Wat is Social Selling?
Social Selling is het professioneel en routinematig aanwezig zijn op social media, door zowel zelf relevante content te delen en te reageren op content van anderen. Met als uiteindelijk doel om extra omzet te genereren en significante impact te maken in de horeca. In de customer journey zijn dit de eerste en tweede stap namelijk awareness en findability
Klik hier om de Digital Selling Summit van 12 oktober terug te kijken.
Waarom Social Selling?
Social Selling vervangt de oude manier van verkopen niet. Met Social Selling verhoog je de succesfactor in je salesfunnel. We blijven aan telesales doen en bezoeken staan nog steeds in de agenda. Er zijn verschillende stappen nodig om tot dat nieuwe contact te komen. Online-platformen bieden een scala aan oplossingen. Juist in deze tijd is de onlinewereld steeds belangrijker. Alle beslissers zijn tegenwoordig online en bereikbaar. Door middel van Social Selling en die ‘zaadjes’ die je plant, kan je je doelgroep op een warme manier benaderen.
Sommige bedrijven hebben moeite met het online delen van hun productinformatie. Dat is absoluut niet meer van deze tijd. Er is tegenwoordig zoveel informatie online beschikbaar, dus als jij je informatie niet deelt, doen andere dit wel. Zodra je begint met het delen van veel kwalitatieve content vervul je de behoefte naar verbinding, die klanten hebben. In plaats van korte termijn scoren met een verkoop bouw je een veel duurzamere relatie op. Klanten worden fan van je merk en gaan je aanbevelen.
Wist je dat:
93% start het koopproces via een online zoekopdracht;
90% reageert niet meer op cold calls;
82% van de beslissers is online bereikbaar;
60% Doorloopt het 1e deel van het koopproces zonder verkoper.
Binnen de Social Selling methodiek zijn er verschillende stappen die je moet doorlopen. Wil je meer informatie over deze stappen, kijk de livestream hier terug!
Wat is Digital Selling?
Digital Selling is het online leads genereren en het realiseren van meer verkopen. In de customer journey zijn dit de derde en vierde stap namelijk reputation en conversion.
Waarom Digital Selling?
Het is niet meer zo dat je alleen af kan met offline sales, de oriëntatie begint online. Een klant heeft tegenwoordig 20 contact momenten nodig om tot conversie over te gaan. Het is een reis die je moet doorlopen om in contact te komen met bestaande en nieuwe klanten. Het begint allemaal bij awareness. Laat weten dat je online aanwezig bent en inspireer je klanten. Het is uiteindelijk belangrijker ‘who knows you’ dan ‘who you know’.
In de horeca ontkom je ook niet meer aan de digitale wereld. De snelste weg om bij een klant te komen is via de horeca. De horecaonderneming en het horeca-team zijn belangrijke influencers. Door online aanwezig te zijn kan je een beeld creëren van de digitale reis van klanten en hierdoor je (nieuwe) klanten beter bereiken, inspireren en uiteindelijk toe zetten tot kopen. Online aanwezigheid zorgt voor inzichten in de digitale reis die je klant aflegt. Met deze inzichten kun je nieuwe klanten beter bereiken.
Je kan op verschillende manieren starten met Digital Selling. Verkoop je horecaproducten online en krijg nieuwe klanten. Zo bied je de klanten de mogelijkheid om jouw producten overal en altijd te kunnen bestellen. TIPPR.SHOP maakt dit in een paar simpele stappen mogelijk. Iedere horecaondernemer die begint met TIPPR.SHOP heeft binnen 5 minuten zijn eigen webshop.
Benieuwd naar meer tips om als influencer aan de slag te gaan? kijk de livestream hier terug!
TIPP – 1:
“Ga samenwerken als horecaondernemer en leverancier om de consumenten richting de horeca te krijgen en de horeca kwaliteit aan consumenten voor thuis te kunnen verkopen. Op deze manier komt er extra omzet in de keten en heeft iedereen hier profijt van.” – Colin Westerwoudt
TIPP – 2:
“Iedereen in de horeca is een influencer maar het belangrijkste hierbij is ‘start acting like one’. Zorg dat jouw merk online overgebracht wordt op jouw klanten en dat je continue online aanwezig bent. Op deze manier kan je jezelf en jouw team inzetten als influencer” – Lucas van Zandvoort
TIPP – 3:
“Wees als leverancier of horecaondernemer continue online aanwezig. Je netwerk ‘Who You Know’ is belangrijk, maar het is nog belangrijker ‘Who Knows You’. Dit krijg je voor elkaar door continue voor een langere periode online aanwezig te zijn en relevante content te delen met je volgers.” – Toni van Dam
TIPP – 4:
“Zorg dat je goed blijft voor degene waar je zaken mee doet, je bent relevant als je aanwezig bent en je nek uit steekt bij en voor jouw netwerk. Gebruik de digitaliseren hierbij als ondersteuning.” – Charley van Goch
TIPP – 5:
“Sta als leverancier en ondernemer open voor het onbekende. Te vaak focussen bedrijven zicht op het bekende en missen ze hierdoor enorm mooie kansen, durf te dromen en te doen en experimenteer online.” – Silvie Slachter
Vanwege COVID-19 is de BBB-beurs geannuleerd. De Digital Selling Summit 2020 was in samenwerking met de BBB wél doorgaan, in de vorm van een livestream met als afsluiting de uitreiking van de Columbus Trophy!
De livestream vond 12 oktober plaats en werd volledig kosteloos aangeboden. Voor degenen die er niet bij konden zijn kan je de Digital Selling Summit Terugkijken via de volgende link, klik hier.
“Offline needs online” was het thema van de Digital Selling Summit 2020. In de consumenten wereld staan social- & digital selling al centraal maar in de horecaketen kunnen we er ook niet meer omheen. Influencers zijn we uiteindelijk allemaal maar hoe moet je hiermee omgaan in een digitaal horeca landschap? Tijdens deze Summit werd er een reflectie geschetst tussen de consumenten wereld en de bedrijfswereld, uiteindelijk gaat het niet om de route-2-market maar om de B2ME-conomy.
Offline needs online
Digital Selling Summit 2020: in 2019 organiseerde TIPPR samen met de Social Selling Company en de BBB Maastricht het digital selling event in het Soho House. Het digital selling event was binnen een week uitverkocht waardoor we een tweede editie in de vorm van een livestream hebben georganiseerd op 12 oktober 2020. Het thema van de Digital Selling Summit was “Offline needs Online”. De tijd dat je kon volstaan met offline sales tools is over. De oriëntatie begint online en draagt bij aan een betere ROI.
Programma 12 oktober
- B2ME-conomy voor de Horeca
- Influencing in de Horeca
- Social Selling
- Columbus Trophy uitreiking
Deelnemers Columbus Trophy
- Pearl
- Davai
- HipTray
- Dave’s True Food Flavours
- Flexitarian Bastards
- Moldbrothers
- Sauer Crowd
- KRUSH – Winnaar 2020
- Willicroft
- Zzinga
Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar diegene die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving
De customer journey in de wereld van eten-drinken en slapen heeft een metamorfose ondergaan. Het einde van b2b en b2c staat voor de deur. Onder druk wordt alles vloeibaar en dat hebben we gezien. Door Corona zijn in de Foodservice en Hospitality industrie alle heilige huisjes verdwenen als smog voor de Mount Everest. Fabrikanten leveren direct aan consumenten en horeca ondernemers gaan nu massaal bezorgen. Normaliter gesloten groothandels staan ineens wagenwijd open voor de reguliere horeca gast. Exclusiviteit zit niet meer vast aan locaties en momenten. Alle producten en diensten zijn nu voor iedereen bereikbaar. Om klanten overal en altijd te bedienen zijn merken opzoek naar verschillende route-to-markets. De horeca is de ideale advocacy voor een merk. Daarom zie je de horeca zijn business model veranderen naar een meer hybride model. Iedere horeca ondernemer zal meer aan de slag gaan met een retail model om te overleven!
In het hybride horeca model wordt retail cruciaal
Als we de B2ME-conomy als vertrekpunt nemen in de nieuwe customer journey, wat is dan het effect op mijn bedrijfsvoering? De B2ME-conomy kenmerkt zich door de consument die overal en altijd toegang tot producten en diensten heeft. Alles wat het leven gemakkelijk en aangenaam maakt is via stem of handpalm bereikbaar. Een consument is niet bezig met industrie grenzen, foodservice, foodretail, catering, horeca, leisure, b2b of b2c, etc. Laat me gewoon eten en drinken. Waar, wat en wanneer ik wil.
EEN HORECA-ONDERNEMER IS DE BELANGRIJKSTE SCHAKEL TUSSEN VRAAG EN AANBOD.
Tijdens de Digital selling Summit zullen we je meenemen in de nieuwe werkelijkheid en de kansen van digital bespreken. Het is niet meer dat je alleen af kan met offline sales, de oriëntatie begint online. De volgende thema’s komen aan de orde:
- Hybride Horeca Modellen
- Horeca als advocacy partner voor leveranciers
- E-retail in de horeca
- Influencing in de horeca
- Social Selling
Voor deze thema’s zijn drie gespecialiseerde keynote speakers uitgenodigd om je mee te nemen in de digital selling wereld en de kansen hiervan:
Toni van Dam
Toni van Dam is Social selling expert en partner bij The Social Selling Company en De Commerciële Revolutie. Hij helpt uiteenlopende organisaties met de implementatie van een social selling-strategie en traint salesteams in een nieuwe manier van werken. Toni is tevens gastdocent op Nyenrode en auteur van het boek “de kracht van Social Selling”.
Lucas van Zandvoort
Lucas van Zandvoort is afgestudeerd consumenten psycholoog en haalde Crocs naar Europa. Hij heeft als ondernemer aan de wieg gestaan van de groei van merken zoals Superga, Wild en Blissfuel. Momenteel is hij als CEO van IrisArke met influencers bezig om the next generation retail neer te zetten.
Colin Westerwoudt
Colin Westerwoudt is afgestudeerd aan de Hoge Hotelschool Den Haag en heeft zijn MBA behaald aan de Amsterdam Business School. In 2017 heeft hij samen met Pim Pelser TIPPR opgericht met als doel de keten sneller te laten acteren. Als managing partner is TIPPR uitgegroeid tot de grootste foodservice app in de Benelux en zijn ze druk bezig met de introductie van TIPPR.SHOP (e-retail) en de uitrol in Europa.
TIPPR bouwt een webshop voor iedere horeca zaak
Partners Digital Selling Summit 2020
Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n
Nu je hier toch bent …
Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier
Laat je verder inspireren in de TIPPR app!