Vaak zijn er binnen je bedrijf zoveel dingen waaraan je moet denken dat het schoonhouden van de hele zaak soms lastig is. Er ontstaat soms bedrijfsblindheid, iets wat veel voorkomt en waar je je niet voor hoeft te schamen. Zelf uw bedrijfshygiëne optimaliseren is vaak een lastige en soms onhaalbare klus naast andere belangrijke klussen die een bedrijf met zich meebrengt.
Hygiëne is de eerste stap in het succes van een restaurant. Als je dit op orde hebt zullen je gasten ook een betere indruk van je restaurant krijgen, is het voor collega’s onderling een fijne werksfeer en verkleint dit de overlast van fruitvliegen en ongedierte.
• Schoonmaakmiddelen
Zorg voor kwalitatief goede schoonmaakmiddelen. Het is belangrijk dat je veer verscheidenheid hierin hebt. Voor iedere situatie is middel beschikbaar. Zo is een ontvettend schoonmaakmiddel geschikt voor het schoonmaken rondom een friteuse en is een ontsmettend schoonmaakmiddel beter geschikt voor de plekken waar het eten bereid wordt. Ook is het belangrijk om het aangezicht van het restaurant hygiënisch te houden, hierop word je immers beoordeeld door gasten. Zorg voor een schoonmaakmiddel dat de ramen goed streepvrij schoonmaakt en een middel dat (niet te sterk) lekker ruikt voor het schoonmaken van tafels en de vloer.
• Kleding
Niks is viezer dan het vinden van een haar in je eten. Goede kleding kan dit scenario voorkomen. Een muts zorgt ervoor dat de haren van keukenpersoneel niet terechtkomt in het eten van de gasten. Maar mutsen zijn niet de enige kledingstukken die de hygiëne bevorderen; ook schorten en handschoenen zijn belangrijk voor een goede hygiëne. Ook het dragen van uniforme kleding geeft de gast een positief beeld van de hygiëne binnen een restaurant.
Bron: horecabranche.nl