De ranking van de meeste populaire restaurantgids van Nederland roept toch altijd weer spanningen en vraagtekens op. Wie bepaalt de ranking nou eigenlijk en hoe wordt de Lekker500 opgesteld? Hieronder op een rij een paar feitjes over de Lekker500.
1. Over de restaurants die worden bezocht
Elk restaurant dat in de gids van het voorgaande jaar heeft gestaan, wordt opnieuw door een rapporteur bezocht. De overige adressen die ze bezoeken, bestaan uit restaurants die eerder Lekker500 net niet haalden of die zijn getipt door rapporteurs, restaurateurs en lezers. Daarbij houdt de redactie van Lekker500 de ontwikkelingen op dit gebied goed in de gaten.
2. Hoe vaak de rapporteur op de stoep staat
De Top-100 wordt door twee afzonderlijke rapporteurs bezocht en de Top-10 minstens vier keer. Daarnaast wordt er rekening gehouden met het feit of iemand een expert is op het gebied van bijvoorbeeld de Aziatische of de Franse keuken. Of er wordt een rapporteur naar een restaurant gestuurd dat niet zijn specialiteit is, dan wordt er toch met een andere blik beoordeeld.
3. De belangrijkste criteria
Een rapport bestaat uit zestig aandachtspunten. Het belangrijkste is de smaak en kwaliteit van de gerechten en de gebruikte ingrediënten. Maar alles vanaf het moment dat de reservering wordt gemaakt totdat ze de deur uit stappen, zelfs het toiletbezoek, is van belang. De redactie beoordeelt rapportages van zo’n 700 restaurants, randvoorwaarden kunnen daarom net het verschil maken. Heeft je restaurant een nieuwe chef? Dan komen ze waarschijnlijk een extra keertje kijken.
4. Zo klein zijn de verschillen
Als een restaurant van plaats 3 naar nummer 7 zakt, wil dat niet zeggen dat het niveau achteruit is gegaan. Het verschil in de Top-10 is echt minimaal. Bij een algemene beoordeling zouden deze restaurants waarschijnlijk dezelfde classificatie krijgen.
5. Dit zijn de rapporteurs
Uiteenlopende mensen van middelbare leeftijd. Ze moeten goed kunnen proeven, beoordelen en signaleren, op de juiste manier kunnen rapporteren en uiteraard affiniteit hebben met de horeca. Ze kennen elkaar niet.
6. Zo kun je ze herkennen
Dit is lastig. Ze gedragen zich gewoon of hooguit als kritische of zeer geïnteresseerde gast. Maar ze maken ter plaatse geen notities en betalen zoals ieder ander de rekening.
Bron: Foodbrigade