Dat ons brein gevoelig is voor getalletjes en eurotekens wisten we al. Maar wist je ook dat de zichtbaarheid van de prijs van een product de psychologische verzadiging versnelt, waardoor de ervaring minder gelukkig maakt? Zodra de prijs in beeld is kan dat dus een afbreuk doen aan de ervaring als consument/gast. De prijs doet pijn en maakt minder geduldig. Bovendien komt de nadruk te liggen op de waarde van de ervaring, om na te gaan of die wel boven de betaalde prijs uitstijgt en het een goede aankoop blijkt. De prijs van een product of ervaring kan hoge kwaliteit signaleren, op hoge effectiviteit duiden en hoge verwachtingen scheppen. Het kan een goed idee zijn de zichtbare prijs niet op elke kaart te zetten, bijvoorbeeld niet op de snack of cocktailkaart, zodat die geen afbreuk kan doen aan je ervaren geluk. Als je gasten ernaar vragen vertel je natuurlijk de prijs er wel bij, maar er wordt dan minder nadruk op gelegdl,
Bron: consumentenpsycholoog