fbpx

Blog: In contact komen met de horeca tijdens Corona

TIPPR is gespecialiseerd in social- & digital selling en schrijft maandelijks een blog waarin de horeca aan het woord komt en leveranciers worden uitgelicht.

Met deze blogs willen wij jou als leverancier inspireren om in contact te komen met de horecaondernemers met behulp van social- en digital selling. 

De eerste stap in de Customer Journey is awareness creëren. Het is niet direct de bedoeling om in deze fase het product te verkopen; “wij van WC-Eend, verkopen WC-Eend”, maar inspireer de horeca juist in deze fase.

Cruciaal in deze fase is de rol van content in de vorm van foto, video en tekst. De content moet wel in lijn van je organisatie liggen en aansluiten bij de behoefte van de horeca. Je kan de horeca inspireren door in te spelen op de trends van 2021.

TIPPR heeft op basis van de 10 miljoen hits van horecaprofessionals het Millennial Trendrapport gepubliceerd. In deze blog staat de trend “indulgence”, ook wel bekend als verwennerij centraal.

We gaan in deze blog dieper in op de mogelijkheden hoe je als leverancier hierop het beste kan inspelen. 

Deze maand laten we in de blog de horecaondernemer, Pieter van Veldhoven, aan het woord over hoe leveranciers in deze tijd de horeca kunnen helpen.

Daarnaast vertellen Laurens Claassens, Fleur Bauduin en Stefanie Kamps namens Bidfood hoe ze omgaan met de trend verwennerij en hoe zij social- en digital selling gebruiken om in contact te komen met de horeca.  

Trend: Creëer verwenmomenten

Mensen gunnen zichzelf een moment van verwennerij en ontspanning. Zeker in 2021 worden de kleinere dingen meer gewaardeerd en dat zijn de verwenmomenten. Consumenten willen zichzelf trakteren, al helemaal in uitdagende tijden zoals deze. 

Dat de horeca straks haar deuren weer opent is een feit, al lijkt het qua gevoel nog ver weg. Voor de horeca is het een uitdaging om nu én straks verwenmomenten te creëren om extra omzet te genereren. Hoe kan de leverancier bijdragen aan het helpen van de horeca? 

Het antwoord op deze vraag zit hem onder andere in de kwaliteit van producten. Consumenten willen zichzelf belonen met lekkere en kwalitatief goede producten.

Veel consumenten bestellen nu boxen bij de horeca om zo de kwaliteit van het restaurant, en het gevoel van uiteten in huis te halen. 

Tijdens de pandemie hebben we in de zomer Pieter van Veldhoven, voormalig eigenaar van Bold Rooftopbar in Maastricht, geïnterviewd over hoe een leverancier een bijdrage kan leveren aan het creëren van verwenmomenten. 

Volgens Pieter willen gasten tegenwoordig weten wat hen te wachten staat als zij een horecazaak betreden. Horecazaken hebben een bepaalde uitstraling en alles moet met het concept in balans zijn. Dat is de basis voor een succesvolle horecaonderneming.

Een horecazaak is namelijk meer dan alleen goed eten en een mooie inrichting:

  • Het personeel dient te fungeren als verlengstuk van het concept
  • De gerechten dienen aan te sluiten bij de behoeftes van de gasten. 
  • De muziek en ambiance dienen overeen te komen met het overkoepelde concept van de horecazaak. 

De rol van de leveranciers is hierin essentieel. Zorg ervoor dat jij aansluit op de behoefte van de horecaondernemer. Een mooi voorbeeld dat Pieter in ons interview aanhaalde is de Campari tafel van A Brand New Day.

Pieter wilde graag een rode tafel in zijn zaak en de leverancier heeft dit gerealiseerd voor en met hem. Dit is meedenken met jouw klant. 

Gebruik als leverancier social- en digital selling om in te spelen op de behoeftes en deel je best-practices online. Op sociale mediakanalen kan je als leverancier een goede eerste connectie te leggen.

TIPPR Social & Digital Selling model

Door middel van social- en digital selling kan jij juist de horecazaak aan je binden zonder dat je ze constant moet bezoeken. Je kan door social- en digital selling ook een horecazaak inspireren en dat kan de trigger zijn voor horecaondernemers om met jou contact op te nemen om jouw producten te kopen. 

“75% van de B2B-klanten gebruikt social media en zoekmachines voor het checken van bedrijven.”

Laat zien wat je te bieden hebt

Als leverancier kan je het verschil maken bij een horecaondernemer door mee te denken. Je kan de horecaondernemer uitdagen door nieuwe inzichten te leveren. Het delen van trends sluit hier goed op aan.

Nieuwe input wordt gewaardeerd, want dat kan de professional gebruiken om zijn gasten te verleiden. Juist tijdens de pandemie hebben we gezien dat je niet meer om social- en digital selling heen kan. Het is nog moeilijker geworden om met professionals in contact te komen. 

Welke meerwaarde kan een leverancier bieden aan de professional?

Als leverancier is het goed om te sparren over het beste resultaat voor de zaak. Ga dus in gesprek. Pieter van Veldhoven geeft aan: “Niet alles wordt digitaal, juist persoonlijk contact met de leverancier is ook belangrijk.”

Alleen wel op juiste moment wanneer hij hier behoefte aan heeft. Het is fijn om samen met een leverancier te kijken naar hoe het merk toegevoegde waarde kan bieden. 

Als de horeca straks open is zal je zien dat gasten juist naar de horeca komen voor een sociaal moment. Mensen willen elkaar weer zien.

De gezelligheid staat voorop, maar wel onder het genot van kwalitatief goede producten. Dit zijn essentiële ingrediënten voor een verwennerij.

Presenteer je producten als verwenproducten om ervoor te zorgen dat de gasten jouw product kiezen boven het product van de concurrent. Dit geldt ook voor producten die onderdeel uit maken van een gerecht.

Kijk dus niet alleen naar het product zelf maar ook naar wat de producten voor de gasten betekenen. Kijk ook hoe jouw product een toevoeging is aan het assortiment van de horecazaak.

De gasten willen een beleving met speciale producten tegen een aannemelijke prijs. Dat zien zij als verwennerij.

Als leverancier kan je hierin meedenken door je product te presenteren in een concept. Met koffie zou je kunnen denken aan koffierecepten voor een verwenkoffie. Ook kan je bijvoorbeeld bijdragen in de fotografie, promotiemateriaal en recepturen.

Het is goed om in gesprek te gaan over de wensen van de ondernemer. Laat zien hoe jij als leverancier een meetbaar onderdeel uitmaakt van het behalen van zijn/haar ambities.

Pieter: “Eén keer een zak met geld is fijn, maar dat is na een jaar terug verdiend. Dan loop je vervolgens vier jaar tegen iemand aan waar je een bloedhekel aan hebt.”

Langdurige relaties zijn belangrijk voor de horecaondernemer. Eenmalig een goede deal is fijn, maar als de leverancier geen waarde kan toevoegen heeft het voor Pieter weinig waarde. 

Horecaondernemers streven naar lange termijnrelaties waarbij de leverancier een bijdrage aan de onderneming levert en de leverancier kan worden gezien als een partner.

Er wordt verwacht van leveranciers dat zij meedenken in het bedrijf of concepten met verrassende ideeën aandragen. Dit betekent niet dat je altijd langs moet gaan met nieuwe inzichten, maar gebruik social- en digital selling hiervoor.

Blijf betrokken bij de ondernemer en deel nieuwe input en blijf hem of haar verrassen. Op die manier bouw jij aan een langdurige 1-op-1 relatie. 

Bidfood heeft zich in de afgelopen jaren enorm digitaal ontwikkeld en is altijd opzoek naar kansen hoe ze de horeca kunnen ondersteunen. Dit doen ze niet alleen maar samen met hun leveranciers.

Maar ook maakt Bidfood succesvol gebruik van verschillende platformen om in contact te komen en blijven met de horeca. Laurens Claassens, Marketing Manager Horeca bij Bidfood geeft uitleg. Ook spraken we met Fleur Bauduin en Stefanie Kamps, Multichannel Marketeers bij Bidfood, over hoe zij dagelijks aan de slag gaan om de horeca te verleiden met verrassende content.

Wat maakt de aanpak van Bidfood succesvol?

Bidfood is actief bezig met het inspireren van zijn horecarelaties met behulp van social- en digital selling. Via verschillende platformen zoals LinkedIn, Instagram, Facebook en TIPPR weten ze de horeca te inspireren.

Bidfood geeft aan te luisteren naar de horeca en creëert meerwaarde voor de horeca. Zo heeft Bidfood voor de kerst een landingspagina geactiveerd met instructies over hoe je voor kerst een diner-box kon samenstellen.

Naast deze tips deelde Bidfood ook gerechten uit hun assortiment die direct gekocht konden worden en zo maken zij het makkelijker voor de horeca. Zo hielp Bidfood de horeca om in te spelen op de trend indulgence (verwennerij).

Bidfood wil interactie met de doelgroep. Zo publiceerde Bidfood een poll op Instagram voorafgaand aan Valentijnsdag. Zij stelden de volgers van Bidfood de vraag: “Zijn jullie al bezig met Valentijnsdag?”.

Door deze poll hebben ze geconcludeerd dat 65% van stemmers nog niet bezig waren met Valentijnsdag. Vervolgens werd de valentijnsspecial ”out of the box” gelanceerd.

Hierin bood Bidfood ondernemers een van A tot Z verzorgd bezorgmenu. Van QR-Codes voor de gast tot bereidingswijze voor de chef. Op deze manier probeert Bidfood klanten te ontlasten en ondersteunen.

Met de poll onderzocht Bidfood wat relevant was voor hun volgers. De valentijnsspecial hebben ze gebruikt om content te delen welke relevant is en waar de doelgroep behoefte aan heeft.

Op die manier inspireer je de doelgroep (social selling) en verkoop je meer (digital selling). 

Hoe creëert Bidfood verwenmomenten?

Indulgence ziet Laurens niet alleen terug in tastbare zaken, maar ook de mentale verwennerij is trending. De beleving, de mentale verwennerij, van de gast gaat het belangrijkste zijn zodra de horeca open mag.

Bidfood heeft daarom een routekaart gemaakt vanuit het perspectief van de gast. Kijkend naar het verwachtingspatroon hebben zij gezien dat kleine dingen belangrijk zijn om contact persoonlijker te maken.

Fleur en Stefanie vullen hierop aan dat het belangrijk is om een contentplanning te maken en deze planning te gebruiken om in te spelen op contactmomenten. In deze planning verwerk je voor een deel de contactmomenten die je on- en offline met je doelgroep hebt. Ook plan je de content in die je wil delen.

“Een klant bellen voorafgaand aan het bezoek om zijn behoefte te inventariseren draagt bij aan de kwaliteit van je bezoek” 

Hoe helpt Bidfood zijn klanten?

Bidfood wil de klanten meenemen in de trends die zij zien. Ze geven aan vooruit te kijken. Bidfood kijkt nu al mee hoe de horecazaak zich kan voorbereiden om straks weer open te gaan.

Bidfood maakt een scan op maat voor de klanten. Klopt het bezoek dat de gast gaat afleggen vanaf het begin tot het einde? Bidfood kijkt dan waar de kansen liggen voor de horeca om de gasten juist te benaderen.

Ze gaan op zoek naar de mogelijkheden waar ze de horecaondernemer kunnen inspireren over hoe de gast geholpen wil worden.

Hiervoor zet Bidfood al zijn kanalen in. De content is wel per kanaal verschillend. Laurens ziet op LinkedIn een doelgroep die anders benaderd wil worden dan de doelgroep op Instagram. Hier dien je wel je content op aan te passen geeft hij aan. De accountmanagers van Bidfood zijn allemaal social- en digital selling gaan omarmen en genereren hiermee nieuwe klanten.

Social- en digital selling vergt verdieping op social media en het inzetten van je netwerk. Het is een investering die het waard is.

TIPPS voor leveranciers

  • TIPP 1.

De beste TIPP van Laurens voor social- en digital selling voor jou als leverancier is “gewoon doen”. Het ergste wat kan gebeuren is dat je een “nee” krijgt of dat iemand niet reageert. Deze “nee” kan alleen maar een “ja” worden.

Alles wat je wel verkoopt via de online kanalen is alleen maar mooi meegenomen. Kom in contact met je netwerk en bekijk waar voor jou de kansen liggen en hoe je bij mensen aan tafel kan komen. Zet je netwerk online in en kom binnen bij jouw klant. 

  • TIPP 2.

De beste TIPP van Fleur en Stefanie voor de leverancier is dat het belangrijk is om te bedenken wie jouw doelgroep is en welke boodschap je wilt uitdragen. Bedenk voor jezelf welke content hierbij past.

Let op dat de content niet pusherig is, maar toon wel lef, denk ‘out of the box’ en gebruik humor. Grappige berichten willen mensen graag delen. Dit is een vorm van online mond-tot-mondreclame. 

Wil je meer weten over social- en digital selling? Klik hier.

Wil je meer informatie voor leveranciers ontvangen

Wil je meer weten? Download de TIPPR-app om met ons mee te TIPPR’n

Nu je hier toch bent …

Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?

Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier

Laat je verder inspireren in de TIPPR app!

Download de TIPPR app

Altijd op de hoogte blijven?



 

Laatste artikelen

Trendrapport 2024 – Trend: Vrouwen aan de top in de Foodservice

TIPPR brengt jaarlijks een trendrapport uit, samengesteld uit de rijke data van het grootste online horecaplatform. Deze trends worden gedeeld om de markt inzicht te geven en te helpen anticiperen op toekomstige behoeften van gasten.

Michelin sterren 2024: Frankrijk

Drie MICHELIN sterren La Table du Castellet, chef Fabien Ferre & Le Gabriel La Reserve Paris , chef Jerome Banctel
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg