Steeds vaker zie je nieuwe horecagelegenheden uit de lucht schieten die de duidelijke keuze maken voor 1 formule waarbij ze één of een paar producten centraal stellen. Op deze manier probeert een onderneming een duidelijke identiteit neer te zetten met een heldere propositie. Dit noem je een mono-concept of soms ook wel een ‘one trick pony’. Dergelijke concepten lijken veelal succesvol te zijn. Zo een gek idee is het dus nog niet op een speciale kroketten boutique, avocado restaurant, mosselen bar of matcha heaven neer te zetten. Belangrijk te onthouden bij de mono-concepts is dat je durft te kiezen, want dan wordt jij ook gekozen. Dus dat betekent dat je waarschijnlijk niet kunt voorzien in ieders behoefte, maar mensen wel naar jou toe kunnen voor een specifiek product. Als je zorgt dat dat specifieke product wat je met je mono-concept neerzet, dan ook nog eens zo kunt uitbreiden dat je de veelzijdigheid van het product goed uitlicht, kan je het nog wel eens winnen van populariteit.
Bron: Foodyard