titels, metaomschrijvingen en afbeeldingen de naam en locatie van jouw restaurant te noemen.
Verder is het belangrijk dat de naam, adresgegevens, openingstijden en type restaurant niet alleen als zichtbare tekst, maar ook als gestructureerde gegevens op iedere pagina van je website staan.
Op onderstaande pagina vind je meer informatie. Met de knop [See markup] vraag je een voorbeeld op en kun je controleren of jouw website gestructureerde data bevat.
https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business
TIPP 10. Verzamel bezoekersstatistieken op je website
De website bezoekersstatistieken geven je nuttige informatie zoals:
– Hoeveel bezoekers je website heeft en hoe vaak ze terug komen.
– Waar mensen naar zoeken voordat ze op jouw website komen: dit geeft je inspiratie
voor nieuwe gerechten of evenementen.
– Uit welk land, regio en zelfs plaats waar je websitebezoekers vandaan komen.
– Via welke website ze op jouw site terecht komen: misschien kun je daar meer uithalen.
– Welke taal ze spreken: misschien is het zinvol om je website te vertalen.
– Welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang: kan helpen je website te verbeteren.
– Welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang.
– Hoeveel bezoekers een reservering maken of zich aanmelden voor de nieuwsbrief
(vereist specifieke configuratie).
– Demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht van de website bezoekers: helpt bij
het verbeteren van je marketingactiviteiten. *
– Hoe jouw website het doet in vergelijking met andere restaurant websites. *
* In verband met de privacy wetgeving (AVG) mag je deze informatie alléén verzamelen als de bezoeker daar toestemming voor geeft. Dat kan met een cookiemelding.
Tekstcredits: Horecawebservice
Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!