Boris van den Berg – Vesper Hotel en Bar & Restaurant Bries
STEM HIER VOOR DE TOPPR VAN 2024
Onze november-TOPPR is Boris van den Berg, bedienend medewerker/supervisor van het Noordwijkse boutique hotel Vesper en beachclub Bries. Hij werd overtuigend genomineerd door brandmanager Lis Collijn: “Boris begrijpt de horeca als geen ander, het zit in zijn bloed. Hij is een ware alleskunner die zich volledig inzet voor zowel de strandtent als het hotel, allebei onderdeel van het familiebedrijf dat ooit is opgericht door zijn opa en nu wordt geleid door z’n vader en oom. Zijn harde werk, flexibiliteit en passie voor gastvrijheid maken Boris onmisbaar.”
Van harte, Boris!
Wat zijn jouw talenten als bedienend medewerker/supervisor?
“Betrokkenheid en een eigen, persoonlijke kijk op het hele horeca-gebeuren. Zoals Lis al zei: het zit nu eenmaal in m’n bloed. Omdat we een echt en hecht familiebedrijf zijn, gaan zowel het hotel als het strandrestaurant me vanzelfsprekend enorm aan het hart.”
‘Vóór en mét mijn familie’
“In die zin sta ik er toch wat anders in dan de meeste, andere bedrijfsleiders in de horecabranche – en dat is volgens mij ook gewoon logisch, omdat ik het echt voor én met m’n familie doe. Da’s toch best bijzonder.”
Dat is het zeker. Waar komt de passie voor je werk verder vandaan?
“Als klein jochie was ik zo ongeveer iedere avond bij Bries op het strand te vinden en was daar al jong achter de schermen betrokken en ‘bezig’ met het reilen en zeilen van van alles. Ik was er toch al ál-tijd.”
“Dus toen ik op een gegeven moment enigszins oud genoeg was – zeg een jaar of 13, 14 – wilde ik onderhand uiteraard ook heel graag iets concreets bijdragen aan het bedrijf, een rol vervullen, volwaardig meedraaien. Hélpen.”
Van broekie naar de bediening
“Zo geschiedde. Begonnen bij de Take Away als ijsco-verkoper ben ik vanuit daar doorgegroeid naar bedienende supervisor. En dat gaat nu al een poos best goed, haha, want inmiddels ben ik 19.”
Welke vormen van verspilling proberen jullie op te lossen?
“Daar kan ik wel een aantal voorbeelden van noemen. Zo gebruiken we in plaats van bonprinters zoveel mogelijk digitale schermen, zodat we geen papier hoeven weg te gooien. En we scheiden ons afval: karton, glas, plastic… Daar dragen wij graag een steentje aan bij.”
“Ook is onze administratie volledig digitaal en worden de menu’s op stevig papier gedrukt, zodat ze langer meegaan. Die gebruiken we dan ook tot er een nieuwe kaart is.”
‘Niemand staat te nietsen – ook dát is No Waste’
“Verder houden we er een strakke personeelsplanning op na, zodat er – ook in rustige periodes – voor iedereen iets te doen is en niemand staat te nietsen. We zetten onze mensen dus heel bewust en nauwkeurig in, om zo verspilling van energie en kosten te voorkomen. Ook dát is No Waste.”
‘Van standaardservice naar een onvergetelijke ervaring’
Tot slot.
Welke tip heb jij voor horeca-collega’s?
“Blijf altijd een stap vooruit denken, een glimlach en een goede timing maken van een gewone service een onvergetelijke ervaring!”