fbpx

Hoe voorkom je een No-Show reservering?

Het gebeurt steeds vaker: mensen reserveren een tafel in een restaurant en laten vervolgens verstek gaan. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) stelt dat zo’n 62 procent van de horecaondernemers het afgelopen jaar het aantal no-shows zag toenemen.

KHN schreef het probleem toen al toe aan het toenemende gebruik van online reserveringen omdat ze hiermee snel en anoniem reserveren. Gasten reserveren hiermee bij verschillende restaurants voor dezelfde avond.

Tips om no-shows te voorkomen:
– Vraag bij de reservering om te melden als het niet lukt om te komen. ,,Als je een ziek kind hebt en niet kunt komen, dan kan jouw tafel aan iemand anders worden gegeven.”
– In sommige restaurants krijgen klanten een boete als ze niet komen. Dit kan gedaan worden door een aanbetaling te laten doen via hun creditcard. Wie vervolgens niet komt opdagen, is dat bedrag kwijt.
– Wat ook gebeurt: gasten één of twee dagen van tevoren opbellen met de vraag of ze daadwerkelijk van plan zijn te komen eten.
– Bij groepen krijgen de boekers van tevoren te horen dat ze bij annulering een bepaald bedrag moeten betalen. ,,Een bioscoopkaartje of een theatervoorstelling betaal je ook vooraf”. ,,Ondernemers vinden het vaak niet zo gastvrij om zoiets in de annuleringsregels op te nemen, maar je houdt toch rekening met de inkoop en met het personeel dat je die dag nodig hebt.”
– In het geval van een annulering op de datum van de reservering (na 10:00 AM voor de lunch en na 15:00 PM voor het diner) of in het geval van een no-show wordt de no-show fee à €50,- per persoon aan u doorbelast.’
– Het kan ook een oplossing zijn om niet alle tafels in het reserveringssysteem te zetten, zodat je mensen die spontaan komen kunt verwelkomen. Een andere methode is juist meer tafels te boeken dan je hebt. Beetje link. Het is alleen een oplossing als het restaurant een bepaald patroon ziet bij de wegblijvers, aldus de branchevereniging.

Of restaurants het zich kunnen permitteren streng te zijn, hangt mede af van de populariteit en de status.

https://social.tippr.nl/hoe-voorkom-je-een-no-show-reservering

Laatste artikelen

TOPPR van mei: Robin Lindhout – Eventmanager bij Sunset Beachbar, Alphen aan den Rijn

Robin Lindhout is eventmanager bij Sunset Beachbar in Alphen aan den Rijn en is horeca TOPPR van de maand mei. Ze draait haar hand nergens voor...

Horeca-DRUK Forecast Report 2025: Strategieën voor Marge, Personeels- en Gasten-DRUK

In de dynamische horeca Nederland 2025 staat de sector onder grote druk door stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen. Dit horeca trendrapport biedt waardevolle inzichten voor ondernemers die...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg