fbpx

Hoe kunnen we elkaar helpen? #SAMENSTERK

Blog deel II – #SAMENSTERK: tips voor tijdens de Coronacrisis

Altijd op de hoogte blijven?



We zijn begonnen met één blog over #SAMENSTERK maar er is ondertussen al zoveel nieuws gebeurt dat wij er bij deze een tweede deel aan toevoegen.

De wereld is sinds de lockdown van de horeca ontzettend veranderd. Situaties als deze zijn niet te voorspellen, wat betekent dat we als maatschappij #SAMENSTERK moeten zijn.

TIPPR is een online platform exclusief voor horeca. In een wereld die geleid wordt door technologie nemen wij deze taak heel serieus. Daarom gaan we de komende tijd voor jullie opzoek naar hoe we hier #SAMENSTERK in kunnen zijn. Wij gaan op zoek naar alternatieven hoe we elkaar kunnen helpen in de huidige realiteit.

Hier een sneak peak van de onderwerpen die in de tweede blog besproken worden;

  • De uitdaging van cashflow management
  • Concurrentie in de horeca van de supermarkt
  • Horeca in het buitenland
  • Delivery
  • #SAMENLUNCHCHALLENGE

De uitdaging van cashflow management…

In Nederland ontstond al gauw een beweging om de plaatselijke horeca te ondersteunen; een mooi initiatief om cadeaubonnen te kopen bij je favoriete onderneming die later ingewisseld kunnen worden. 

Wij vonden dit een heel goed idee, maar gaan onszelf nu vragen stellen…

Laten we vooropstellen dat het super is om iedereen zo bezig te zien om elkaar te helpen. Bij het verkopen van cadeaubonnen moeten ondernemingen eigenlijk meteen weer betalen voor het geld dat ze gekregen hebben. Ja, het helpt in de tussentijd een beetje cashflow te genereren maar in feite is het enkel een opschorting van het probleem. Je krijgt namelijk pas de omzet van de cadeaubon wanneer ze die daadwerkelijk komen inruilen. Daarnaast zien we ook dat sommige initiatieven pas laat het tegoed uitbetalen naar de horeca . 

Wat is het financiële verschil tussen een cadeaubon en een kortingsbon?

Een alternatief op de cadeaubonnen is het verkopen van waardebonnen, ook wel kortingsbonnen genoemd! Dat is een bon die een bepaalde waarde heeft die je kan gebruiken op je volgende aankoop. Bijvoorbeeld; 50% korting op een besteding van max €100 en die verkoop je dan aan €25. Hiermee zorg je dat je nu maar ook later wat ontvangt hiervoor. Hierdoor ontvang je op het moment van de aankoop €25,-, maar ontvang je ook weer inkomsten op het moment dat de gast deze komt gebruiken. Wanneer zij €80,- besteden bij joumoet de gast dus alsnog €40,- euro betalen*.

Tegemoetkoming van leveranciers 

Wat nog meer een mogelijke oplossing kan bieden is wanneer leveranciers de horecaondernemers tegemoetkomen. Zo kunnen ze je een bepaald percentage korting bieden op hun inkopen wanneer ze weer opengaan. Je kan ook een afspraak maken met je leveranciers voor een inladingsactie voor wanneer de horeca weer opengaat. Hierbij geef je korting op grote inkopen. Aangezien de horeca lange tijd dicht is geweest zal iedereen weer een volledig nieuwe voorraad moeten afnemen. Zo geef je het signaal dat jij wil bijdragen aan de goede heropstart van de horeca maar nodig je de ondernemers ook uit om bij jou hun inkopen te doen.

Concurrentie in de Horeca van de supermarkt

In deze tijd hebben we meer dan anders te maken met concurrentie van de supermarkt. Gaat de consument een maaltijd bestellen in de horeca of wordt deze in de supermarkt gekocht?

We zijn genoodzaakt om creatief na te denken over ideeën die passen in de huidige werkelijkheid. Hoe ga je als horecaondernemer onderscheid maken? Belangrijkste voordeel is dat de horeca bekend staat als een verwenmoment. Gasten hoeven niet in een onveilige rij te staan en je kan ze helpen met de alledaagse problemen: “Wat moet ik eten en drinken?”

Dat moet ons creatieve proces niet doen stoppen! Wij lieten onze ‘creative juices’ de vrije loop en kwamen zo op het idee van een horeca-abonnement. Gasten missen op dit moment de restaurantuitjes van het weekend.

Wat als ondernemingen een soort van abonnement gaan opstarten waarbij je dus één, twee, of meerdere keren per week of maand een horecapakket voor thuis leveren met recepten en wijnen? Zie dit als het idee van de maaltijdbox, zoals bijvoorbeeld Hello Fresh of Marley Spoon. Gasten willen misschien graag een romantisch horeca etentje tijdens het weekend, zoals ze normaal ook zouden doen. Dan kan je dus kiezen voor de ‘Verwenbox’ waar je een tweegangen diner met bijpassende wijn en een verassingsdessert bij krijgt. Je kunt ook denken aan de zondagmiddag ‘brunchbox’, waar je een heerlijk ‘cold pressed’ sapje in terugvindt samen met een eggs benedict en zalm bagel. Deze kan heerlijk in de zon in de tuin of op het balkon genuttigd worden om toch een beetje het idee te krijgen dat je ‘uiteten’ bent in de horeca. 

Zo gun je je gasten toch nog hun ‘uit eten’ ervaring geven, maar dan aangepast op de huidige realiteit. Zo blijf je zelf ook bezig als ondernemer!

OPROEP!

Wil jij meedenken hoe je de concurrentie aan kunt gaan of zelfs kan samenwerken? Stuur ons een WhatsApp (druk op de links rechts onderin) en we nemen je mee in alle kansen die er nu aan gaan komen. Uiteraard zijn we ook benieuwd naar jouw visie hoe we als de horeca een verschil kunnen maken. #SAMENSTERK

Horeca in het buitenland

Heel veel landen worden getroffen door dit virus. Het tast de mens en het immuunsysteem aan, maar neemt ook de economie van vele landen met zich mee. We hebben eerder al een aantal initiatieven aangekaart aan op onze Social media van Nederlandse ondernemingen, maar niet alleen Nederland wordt hierdoor getroffen natuurlijk.


Wij nemen je graag mee in hoe andere landen outside the box denken en hun handen uit de mouwen steken om hun horeca te redden:

Hong Kong 

We zien restaurants die toch graag de deuren openhouden in deze tijd, maar die ook zien wat voor een risico dat met zich meebrengt; je bent alsnog een plek waar veel mensen bij elkaar komen. Daarom zijn er restaurants die nu gebruik maken van plastic verdelers. Die zetten ze dan op iedere tafel en tussen iedere individu. Op deze manier hopen ze te veel lichamelijk maar ook bacterieel contact te vermijden en zo dus ook mogelijke besmettingen. Daarnaast bescherm je zo ook de horecacollega’s.

China

In Shenzhen hebben ze nieuwe regels opgesteld voor restaurants en koffiezaken. Horeca is daar weer geopend, maar is zeker nog niet terug naar hoe het voorheen was. Een maatregel die zij nemen is dat er maximaal één stoel en één persoon per tafel mag zitten. Hierdoor hopen ze het aantal gasten in hun zaak te limiteren en zo ook het persoonlijk contact laag te houden.

Bij Disneytown in Shanghai laten ze ook niet zomaar iedereen binnen. Daar checken ze de temperatuur van iedere gast voordat ze naar binnen worden gelaten. Ook hier wordt weer gevraagd om gepaste afstand te bewaren van elkaar.

Italië

Hier heeft de overheid dan ook voor strengere maatregelen gekozen dan die dat Nederland momenteel hanteert. Mensen mogen enkel nog naar buiten voor de broodnodige dingen zoals boodschappen doen. Wanneer ze naar buiten gaan worden ze ook op vele plekken gevraagd om een nummertje te trekken. Op deze manier hopen ze het aantal mensen op een locatie minimaal te houden

Delivery

Delivery is het woord dat nu niet meer weg te denken is! Massaal heeft de horeca allemaal hun businessmodel omgegooid naar bezorgen en/of afhalen. Logischerwijs, vinden wij zelf. Met de onzekerheid over wanneer we de deuren weer open mogen gooien en met zn allen van een lekker biertje met bitterballen mogen genieten op het terras moeten we het heft in eigen handen nemen. Stil zitten is even leuk, maar ook dat houdt al gauw op. Ondernemerschap en creativiteit zit in ons bloed. We zagen locaties die normaliter niet aan afhaal of bezorging doen, hun raam al gebruiken ter afhaalmethode. Echter is er vaak wel een grote instapdrempel als het op bezorgen aankomt. Bij grote platforms zoals Deliveroo, Thuisbezorgd en Ubereats kan je namelijk verwachten dat je een groot percentage commissie moet afdragen, tussen de 12% en 30%. Het verschil zit dan voornamelijk of jezelf wel/niet bezorgd.  

Dit is niet onopgemerkt gebleven voor velen van ons. Er zijn namelijk nieuwe platforms bijgekomen om speciaal in deze tijd ondernemers uit de bres te helpen. Platforms zoals Our mapp, Pickmeal en Bringly hebben hun debuut gemaakt afgelopen weken. Zij helpen ondernemers het waarmaken van bezorging tegen een veel lagere, of zelfs geen, instapprijs. We zijn erg benieuwd hoe jullie ervaringen zijn. 

#SAMENLUNCHCHALLENGE

Het is jullie misschien niet onopgemerkt gebleven, maar ook wij bij TIPPR willen graag bijdragen in deze strijd. Normaal zijn wij te vinden in ons kantoor midden in Amsterdam en genieten wij ’s middags de ene dag van pannenkoeken, dan weer buddha bowls of lekkere vlamtosti’s. We maakten de mooiste creaties van Nutella en Schuddebuikjes en hadden de grootste lol. Helaas moeten wij nu ook alweer bijna vier weken alleen thuis eten. 

Dit bracht ons wel op een idee: de #SAMENLUNCHCHALLENGE. Met deze challenge dagen wij thuiswerkers uit een lunch te regelen voor het hele team. Op deze manier kun je ze belonen op een lekkere lunchzoals ze die van je gewend zijn en kan je het met z’n allen opeten via een online call. Naast dat je je thuiswerkers een steun in de rug geeft, ze bedankt en motiveert, help je ook de horeca. 

Wij bij TIPPR hebben hiermee afgetrapt Klik hier om te zien hoe dat bij ons ging. Wij hebben op onze beurt andere bedrijven genomineerd om hetzelfde te doen. Zo is de bal gaan rollen en mogen we ondertussen Syrco Bakker, ABN-AMRO, ING, Unilever, Bidfood, Horecava, Pin Voorschot, Gault & Milleau en vele anderen aan het lijstje toevoegen van deelnemers. Wil je thuiswerkers oproepen om hieraan mee te doen en te bestellen bij jou? Maak dan een filmpje met een oproep en stuur deze aan ons door. Wij steunen je hier graag in door dit te plaatsen op ons platform. Kijk voor meer informatie dan op www.samenlunchchallenge.nl

Altijd op de hoogte blijven?



*bron: https://helpuwfavorietebedrijf.eu


Laatste artikelen

TOPPR van Maart:  Lonneke Otten-Aalbers – Horecalegioen

De TOPPR van de maand maart is backoffice medewerker Lonneke Otten-Aalbers. Met hart en ziel werkt ze voor het Horecalegioen. Een overkoepelende organisatie in...

Cocktails voor iedere smaak

The Flavourselection Kom direct in contact   https://flavourselection.nl/brochure-herfst-winter-2023   info@maxxium.nl  
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg