fbpx

Instagram tips

Instagram is een visuele app en voornamelijk gericht op foto’s en korte filmpjes. Heel goed geschikt om met je gerechten te presenteren. De begeleidende tekstje heeft geen limiet maar gebruikers zijn niet opzoek naar lange verhalen. Hoe kom je aan volgers maar nog belangrijker wat levert het op, lees onderstaande tips om meer uit Instagram te halen

1. Gebruik kleuren: gebruikers op Instagram reageren sneller op kleuren, foto’s met desserts scoren goed. Kleuren springen eruit en zorgt voor engagement.

2. Samenwerken: kijk naar leveranciers die actief zijn op Instagram en bespreek mogelijke samenwerkingen. Door samen te werken wordt je netwerk vergroot

3. Like anderen: voor volgers moet je wel werken, zorg dat je zelf ook actief bent en andere pagina’s liked. Als je iets leuks vindt zou je ook zeker een reactie kunnen plaatsen

4. Tijd: het tijdstip waarop je een post plaatst is afhankelijk van je doelgroep, wie wil je bereiken en wanneer zou het beste tijdstip zijn. Als je consumenten wil bereiken zijn je foto’s het beste zichtbaar tussen 17:00 en 18:00. Gebruikers in Nederland zijn dan klaar met werken en bezig met eten. Internationaal gezien is dit ook een goed tijdstip omdat ze in een groot deel van Azië dan naar bed gaan en in Amerika het nog ochtend is

5. Hashtags: gebruik hashtags waarmee je vindbaar bent. Maar geef ook een beschrijving van de ingrediënten die op het bord liggen dat op de foto staat. Gebruik je een aardbei in je gerecht, plaats dan #strawberry. ‘Mensen willen weten wat er op het bord ligt. De tags vertaal je naar het Engels, zodat je ook internationaal vindbaar bent.’
Ga opzoek naar een zo’n 20 tags die je standaard gaat gebruikt, #chefstalk en #chefsoninstagram en #foodartchefs zijn onder meer belangrijke tags om te gebruiken. In Nederland is #culinaireinspiratie een veelgebruikte tag voor koks

6. Facebook vs Instagram: Instagram is nog een stuk minder commercieel dan Facebook en vooral geschikt om met mooi beeld te informeren en te inspireren. Facebook is geschikter om op te roepen tot actie. ‘Op Facebook plaats je bijvoorbeeld eerder een foto van een doos asperges met daarbij de tekst: ze zijn weer binnen, wie heeft er zin om te komen eten’, terwijl je op Instagram een foto plaatst van een mooi gerecht met asperges’

7. Foto’s: De foto’s voor op Instagram kunnen je gewoon maken met een smartphone. Een led-lampje kan helpen om bij te schijnen en een schaduw weg te werken, je kan ook de zaklamp-app van een tweede smartphone gebruiken. Kies voor aantrekkelijke beelden waar je trots op bent

8. Call-to-action: doel van Instagram is gasten te informeren en te verleiden om te reserveren. Zorg daarom dat al je contactgegevens ingevuld zijn en dat je gasten makkelijk kunnen reserveren via je profiel. Vergeet in je omschrijving niet je link te plaatsen naar je site

Content suggesties:
– maak foto’s van nieuwe gerechten
– deel dagverse ingrediënten, ‘vers van de markt ‘
– een blije gast aan tafel

Inspiratie & tekst © Wieteke Posthumus – Misset Horeca

https://social.tippr.nl/instagram-tips

Laatste artikelen

TOPPR van April:  Bilal – HighSide Burgers 

Zeven maanden geleden opende Paulos Dimitropoulos, HighSide Burgers in Alphen aan den Rijn. Een restaurant gericht op luxe hamburgers die bij mensen thuis worden...

Frisse Lente Salade

Rotterdamsche Oude Een klassieker op bijna iedere lunchkaart: de geitenkaassalade. Hoewel er veel varianten zijn, wordt er vaak toch gekozen voor een standaard recept.Wil jij...
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg