fbpx

Trendrapport 2020

Trendrapport door de ogen van een millennial

Mijn naam is Amanda en ik ben een millennial (geboren tussen 1980-2000). Naast mijn functie als redacteur bij TIPPR, ben ik ook werkzaam in de horeca. Tijdens de Horecava 2020 heb ik onderzoek gedaan naar vernieuwingen samen met mijn collega’s en tevens millennials: Bas en Casper.

Ik neem je graag mee naar de trends gezien door de millennial bril. Eerst belichten we dit vanuit een trendwatcher en daarna geven we onze Millennial visie hierop. Benieuwd naar welke trends we tegen zijn gekomen op de Horecava? Lees mee!

1. Trend: Gezondheid

Mensen zijn meer bezig met een gezondere levensstijl. Er komen steeds meer veganistische of vegetarische producten op de markt. Wat is het verschil? Een vegetarisch product bevat geen dierlijke voedingsmiddelen. Een veganistisch product heeft hetzelfde, maar ook geen zuivel of eieren; wat bij vegetarisch soms wel het geval is. Gasten zijn op zoek naar alternatieven voor vlees. Dit komt, omdat ze bewustwording krijgen dat de aarde niet genoeg voedsel produceert voor de wereldbevolking. Hoe meer mensen op aarde, hoe meer voedsel er nodig is.

Zo wordt er zelfs al vegetarische shoarma geserveerd, dit heeft dezelfde textuur als vlees. Daarnaast als vega optie zijn er gerechten met jackfruit in de vorm van sushi of een burger. Vegetarisch gaat de norm worden in 2020, waarna vegan de volgende fase is die nadert. Het tijdperk van Greta Thumberg!

VS

Millennial

Ik wil soms detoxen van het ongezond voedsel dat ik eet. Als ik naar een bar ga, ben ik opzoek naar een groter aanbod van non alcoholische drank. Kombucha drink ik om te detoxen, als hier een variant met grapefruit of aardbei wordt aangeboden bestel ik deze zeker. Het is ook leuk om een foto ervan te maken en op Instagram te zetten. Dit om de indruk te geven dat je healthy bezig bent. NOLO is ook handig bij het uitgaan zodat ik de volgende dag fit kan zijn, alcohol hoeft niet altijd.

2. Trend: Circulariteit

In de horeca zijn er steeds meer producten die ecologisch verantwoord moeten zijn. Gasten willen graag weten of er natuurlijke en duurzame producten zijn gebruikt. Steeds meer leveranciers zijn bezig met milieuvriendelijke oplossingen. Er wordt nagedacht over de vervanging van plastic, duurzame koelingen en oplossingen om voedselverspilling tegen te gaan. Duurzaamheid komt echt in alles terug.

De horeca is ook bezig is met het ‘redden’ van voedsel. De wereldbevolking zal over 30 jaar enorm gegroeid zijn. Om dat bij te benen moet de voedselproductie omhoog. Dit moet wel positieve gevolgen hebben voor het ecologische effect. Producten zoals geredde groenten moeten daarom zeker meer op het menu komen te staan.

VS

 Millennial

Ik ben me ervan bewust wat we met de aarde doen, wanneer textiel van meubels, plastic tassen en rietjes worden weggegooid zonder dat het wordt hergebruikt. Ik heb liever een bamboe rietje waarvan ik weet dat het recyclebaar is dan een plastic rietje. Een pompoensoepje gemaakt van geredde groenten smaakt veel beter, omdat ik weet dat ik bijdraag aan het verminderen van voedselverspilling. Het is ook nog goedkoper en zo kunnen  we ook nog wat besparen.

3. Trend: Gemak

Technologische ontwikkelingen komen steeds meer voor in de foodservice. Innovatieve producten komen op zoals een bestellings-app of monitors tegen voedselverspilling. Er zijn apps die het bestelproces gemakkelijk maken. Met QR-codes op een terras of in het restaurant kun je bestellen en uiteindelijk betalen. Je downloadt de app op je telefoon. Daarna scan je de QR-code, waarna je kunt bestellen. Vervolgens komt de bediening het drankje brengen. Als horecawerknemer heb je altijd te maken met tekort aan personeel, dit kan dus tijdbesparend werken en de gasttevredenheid verhogen.

VS

 Millennial

Soms heb ik een filmavond met vrienden. We denken dan al een half uur na over wat we willen eten. Ik krijg op de bezorging app goed Italiaans eten te zien. Nadat ik wat maaltijden in het mandje doe, kom ik eindelijk aan bij de betalingspagina. Er is niets zo makkelijk om met je eigen mobiel bankieren app te betalen. S’ Zomers op een druk terrasje heb ik hetzelfde met het bestellen via QR-code. Ik weet dan zeker dat ik mijn drankje op tijd krijg en niet dat de bediening het zal vergeten.

4. Trend: Personeel

Personeel moet vakbekwaam zijn en heeft daarom voorbereidingen nodig voor de eerste werkdag. Mederwerkers willen niet in het diepe worden gegooid. De horeca kan de eerste of tweede baan zijn voor een millennial. Het liefst willen ze daarom stapsgewijs door de beginfase komen van een baan. Het opleiden van personeel is hierin cruciaal, zodat ze zelfverzekerder op de werkvloer beginnen. Als werknemers gaan starten bij een nieuwe werkplek moet hij of zij goed voorbereid zijn. Een digitale training voor personeel met kennis over dranken, wijn, menukaart of koks is relevant daarvoor. Door het afleggen van examens wordt de kennis getoetst en ontvangen werknemers een certificaat.

VS

Millennial

Bij de zoektocht van een baan heb ik liever dat de werkgever te vinden is op sociale media. Hoe makkelijk is het om van te voren al een idee te krijgen van je werkplek? Soms wanneer ik op wervingssites uren moet zoeken naar een bijbaan is dat vermoeiend. Vooral wanneer de eisen in de vacatures lang zijn en allemaal op elkaar lijken. Ik reageer dus alleen op vacatures die kort en duidelijk zijn.

Er is niks zo irritant als student om te veel mailtjes te krijgen van het werk. Elke week stromen er mailtjes binnen. Doordeweeks ben ik druk aan het leren voor tentamens. Ik reageer dus zelden op emails. Doe mij maar een kort whatsappje! ‘s Avonds op de bank mijn eigen werktijden kunnen inplannen en doorgeven via een app is wat ik wil. Notificaties ontvangen wanneer er een nieuw rooster is zou fijn zijn. Zo blijf ik snel op de hoogte van veranderingen, zonder dat ik mijn mail moet openen. Ik wil op het werk vrijheid hebben om verschillende taken uit te proberen. Ik wil ook weten wat mijn manager van me verwacht, zodat ik goed mijn werk kan doen.

5. Trend: Kwaliteit vs Kwantiteit

Vlees

Een trend in de vleesconsumptie is de aandacht voor duurzaamheid en kwaliteit. De kwaliteit van een stuk vlees wordt bepaald door de herkomst, of het raszuiver is en hoe oud het dier was. De leveranciers spelen in op de beleving van het vlees door transparant te zijn. Het productieproces en een goed product is onmisbaar voor echt kwaliteit.

Een goed voorbeeld die we tegenkwamen was de Jamon de Bellota Iberico. Deze zijn van 100% iberico-varkens gemaakt. Deze varkens hebben vrij rondgelopen en hebben gezonde voeding gehad. De voeding van deze dieren bestaat uit een goed dieet met onder andere granen en kruiden.

VS

Millennial

Ik kies eerder voor vlees waar het dier 100% een goed leven heeft gehad. Het draag bij aan het milieu en is vaak ook lekkerder. Ik kijk dan ook naar de herkomst en of er gebruik wordt gemaakt van een beter leven keurmerk. In een gerecht combineer ik dit met verschillende groenten, zodat het een mooie smaakcombinatie wordt aan tafel.

Cocktails

Cocktails zijn op zichzelf al een hele ervaring. De garnering, de juiste geur en smaak combinatie maken de cocktail bijzonder. Steeds meer oude klassieke cocktails komen ook terug, de espresso martini is hier een mooi voorbeeld van. Bartenders vinden de smaakcombinatie van koffie in cocktails interessant.
De vraag naar cocktails met no/low alcohol groeit ook steeds meer. Deze Mocktails (alcoholvrije cocktail) geven bartenders een kans om meer te variëren met verschillende smaken.

VS

Millennial

Als ik op een zaterdagavond uit ga, kies ik voor een Espresso Martini. Ik vind de combinatie van een cocktail met koffie goed bij elkaar passen. Dit heb ik vooral wanneer ik energie nodig heb voor de volgende dag. Het zit in een mooi cocktailglas en is ook te verkrijgen zonder alcohol. Dit zou ik posten op mijn Instagram, omdat het chique is. Mijn vriendinnen en ik zouden het niet allemaal bestellen omdat het ook prijzig voor ons is.

Interieur

Donkere en warme kleuren komen veel voor in de wereld van interieurdesign. Donkerpaars, aubergine en mosgroen zijn de kleuren die je kan zien. De tinten van paars zijn een trendy kleur voor meubels en textiel. Deze combinatie van kleuren kunnen gebruikt worden voor restaurants, hotelkamers of in de receptie. Je ziet veel meubels met ronde vormen zoals armstoelen en salontafels. Ronde vormen en velvet zorgen voor een warme en comfortabele zitting.

VS

Millennial

Ik ben naar een streetfood restaurant geweest in Utrecht. Ik zag verschillende ruimtes die voorzien waren van een thema. Een zitruimte was helemaal groen met planten en lilakleurige banken. De zitstoelen handen ronde vormen en waren van velvet. Met vrienden daar eten was daardoor heel comfortabel en ze draaiden muziek waardoor je wilde dansen.

Tenslotte was ik als millennial voor het eerst op Horecava. Het was overweldigend, want er gebeurde heel veel. Ik zag mensen fietsen, kookwedstrijden houden en ik zag chocoladefonteinen. Welke trend was voor jou interessant?

Laatste artikelen

Waarom TIPPR Onmisbaar is voor de Horeca

De horeca staat onder druk door verschillende uitdagingen, zoals personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumentenverwachtingen. TIPPR speelt een cruciale rol in het ondersteunen van...

Extra Omzet voor de Horeca in December

De feestdagen bieden een unieke kans voor horecaondernemers om extra omzet te genereren en tegelijkertijd je bekendheid te vergroten. Met de verkoop van kerstpakketten,...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg