Onze horeca-TOPPR van de maand augustus is Hans Kievid, floormanager van Restaurant de Tuin in Rotterdam en al 18 jaar het vertrouwde gezicht van deze horecaklassieker. Met zijn ervaring, passie en oog voor detail zorgt hij ervoor dat alles soepel loopt, van de dagelijkse service tot grote events. Zijn gastvrijheid en energie maken hem een onmisbare kracht binnen het team en een bekend aanspreekpunt voor de gasten. Hans is een echte horecaheld en een terechte TOPPR: “Ik hou ervan als mensen weggaan met een glimlach, dat is voor mij de grootste beloning.”
TOPPR van de maand augustus: Hans Kievid

Ontdek met TIPPR.AI hoe jij een echte TOPPR kunt worden!
Download gratis de TIPPR-app
TOPPR van de maand augustus: Hans Kievid, floormanager van Restaurant de Tuin in Rotterdam:
- Waarom denk je dat je bent genomineerd voor horeca-TOPPR van de maand?
- Waar komt je passie voor het horeca-vak vandaan?
- Hoe gaan jullie bij restaurant de Tuin om met voedselverspilling en duurzaamheid?
- Wat is jouw tip voor (evt. toekomstige) horecamedewerkers?
AUGUSTUS-TOPPR: HANS Kievid!

Van harte, Hans! Waarom denk je dat jij bent genomineerd voor horeca-TOPPR van de maand?
“Ik denk omdat ik al zo lang een stabiele factor ben bij de Tuin en echt ben meegegroeid met de zaak. Ik zet me iedere dag voor de volle 100% in, voel me verantwoordelijk voor het reilen en zeilen en draag graag m’n steentje bij. Dat wordt gezien. M’n collega’s vertrouwen op mij en de gasten kennen me.”
‘Een dolletje op z’n tijd hoort er ook bij’
“En ik probeer de sfeer erin te houden: we werken keihard, maar ik ben altijd in voor een praatje en er is zeker ruimte voor een geintje of dolletje op z’n tijd. Dat hoort er óók bij. Het maakt het werk niet alleen leuk voor onszelf, maar ook voor de gasten.”
Waar komt je passie voor de horeca vandaan?
“Als jong ventje van 15 begon ik via een uitzendbureau met kleine, simpele klusjes: tafels afruimen en in de keuken helpen. Ik vond naast het keukenaspect ook het omgaan met de gasten superleuk en interessant. Dat persoonlijke maakte het voor mij bijzonder. In de jaren daarna ben ik blijven plakken, ook naast m’n studies, en heb gaandeweg alle aspecten van het vak mogen ervaren. Wat begon als bijbaan, werd een levenslange passie.”
‘Ik geniet van de afwisseling, het geeft me energie’
“Inmiddels sta ik al zo’n dertig jaar op de vloer, van keuken tot bediening en van bar tot terras, en werk ik nu ruim 18 jaar bij de Tuin, waar ik ben doorgroeid tot floormanager.” Hans geniet van de afwisseling: “Geen dag is hetzelfde. Je moet snel kunnen schakelen en dat houdt me scherp. Ik hou van die energie. En het contact met gasten én het werken met een goed team maakt het helemaal top.”
‘Trots op groei en ontwikkeling van The Boathouse’
Naast zijn werk bij Restaurant de Tuin is Hans ook betrokken bij The Boathouse, de prachtige eventlocatie aan de Kralingse Plas. “Daar begonnen we ooit met lunches, maar inmiddels draait het volledig op feesten en partijen. Het is mooi om te zien hoe dat concept is uitgegroeid tot wat het nu is en ik vind het geweldig om daar onderdeel van te zijn.”
Hoe pakken jullie bij de Tuin en The Boathouse voedselverspilling en duurzaamheid aan?
“We zijn op verschillende manieren bezig met duurzaamheid. We hebben een best wel groot terras en zijn dus afhankelijk van de weersomstandigheden. Op zonnige dagen loopt het vol en kunnen we voor de volle 100 % knallen, bij regen is het rustiger. Omdat we zes dagen per week bij lokale leveranciers kunnen bestellen, hoeven we nooit grote voorraden aan te houden en voorkomen we verspilling. Bij evenementen weten we van tevoren precies hoeveel gasten er komen, dus daar kunnen we heel gericht op inkopen. Zo houden we de kwaliteit hoog en de keten kort.”
‘Duurzame initiatieven maken de horeca toekomstbestendig’
“Daarnaast hebben we uiteraard zonnepanelen op het dak liggen en urinoirs die zonder water doorspoelen, met een soort plee-spray – zoals we dat hier in de volksmond noemen. Zo besparen we liters water per dag. Dit soort initiatieven maken de horeca toekomstbestendig: het zijn misschien kleine stappen, maar samen maken ze een groot verschil. En gasten waarderen het dat we bewust bezig zijn met duurzaamheid. Of het nou gaat om minder voedselverspilling of het gebruik van groene energie: het hoort nu eenmaal bij deze tijd.”
Tot slot, wat is jouw tip voor horecamedewerkers of mensen die de horeca in willen?
“Wees gewoon jezelf. En probeer er iets leuks van te maken aan tafel. Neem niet alleen de bestelling op, maar maak bijvoorbeeld ook een praatje of grapje tussendoor, geef aandacht aan je gasten. En dan niet alleen aan terugkerende klanten, maar ook aan nieuwe gezichten. We kunnen niet in de portemonnee van mensen kijken, voor hetzelfde geld hebben ze maandenlang gespaard voor een avondje uit eten. Als je ze dan door die extra aandacht een mooie ervaring kan bezorgen, is dat alles waard.”
“En: wees goed voor je personeel. Zorg voor een fijne werksfeer en voor prettige werkomstandigheden. Ik ben van mening dat er dan ook beter wordt gepresteerd. En er is minder uitloop, omdat mensen graag willen blijven. Neem bijvoorbeeld ons restaurant: ik werk hier al bijna twee decennia. We hebben een vaste kern van een aantal medewerkers die er ook minimaal tien jaar werkzaam zijn, de bedrijfsleider zit er bijna 25 jaar… En het nieuwe personeel dat na de zomerperiode wat minder uren kan draaien vanwege de winter, komt vaak terug als het seizoen weer begint. Dus ja, dat is een goed teken. Dan ben je prima bezig.”
Met deze TOPPR-nominatie laten we zien hoe belangrijk het is om inspirerende horecamedewerkers te waarderen. Hans hoort bij de horecahelden die het vak dragen en verdient daarmee absoluut zijn plek tussen de TOPPR-winnaars van dit jaar!
TOPPR van augustus: Hans Kievid – Restaurant de Tuin (Rotterdam)




Bij TIPPR hebben we waardering voor de harde werkethiek van de horecamedewerkers, en daarom willen we hen graag in zonnetje zetten.
Wil je een horecamedewerker nomineren als TOPPR? Klik hier voor meer informatie hoe je een TOPPR kan aanmelden
Als TIPPR willen we de felicitaties overbrengen aan de TOPPR van de maand. Deze TOPPR maakt kans op de titel TOPPR van het jaar en zal meedingen naar deze eer tijdens de Horecava. Wil je meer lezen over het TOPPR-initiatief, klik dan hier.

TIPPR vindt het belangrijk om hardwerkende horecamedewerkers in het zonnetje te zetten en onze waardering uit te spreken naar deze TOPPR’s.
Daarom wordt er elke maand één horeca-toppr gekozen die het podium krijgt.
Restaurant de Tuin in Rotterdam







Ook een TOPPR nomineren?
Onze TOPPR Visie
Vanwege het personeelstekort is het van essentieel belang om ons personeel extra waardering te tonen. Het horecavak wordt nog wel eens onderschat en soms zelfs gezien als een bijbaan. Toch is werken in de horeca verre van verspilling, omdat het de communicatieve vaardigheden van medewerkers aanzienlijk versterkt.
Door het bewustzijn te vergroten, zal de waardering voor de horeca toenemen, wat leidt tot meer begrip en respect voor het vak. Het aanbieden van een TOPPR‑platform voor de horeca draagt bij aan deze waardering en kan de tevredenheid van medewerkers verder verhogen.
Missie
De horecabranche kampt met personeelstekorten en wordt vaak onderschat. Horecawerk is meer dan een baan; het is een waardevolle communicatieve ervaring die gelijkstaat aan topsport. Horecapersoneel verdient daarom grotere waardering en erkenning. Door het uitlichten van de prestaties van horeca‑TOPPRs wordt het bewustzijn over dit mooie beroep verhoogd en komt de horeca positief in de spotlight.
Doelstelling
Ons doel voor 2025 is om elke maand een horecamedewerker te eren met de titel TOPPR van de Maand. Uit deze maandwinnaars kiest vervolgens een publieksjury de TOPPR van het Jaar, die de First Plate Award ontvangt—een schaal die symbool staat voor pure gastvrijheid (want in de horeca begint alles op een bord). Samen met vijf strategische partners bundelen we onze krachten om dit initiatief breed uit te dragen en onze waardering voor het vak echt te versterken.
Wat houdt een horeca-TOPPR in?
Elke maand benoemen we een horecamedewerker tot Horeca‑TOPPR van de Maand. De winnaar krijgt een podium via de socialmediakanalen van TIPPR en onze strategische partners.
Waarom meedoen als Horeca‑TOPPR?
Als TOPPR van de Maand zetten we je in de spotlight:
Aan het eind van het jaar kiest een publieksjury uit alle maandwinnaars de TOPPR van het Jaar, die de First Plate Award ontvangt , de schaal die symbool staat voor gastvrijheid, want in de horeca begint alles op een bord.
We delen ter promotie ook jouw verhaal en werkplek extra op onze socialmediakanalen met de TOPPR partners.
Wie komt in aanmerking?
Een Horeca‑TOPPR is een collega die zich door proactiviteit, gastvrijheid, innovatie én het tegengaan van verspilling onderscheidt, en daarmee een inspirerend voorbeeld voor de hele branche is.
Hoe nomineer je iemand?
Ga naar www.tippr.nl/toppr en geef op wanneer jouw kandidaat bijvoorbeeld:
- Een dienst overneemt of extra uren draait
- Een nieuw menu of concept bedenkt
- Een onvergetelijke gastbeleving creëert
Wanneer worden de winnaars bekendgemaakt?
Maandwinnaar: Elke laatste dag van de maand maken we de TOPPR van de Maand bekend.
Jaarwinnaar: Aan het einde van het jaar stemt de horeca publiek op de TOPPR van het Jaar.
Waarom doen we dit?
Door regelmatig waardering te tonen versterken we de betrokkenheid van je team, blijven talenten langer behouden en laten we zien hoe waardevol een carrière in de horeca kan zijn. Met zulke initiatieven zetten we de branche bewust in de spotlights vanuit een positief perspectief, zodat mensen ervaren hoe dynamisch en betekenisvol het werk is. Zo wekken we enthousiasme en nieuwsgierigheid op, en hopen we dat steeds meer mensen kiezen voor het horecavak.
Doe mee!
Ken jij een collega die dit verdient? Vertel ons wie volgens jou de volgende Horeca‑TOPPR van de Maand is en waarom. Misschien staat hij of zij binnenkort op ons podium!
Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR'n.
Nu je hier toch bent ...
Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier
Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!