fbpx

TIPS: Zo motiveer je je personeel (1)

Het is belangrijk als horecaondernemer je te beseffen dat werk een belangrijke omgeving is voor je personeel waar zij een groot deel van hun tijd doorbrengen. Plezier in dat werk is van groot belang. Ook om te voorkomen dat personeel niet op zijn plek is of zich ondergewaardeerd voelt. Blije werknemers zorgen echter voor een fijne sfeer in de zaak en dat leidt weer tot een betere beleving van de gasten. Daarom is het belangrijk dat je als horecaondernemer je personeel blijft motiveren. Bij deze een paar tips.

1. Geef je personeel erkenning
Het is ten eerste belangrijk om je personeel te laten weten dat je hun inzet voor de zaak waardeert. Laat weten dat je blij met ze bent, en motiveer je werknemers door bijvoorbeeld een prijs voor de werknemer van de maand in te zetten. Door positieve motivatie zullen de werknemers die in jouw ogen minder hard hun best doen of minder motivatie hebben waarschijnlijk inzien dat het in hun voordeel werkt om meer hun best te doen. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan diegene die de werknemer van de maand is geworden.

2. Geef opbouwende feedback
Positief gedrag belonen werkt in alle gevallen beter dan negatief gedrag straffen. Daarnaast is het belangrijk je personeel de erkenning te geven die zij verdienen. Geef af en toe eens een complimentje of schouderklopje wanneer de werknemer goed heeft gehandeld in een moeilijke situatie, of geef eens een extra drankje of wat eten na sluit op hele drukke avonden als beloning. Geef je personeel feedback en opbouwende kritiek. Hiermee laat je ze merken dat je het beste met ze voor hebt en ze wilt helpen groeien. Werk in de horeca is een leerproces en bij leren hoort fouten maken.

3. Laat de mening van je personeel tellen
Zorg ervoor dat je de mening en feedback van je werknemers kan meenemen in verbeteringen. Wanneer je twijfelt over bepaalde veranderingen die je wilt doorvoeren in je zaak, zou je om de mening van je personeel kunnen vragen. Bijvoorbeeld bij het introduceren van de nieuwe kaart, kun je dit laten proeven door het personeel en om hun mening vragen. Je personeel voelt zich hierdoor meer betrokken bij de zaak. Ze kunnen op deze manier ook beter uitleggen aan gasten hoe een bepaald gerecht smaakt, wat voor ingrediënten erin zitten en betere aanbevelingen doen wanneer gasten daarnaar vragen. Ook op het gebied van de bar indeling en het lopen van de pas etc. is het handig om de mening van de werknemers te vragen en hierin mee te nemen. Zij zijn immers diegene die er dagelijks mee moeten werken.

Bron: Lightspeed

https://social.tippr.nl/tips-zo-motiveer-je-je-personeel-1

Laatste artikelen

High Tea: Een Boost voor de Horeca

Een high tea kan je horecazaak tijdens rustige middaguren extra gasten trekken, waardoor de bezettingsgraad stijgt. Door reserveringen biedt dit evenement een stabiele inkomstenbron...

Hé ondernemer, verdien nu geld met je parkeerplekken!

Orange Charging Heb je laadpalen bij jouw onderneming? Dit is de vraag die steeds meer gasten stellen bij het reserveren van een restaurant of bij het...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg