Restaurants hebben regelmatig last van mensen die reserveren en niet komen opdagen (zogeheten: no-shows). Iets wat diverse negatieve gevolgen heeft voor het restaurant.
Gevolgen van ‘no-shows’: Misgelopen omzet door lege tafels. Maar ‘no-shows’ leiden ook tot voedselverspilling omdat: ‘Veel koks starten overdag al met de voorbereidingen voor maaltijden op basis van het aantal reserveringen voor die avond.’
De gasten hebben echter alle vrijheid om zelf te bepalen of ze komen of niet, omdat ze toch geen aanbetaling hoeven te doen. Zodra er wel aanbetalingen gedaan moeten worden voor reservaties leidt dit zichtbaar tot een mindering van reservaties… “Betalen voor niks” werd al door velen als reden gegeven.
Wat wel blijkt te werken zijn vooruitbestellingen, de gast bestelt alvast voor later en betaald dan ook voor de gemaakte bestelling. Hierdoor maakt de gast indirect een aanbetaling voor een reservering zonder het idee te hebben dat ze “voor niks betalen”, verder zorgt het er ook voor dat de gasten sneller geholpen worden en er weer sneller uit zijn. Hierdoor kunnen nieuwe gasten eerder aan een plek komen en wordt de doorlooptijd een stuk beter.
Tekstcredit: Aantafel, de digitale ober, 24/7 bestellingen opnemen van restaurantgasten.