Steeds meer restaurants vragen een aanbetaling aan de gasten bij een reservering om een no show te voorkomen. No shows kunnen voor veel restaurants het verschil tussen winst en verlies maken. Horecaondernemers leggen vaak al hun energie in hun bedrijf en proberen voor iedereen alles eruit te halen. Je rekent op de komst van je gast en zegt zelf vaak nee tegen andere gasten. Het komt nog te vaak voor dat gasten dan niet op komen dagen of heel last minute afbellen. Vandaar dat steeds meer restaurants een aanbetaling te doen. De meningen van experts op het gebied van horeca zijn nog verdeeld. Sommigen geven aan het een erg klantonvriendelijk te vinden en drempelverhogend voor gasten om de reservering te maken. Anderen zeggen dat vooraf betalen een probaat middel is tegen no show. Veel oprichters van reserveringssystemen denken dat ticketverkoop in de toekomst vast onderdeel wordt van restaurants. Een tip is om als ondernemer eerst te kijken naar de vraag en aanbod van je bedrijf. Dus niet in één keer je gasten een aanbetaling van een hoog bedrag laten betalen, want dit kan de hoeveelheid reserveringen erg terugdringen. Belangrijk is te onthouden om zo goed mogelijk te communiceren met de gast waarom de verschillende manieren worden ingezet. Zo creëer je ook waardering van de gast wat ook kan leiden tot minder no show.
Aanbetalingen worden al lang niet meer enkel door fine-dining restaurants toegepast. Dit kan variëren van een reguliere lunch reservering tot aan een speciale menu’s. Wat kost een aanbetaling? Gevraagde bedragen variëren van €7,50 to wel €250 voor een volledig vooruitbetaald all-inclusieve diner bij een Michelin restaurant.
Bron: Misset Horeca