Onze Horeca-TOPPR van de maand juli is Wies de Jeu, een absolute allrounder bij Café de Haven in Roelofarendsveen. Ze werkt zowel in de keuken als in de bediening, en runt ook nog eens de social media van het café. Als student aan Hotelschool The Hague past ze haar kennis direct toe in de praktijk: ”Ik ben een soort duizendpoot. Het maakt niet uit of ik in de keuken, achter de bar of op het terras sta – ik doe het allemaal met plezier. Horeca past gewoon heel goed bij mij.”
TOPPR van de maand juli: Wies de Jeu

Ontdek met TIPPR.AI hoe jij een echte TOPPR kunt worden!
Download gratis de TIPPR-app
TOPPR van de maand juli: Wies de Jeu, allrounder bij Café De Haven, student Hotelschool, actief in keuken, bediening én social media. pure passie voor horeca.
- Waarom denk je dat je bent genomineerd voor horeca-TOPPR van de maand?
- Waar komt je passie voor het horeca-vak vandaan?
- Hoe gaan jullie bij Café de Haven om met voedselverspilling en duurzaamheid?
- Wat is jouw tip voor (evt. toekomstige) horecamedewerkers?
JUlI-TOPPR: Wies!

Van harte, Wies! Waarom denk jij dat je bent genomineerd voor horeca-TOPPR van de maand?
“Denk omdat ik overal inzetbaar ben en het ook gewoon heel leuk vind om te werken. Lange diensten? Geen probleem. Extra uurtjes? Graag. Wat er maar moet gebeuren, ik doe het. Ik sta met plezier in de keuken, maar spring net zo makkelijk bij op het terras of achter de bar. Ik probeer gewoon mijn steentje bij te dragen, waar dat ook nodig is.”
Van afwashulp tot Hotelschool: zo begon haar horeca-carrière
Waar komt je passie voor het horeca-vak vandaan?
“Ik ben op mijn veertiende begonnen in de afwas en mocht al snel meehelpen met taarten bakken. Op zaterdagochtend stond ik dan twee, drie uurtjes in de keuken en dat vond ik zó leuk. Toen ben ik er langzaam ingerold, eerst meer taken in de keuken, daarna de lunchservice, en uiteindelijk besloot ik ook de hotelschool te gaan doen. Andere opleidingen interesseerden me gewoon niet. Ik wist: dit is het.”
‘Geen dag hetzelfde – en dat is precies de bedoeling’
Wat haar zo aanspreekt in het vak? Daar hoeft ze niet lang over na te denken: “Het contact met mensen. Dat geen dag hetzelfde is. En de sfeer – het is gezellig werk. Zet mij vooral níét in een kantoor van negen tot vijf, daar zou ik gillend gek worden. Ik hou van afwisseling en een beetje reuring, daar krijg ik energie van. In de horeca voel ik me helemaal thuis en kan ik mezelf zijn.”
Lokale inkoop en minder verspilling bij Café de Haven
Hoe gaan jullie bij Café de Haven om met duurzaamheid en No Waste?
“We proberen zoveel mogelijk lokaal in te kopen: kaas van de kaasboer in het dorp, vlees van de slager, fruit van de groenteman. Zo houden we de lijnen kort, kopen we precies in wat nodig is en voorkomen we verspilling.”
‘We springen met liefde op de fiets voor verse ingrediënten’
“Soms zijn we door een product heen en moet er iemand tijdens de shift even op de fiets springen om dat alsnog op te halen, dat doen we met liefde. En als er toch wat eten overblijft, is dat voor het personeel. Geen restjes, maar gewoon een goede maaltijd zoals we die ook aan onze gasten serveren. Dat wordt altijd enorm gewaardeerd.”
Het geeft een gevoel van authenticiteit
“Die lokale aanpak zorgt niet alleen voor No Waste, maar ook voor leuke verhalen voor de gasten. Deze zomer hadden we bijvoorbeeld een huisgemaakte burger van lokaal geschoten wild op het menu staan. Gasten smullen van dat soort verhalen. Het verhaal achter het eten maakt de ervaring op het terras extra bijzonder, het geeft een gevoel van authenticiteit. En voor mij is het dan weer leuk om daar iets mee te doen op de socials.
“Daarnaast onderzoek ik manieren om de koffieresten die we overhouden bij Café de Haven op een duurzame manier te benutten. Bijvoorbeeld door ze beschikbaar te stellen aan boeren die het kunnen gebruiken als compost. In mijn omgeving zijn er al initiatieven die iets doen met koffiedik, dus ik onderzoek nu hoe we daarbij kunnen aanhaken. Zeker in de zomer is er veel aanbod, dus het zou mooi zijn als we daar iets structureels en circulairs van kunnen maken.”
Wies’ gouden tip voor nieuw horecatalent
Tot slot, wat is jouw tip voor horecamedewerkers of mensen die de horeca in willen?
“Ik denk dat je als medewerker echt het verschil kunt maken met kleine gebaren. Dingen die weinig moeite kosten, maar veel impact hebben. Wees assertief en kijk wat je kunt doen zonder dat iemand het hoeft te zeggen.”
“Zoals een bakje water voor de hond neerzetten voordat iemand erom hoeft te vragen. Of niet alleen een koekje geven bij de koffie, maar ook aan de gast die een colaatje heeft besteld. Mensen verwachten het niet, en juist daarom doet het zoveel.”
‘Zorg dat gasten zich gezien voelen’
“Dat extra koekje lijkt misschien niets, maar mensen reageren zó blij verrast… Het maakt dat ze zich gezien voelen. Dat soort kleine dingen kunnen echt het verschil maken tussen gewoon een drankje doen en een fijne ervaring beleven. Dat is voor mij waar horeca om draait en dáár doe ik het voor.”
TOPPR van juli: Wies de JeuWies de Jeu – Café De Haven




Bij TIPPR hebben we waardering voor de harde werkethiek van de horecamedewerkers, en daarom willen we hen graag in zonnetje zetten.
Wil je een horecamedewerker nomineren als TOPPR? Klik hier voor meer informatie hoe je een TOPPR kan aanmelden
Als TIPPR willen we de felicitaties overbrengen aan de TOPPR van de maand. Deze TOPPR maakt kans op de titel TOPPR van het jaar en zal meedingen naar deze eer tijdens de Horecava. Wil je meer lezen over het TOPPR-initiatief, klik dan hier.

TIPPR vindt het belangrijk om hardwerkende horecamedewerkers in het zonnetje te zetten en onze waardering uit te spreken naar deze TOPPR’s.
Daarom wordt er elke maand één horeca-toppr gekozen die het podium krijgt.
Café de Jeu in Roelofarendsveen







Ook een TOPPR nomineren?
Onze TOPPR Visie
Vanwege het personeelstekort is het van essentieel belang om ons personeel extra waardering te tonen. Het horecavak wordt nog wel eens onderschat en soms zelfs gezien als een bijbaan. Toch is werken in de horeca verre van verspilling, omdat het de communicatieve vaardigheden van medewerkers aanzienlijk versterkt.
Door het bewustzijn te vergroten, zal de waardering voor de horeca toenemen, wat leidt tot meer begrip en respect voor het vak. Het aanbieden van een TOPPR‑platform voor de horeca draagt bij aan deze waardering en kan de tevredenheid van medewerkers verder verhogen.
Missie
De horecabranche kampt met personeelstekorten en wordt vaak onderschat. Horecawerk is meer dan een baan; het is een waardevolle communicatieve ervaring die gelijkstaat aan topsport. Horecapersoneel verdient daarom grotere waardering en erkenning. Door het uitlichten van de prestaties van horeca‑TOPPRs wordt het bewustzijn over dit mooie beroep verhoogd en komt de horeca positief in de spotlight.
Doelstelling
Ons doel voor 2025 is om elke maand een horecamedewerker te eren met de titel TOPPR van de Maand. Uit deze maandwinnaars kiest vervolgens een publieksjury de TOPPR van het Jaar, die de First Plate Award ontvangt—een schaal die symbool staat voor pure gastvrijheid (want in de horeca begint alles op een bord). Samen met vijf strategische partners bundelen we onze krachten om dit initiatief breed uit te dragen en onze waardering voor het vak echt te versterken.
Wat houdt een horeca-TOPPR in?
Elke maand benoemen we een horecamedewerker tot Horeca‑TOPPR van de Maand. De winnaar krijgt een podium via de socialmediakanalen van TIPPR en onze strategische partners.
Waarom meedoen als Horeca‑TOPPR?
Als TOPPR van de Maand zetten we je in de spotlight:
Aan het eind van het jaar kiest een publieksjury uit alle maandwinnaars de TOPPR van het Jaar, die de First Plate Award ontvangt , de schaal die symbool staat voor gastvrijheid, want in de horeca begint alles op een bord.
We delen ter promotie ook jouw verhaal en werkplek extra op onze socialmediakanalen met de TOPPR partners.
Wie komt in aanmerking?
Een Horeca‑TOPPR is een collega die zich door proactiviteit, gastvrijheid, innovatie én het tegengaan van verspilling onderscheidt, en daarmee een inspirerend voorbeeld voor de hele branche is.
Hoe nomineer je iemand?
Ga naar www.tippr.nl/toppr en geef op wanneer jouw kandidaat bijvoorbeeld:
- Een dienst overneemt of extra uren draait
- Een nieuw menu of concept bedenkt
- Een onvergetelijke gastbeleving creëert
Wanneer worden de winnaars bekendgemaakt?
Maandwinnaar: Elke laatste dag van de maand maken we de TOPPR van de Maand bekend.
Jaarwinnaar: Aan het einde van het jaar stemt de horeca publiek op de TOPPR van het Jaar.
Waarom doen we dit?
Door regelmatig waardering te tonen versterken we de betrokkenheid van je team, blijven talenten langer behouden en laten we zien hoe waardevol een carrière in de horeca kan zijn. Met zulke initiatieven zetten we de branche bewust in de spotlights vanuit een positief perspectief, zodat mensen ervaren hoe dynamisch en betekenisvol het werk is. Zo wekken we enthousiasme en nieuwsgierigheid op, en hopen we dat steeds meer mensen kiezen voor het horecavak.
Doe mee!
Ken jij een collega die dit verdient? Vertel ons wie volgens jou de volgende Horeca‑TOPPR van de Maand is en waarom. Misschien staat hij of zij binnenkort op ons podium!
Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR'n.
Nu je hier toch bent ...
Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier
Laat je verder inspireren in de TIPPR-app!