fbpx

Verdien je menu? #menumarketing

Als jouw menukaart er aantrekkelijker uitziet, bestellen gasten eerder bij jouw zaak,
De menukaart is jouw visitekaartje, marketingmachine en etalage in één.

Zeker online, waar afhalen en bezorgen van maaltijden niet meer weg te denken is. Maak optimaal gebruik van menumarketing! Benieuwd hoe je dit doet? Hieronder geven we je een aantal TIPPs.

Dit artikel verder lezen in de app?



TIPP 1. Zorg dat je menu snel te vinden is. Het belangrijkste is dat jouw menu ook online beschikbaar is. Maak een opvallende knop voor het menu en zorg dat deze op de homepagina staat. Gasten moeten in één klik op de gewenste pagina zijn.

TIPP 2. Richt je design opnieuw in. Het is belangrijk om je op gebruikers snelheid te focussen. Voorkom keuzestress en verwijder onnodige opties. Maak online bestellen gemakkelijker voor jouw gasten! Je website moet responsive zijn, dat wil zeggen: flexibele vormgeving ontworpen voor alle verschillende apparaten.
Maak verder gebruik van grote lettertypes en witruimtes. Uit onderzoek blijkt dat dit de eetervaring van gasten verbetert. De witruimtes geeft gasten de tijd om even te rusten tussen alle keuzes door. Daarnaast vallen items die gescheiden staan van de rest op door de witruimtes eromheen. Zet daar de meer winstgevende items neer.

TIPP 3. Plaats gerechten op een logische plek. Uit onderzoek van de University of South Florida is gebleken dat gasten eerder voor gezonde gerechten kiezen, wanneer deze op de linkerzijde van de menukaart staan. Ze hebben dan minder mentale obstakels van het brein. Heb je dus een gezond gerecht, waar je veel marge op kan pakken, zet hem dan aan de linkerzijde.

TIPP 4. Speel met de prijzen. Een gerecht schijnt meer gekocht te worden, door een duurdere en exclusievere versie van het gerecht ernaast te plaatsen. Hierdoor wordt de prijs een stuk aantrekkelijker. Haal ook het euroteken van de kaart af. Eurotekens geven een onbewuste pijnprikkel in het brein.

TIPP 5. Maak gebruik van beelden. Beelden roepen de hongerreactie op bij de mens. Daarom moet je ook geen boodschappen gaan doen als je honger hebt. Het is aan te raden om beelden van je gerechten op het menu te gebruiken. Dit is niet bij iedere kaart gewenst, maar een gerecht/product laten zien op de kaart verhoogt aanzienlijk de verkoop.

TIPP 6. Verleid met de naam. De titel van een gerecht kan ervoor zorgen dat het gerecht aantrekkelijker wordt. Er zijn verschillende strategieën die je kan kiezen bij het gebruik van namen voor gerechten. Voorbeelden van woorden zijn: “bekende”, “signature”, “exclusief”, “chef’s favorite”, “huisgemaakt” en “originele”. Je krijgt alvast een bevestiging van jouw goede smaak en keuze.

TIPP 7. Bied niet te veel aan. Door veel te laten zien creëer je keuzestress en krijgt jouw gast het gevoel dat hij wellicht de verkeerde keuze heeft gemaakt. Probeer dus in ieder geval een menukaart te maken op één pagina.

TIPP 8. Geef iets weg bij het menu. Een gratis koffie of blikje frisdrank. Door iets weg te geven geef je jouw gast namelijk het gevoel dat het al van hem is. En wanneer mensen dreigen iets te verliezen, vindt er verandering plaats in hun gedrag. Je gast wil die gratis koffie niet graag teruggeven, waardoor je hem sneller richting het menu lokt.

TIPP 9. Update je online menu. Als laatst, maar zeker niet het onbelangrijkste. Voorkom teleurstelling van gasten en houd je online menu altijd up-to-date. Mocht je dus één van bovenstaande TIPPs toepassen, update je menu dan!

Op de hoogte blijven van de digitale trends in de horeca? Download de TIPPR app!

Wil je meer weten? Download de TIPPR app om met ons mee te TIPPR’n

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Download de TIPPR app

Laatste artikelen

Trendrapport 2024 – Trend: Vrouwen aan de top in de Foodservice

TIPPR brengt jaarlijks een trendrapport uit, samengesteld uit de rijke data van het grootste online horecaplatform. Deze trends worden gedeeld om de markt inzicht te geven en te helpen anticiperen op toekomstige behoeften van gasten.

Michelin sterren 2024: Frankrijk

Drie MICHELIN sterren La Table du Castellet, chef Fabien Ferre & Le Gabriel La Reserve Paris , chef Jerome Banctel
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg