Altijd op de hoogte blijven?
Blog deel 4: Horeca op 1,5 meter, maar nog steeds gezellig!
Het einde is in zicht. 1 juni, is de dag waarop jij en je collega’s op hebben gewacht: De horeca mag weer open! Weliswaar gelimiteerd, maar iets is beter dan niets.
De 1,5 meter-maatschappij, iets waar velen zich over hebben geuit de afgelopen tijd, positief dan wel negatief. Hoe je het went of keert; samen gaan we er wat moois van maken. De angst dat gastvrijheid verdwijnt op deze afstand is reëel, maar onnodig denken wij.
Binnen ons grote TIPPR-netwerk zijn we opzoek gegaan naar de beste tips over hoe we de gezelligheidsfactor van de horeca kunnen behouden, ook met de nieuwe richtlijnen. De horeca wordt immers niet voor niks de huiskamer van Nederland genoemd. Zie als volgt;
- Speciale avonden
- Gaming
- Muziek
Speciale avonden
Onderzoek heeft aangetoond dat het lastig gaat worden om het grote deel van de gasten terug richting de horeca te krijgen. Het onderzoek van DVJ Insights wat RTL Nieuws naar buiten heeft gebracht , laat zien dat slechts 13% direct denkt terug te gaan naar de horeca, bioscopen en theaters.
Deels kan dit te maken hebben met het hygiëne aspect en dat dit toch nog afschrikt, maar wij durven te wedden dat het ook deels komt doordat mensen ook voor de gezelligheid naar de horeca komen. Echter kan het zijn dat een groot deel dit niet voor ogen ziet wanneer ze aan een 1,5 meter horeca denken. Hier kan je als horecaondernemer een grote rol in spelen.
Zo kan je de sfeer zelf opzoeken en naar jouw onderneming brengen door speciale avonden te organiseren. Hierdoor enthousiasmeer je je gasten om naar jou te komen en laat je zien dat de gezelligheid in de horeca er nog steeds is en kan zijn.
Bijvoorbeeld:
Singles Night: hierbij nodig je (een gepast aantal) singles uit de buurt uit om samen de avond door te brengen bij jou onder het genot van een drankje. Op deze manier geef je singles de kans om andere singles te ontmoeten en wie weet ontvang jij binnenkort een uitnodiging voor een bruiloft ;-)! We adviseren je wel om mensen zich in te laten schrijven, zodat je controle houdt op hoeveel mensen er komen of om op de avond zelf iemand bij de deur te hebben die telt en mensen ook weigert wanneer er al te veel gasten binnen zijn.
Wat vaak helpt op een avond als dit, is wanneer je een bepaalde actie hebt zoals: 2 Gin Tonic’s voor de prijs van 1 of 50% korting op het tweede drankje. Waarom? Zo kunnen de singles, wanneer ze met een leuk iemand in gesprek zijn beland, die persoon gemakkelijk een drankje aanbieden. Gasten worden aangetrokken tot acties of verlaagde prijzen, maar gaan ook sneller meer bestellen.
Je kan er ook Ladies Night, Men’s Night of Beer Night van maken. Het is allemaal hetzelfde principe. Creëer een reden dat de gast naar de horeca wil komen en voorzie die avond van een bepaalde actie op jouw services. Je kan zo een avond eenmalig inzetten of een vaste avond in de week hiervoor aanwijzen. Kies dan niet voor een avond waar je vaak al veel omzet uit haalt, maar kies voor één van je mindere avonden.
Daarnaast zijn dit leuke acties die je kunt communiceren via je social media accounts, je website of een email campagne. Wanneer gasten naar zo’n ‘event’ gaan willen ze dit zelf ook vaak communiceren aan hun vrienden door middel van social media posts. Dit zorgt dus ook weer voor indirecte marketing van jouw zaak. Als gasten het dan ook naar hun zin hebben gehad en ze op een veilige manier hebben kunnen genieten gaan ze jou ook sneller aanbevelen aan vrienden en familie.
Gaming
Om gasten te voorzien van de dosis gezelligheid waarvoor zij naar de horeca komen, zonder de 1,5 meter te verbreken, kun je aan spelletjes doen. Hier bedoelen we uiteraard geen bordspellen mee, aangezien dit momenteel niet heel hygiënisch is, maar we bedoelen spellen die online gespeeld kunnen worden. We zien vele kroegen al online pubquizzen organiseren, we zagen zelfs Premier Rutte voorbijkomen in een pubquiz van een kroegbaas in Spijkenisse. Massaal zit Nederland ’s avonds achter de laptop met een biertje om dan mee te doen met hun vrienden die net zo achter hun bureautje of op de bank zitten. Dit hoeft natuurlijk niet te stoppen op 1 juni!
Jij kan nog steeds je tweewekelijkse pubquiz op de vrijdagavond organiseren. Het grote voordeel is dat dit nu in je eigen zaak mag plaats vinden! Ook hier adviseren we je dat je deelnemers zich laat inschrijven een maximum aantal gasten opstelt, zodat je de 1,5 meter per gast nog kan respecteren. Maak gebruik van Kahoot, aan de hand van een code die de gast op de site moet ingeven kunnen zij makkelijk via hun eigen telefoon meedoen aan de quiz. Het enige waar jij voor moet zorgen is een groot scherm waar je de quizvragen vanuit Kahoot op kan tonen en een lekkere versnapering natuurlijk.
Naast een avond de pubquiz te organiseren, kan je je gasten die op andere dagen komen eten, voorzien van een lijst met app-spelletjes. Er zijn duizenden apps die je binnen enkele seconden gedownload hebt waarmee je in teams een spel kan spelen, zet deze op papier en hang dit op of leg het (geplastificeerd) op tafel. Hierdoor moet jouw personeel niet een heel bordspel schoon te maken, maar bied je wel een extra service aan. Ps.: zet bovenaan de lijst ook de wificode van jouw zaak ;-).Ben jij gespecialiseerd in cocktails of sterke drank? Dan kan je ook cocktailworkshops gaan organiseren op je minder goede avonden of tijdens je daluren. Dit kan uiteraard ook als je een kroeg hebt met speciaal bieren. Zo kan je je deelnemers leren over hun favoriete biertje en het brouwproces of over hoe je een biertje nou echt goed inschenkt.
Muziekavond
Naast de horeca, stond ook de muziekwereld voor een grote uitdaging in tijde van Corona. Een aantal artiesten kozen ervoor om online concerten te geven en anderen hebben zich volledig gestort op het produceren van nieuwe muziek. Evenementen, en dus ook concerten, zijn nog ver van ons bed. Maar wat als we deze twee mooie industrieën nu eens combineren?
Organiseer een wekelijkse muziekavond waarbij je lokale artiesten een plek geeft om die avond een set te spelen. Op deze manier trek je lokale fans aan, maar ook gasten die zin hebben in iets anders dan enkel uit eten te kunnen gaan. Ook voor je gasten zijn evenementen, en dus concerten van hun favoriete artiesten, ver van hun bed. Als jij hen, naast een avond lekker eten, ook een soort concertbeleving kan bieden, gaan ze je niet snel vergeten. Naast dat je lokale fans, nieuwe gasten etc. aantrekt, kan je ook meer online aanwezigheid creëren.
Daarbij help je de artiesten om toch door te kunnen blijven spelen voor een publiek, een kleiner publiek weliswaar. Daarnaast kan je je online aanwezigheid en bekendheid vergroten door online te communiceren hoe jouw muziekavond eruitziet de komende weken en welke (bekende/lokale) artiesten bij jou komen ‘optreden’. Misschien kun je zelfs wel live uitzenden op Facebook of Instagram tijdens de muzieksessie?
Op avonden zoals deze zijn gasten ook snel geneigd om hun online vrienden te laten weten wat voor leuks zij die avond aan het doen zijn. Zorg dat jij online zichtbaar bent en dat gasten jou op zo’n moment kunnen taggen doormiddel van locatie of social media account
Uiteraard geldt bij dit ook weer dat je een veilig, maximumaantal gasten moet opstellen die in jouw onderneming mogen komen.
Aanbetaling
Je mag weer gasten ontvangen, maar bijna de helft minder dan voorheen door de 1,5 meter afstand-regel. Je vaste lasten verlagen niet meteen. Alle tafels die jij kan vullen met gasten, tellen dus heel hard mee! Er heerst een reële angst dat gasten meerdere reserveringen maken op eenzelfde avond en jou in de steek laten. Alhoewel we vertrouwen in elkaar moeten hebben, zouden we het aanraden om op avonden zoals boven vermeld, een aanbetaling voor te vragen. Dit zijn leuke en geliefde avonden, als een reservering niet komt opdagen is het jammer voor jou, maar ook voor diegene die de lege plek had kunnen innemen.
Horeca Pick-Up Points
Als TIPPR zijn wij per 1 mei begonnen met de Horeca Pick-Up Points. Hiermee geven wij de consument de kans om horecakwaliteit in huis te halen. Via de TIPPR-app kan de consument diverse boetiekproducten, die wij kennen uit de horeca, exclusief bestellen en ophalen bij een specifiek Horeca Pick-Up Point in de buurt.
Als horecaonderneming kan jij je hier ook bij aansluiten! Op deze manier kunnen gasten die een gezellige muziek-, spelletjes-, of Singles Night-avond bij jou hebben gehad, hun favoriete drankje van die avond de volgende dag ook komen ophalen voor thuisconsumptie! Zo’n ophaalmoment kan je ook gebruiken voor upselling, misschien heb jij nog wel veel meer unieke drankjes.
Wil jij meer over onze Horeca Pick-Up Points weten en erachter komen hoe jij zo een Pick-Up punt wordt? Je vindt het allemaal hier.