Het is hard werken voor de cafésector. Waar restaurants, hotels en koffietentjes uit de grond stampen, blijft de cafésector nogal achter. Verschillende verklaringen voor het teruglopende aantal cafés zijn het rookverbod dat is ingesteld, daarnaast is een verklaring het alcoholverbod voor mensen onder de 18 jaar. Ook leven we in een tijd waarin de healthy lifestyle steeds belangrijker wordt en er minder ruimte is voor alcoholconsumptie.
Toch gaat het zo slecht nog niet met de cafés als je zou denken. De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is een organisatie die door het land inspiratie op doet van kroegconcepten die wel het gewenste succes lijken te behalen. Begin november zijn de Café top 100 verkiezingen uitgereikt door het horeca vakblad Misset Horeca. Waar de jury voornamelijk op let is de gastvrijheid die er heerst in de kroeg. Het ontvangst is een belangrijk aspect en ze daarna ook in het oog te houden. Daarnaast is een ander belangrijke aspect om je café druk te houden om je gasten nieuwsgierig te houden. Af en toe een hapje te serveren of regelmatig van cocktails en biersoorten te wisselen waarover je een leuk interactief praatje kunt houden.
Ook kwam naar voren dat de bezoekers van nu erg sfeergevoelig zijn en een klik met andere gasten willen. De kunst om gelijkgestemde samen te brengen betekent dat de essentie van je café om succesvol te worden is, dat je keuzes maakt. Tuurlijk is het café voor iedereen, maar wees wel doelgericht op welke doelgroep je voornamelijk de focus legt.
Tot slot nog een niet geheel onbelangrijk aspect is om het betaalbaar te houden. Gasten komen dan echt eerder wekelijks terug en drinken uiteindelijk meer.
Bron: Telegraaf