Job Verhees – Het Horecalegioen, Hotel Pauw
Onze laatste TOPPR van het jaar is Job Verhees, kersverse bedrijfsleider van Streetfood Bar en Hotel Pauw in Nijmegen. Hij werd genomineerd door Staffable’s Commercieel Directeur Bob America: “Zijn verhaal is een mooi voorbeeld van de mogelijkheden en groeikansen die de horeca te bieden heeft.”
Van harte, Job! Je bent naast onze TOPPR onlangs ook gepromoveerd tot manager?
Jazeker! Sinds twee maanden ben ik bedrijfsleider van Pauw, een hotel en restaurant op de Grote Markt in het bruisende centrum van Nijmegen. Ik werk nu zo’n negen jaar in de horeca, in hetzelfde pand, dat inmiddels drie keer van eigenaar is gewisseld. Wij mochten steeds blijven.”
‘Ik ben een overall-bedrijfsleider, dus doe van alles wat’
“Hoewel ik nu de leiding heb, sta ik ook nog gewoon in de bediening en zorg deels voor het hotel en de keuken. Ik ben een overall-manager, dus doe van alles wat. Ook in deze rol ben ik enorm op m’n plek hier, dit is helemaal m’n ding.”
Wat maakt jou zoal goed in je vak?
“lk kan het overzicht goed bewaren, vooral in hectische situaties. Zelf ben ik altijd heel rustig en wil dat ook uitstralen naar mijn team, dat bestaat uit een mannetje of 40 – zodat ze nooit hoeven te stressen.”
Waar komt de passie voor dit werk vandaan?
“Op mijn 16e ben ik begonnen in de afwas. De bediening vond ik op die leeftijd nog te spannend, maar had al wel besloten de horeca in te willen. M’n zomervakantie moest betaald worden en zag vakkenvullen in een supermarkt minder zitten, dus werd het de spoelkeuken.”
“Ik kom ook wel echt uit een horeca-familie. Het lag daarom voor de hand om een opleiding in die richting te volgen, maar ik ben meer een doener – kan niet goed stilzitten en ben liever met mijn handen bezig.”
‘Stapsgewijs doorgegroeid naar bedrijfsleider’
“Daarom besloot ik in het laatste jaar te stoppen en het over een andere boeg te gooien. Toevallig kende ik iemand bij Pauw, ben daar vervolgens aan de slag gegaan en zo is het balletje gaan rollen.”
Welke vormen van verspilling proberen jullie tegen te gaan?
“Ten eerste scheiden wij afval. Ook het plastic. Veel zaken doen dit uit gemak niet, maar ik vind dat onverantwoord in deze tijd. We werken met etenswaren, lekkende producten… dat gaat mis in de binnenstad, bijvoorbeeld door de muizenoverlast op straat. Dat moeten we niet hebben.”
“Daarnaast zien we bij andere bedrijven van die kleine plastic badproducten. Uit eigen ervaring weet ik dat die verpakkingen niet altijd met het afval worden gescheiden. Wij doen dat anders; we gebruiken producten aan de muur die navulbaar zijn.”
‘Duurzame personeelsmaaltijden, want we gooien geen voedsel weg’
“En in de keuken worden onze personeelsmaaltijden bereid met producten die anders weggegooid zouden moeten worden. Dat vinden wij onnodig en zonde. Dan kun je het beter duurzaam verwerken en dat is precies wat we doen.”
‘Durf te durven en uit je comfortzone te stappen!’
Tot slot.
Welke gouden tip heb jij voor horeca-collega’s?
“Durf te durven! Veel mensen vinden het bijvoorbeeld lastig om op gasten af te stappen. Volgens mij is het juist heel goed om meer te durven en om uit je comfortzone te stappen… dat helpt jou niet alleen in de groei binnen het bedrijf, maar het brengt je ook verder in je persoonlijke groei. Daar ben ik van overtuigd.”