Kwaliteit desserts uit de horeca
Mensen zitten vooral thuis en hunkeren naar de horeca. Het alternatief is thuis een restaurant ervaring creëren. De vraag naar goede kwaliteit is toegenomen.
Dit gaan we zeker zien met kerst; er wordt verwacht dat mensen flink gaan uitpakken. Wij geloven dat goede desserts onderscheidend en daarmee omzet verhogend zijn.
Altijd op de hoogte blijven?
Desserts zijn de laatste jaren steeds populairder geworden.
Het laatste gerecht van een heerlijk kerstmaal is natuurlijk het dessert. De kers op de taart en voor jou de kans om hier in uit te blinken! Het laatste gerecht wordt vaak het beste herinnert, een kans voor horecaondernemers.
Als jouw dessert bij jouw gasten blijft hangen, bestellen ze de volgende keer wellicht eerder bij je of komen ze zelfs langs. Zorg er dus voor dat jij deze kerst heerlijke desserts voor jouw gasten klaar hebt staan; laat ze thuis genieten van jouw kwaliteit en word niet vergeten! Save the best for last.
Hoe pak je dit aan? Dat antwoord geven we je in deze blog. We hebben dessert-expert Jules van den Oever ingeschakeld om een duidelijk inzicht te geven van de trends die spelen en hoe je je met desserts kan onderscheiden.
Daarnaast hebben we dit jaar met TIPPR een omzetverhogende kerstactivatie gelanceerd. In deze kerstactivatie staat de samenwerking tussen de horeca, leverancier en TIPPR centraal. Wij geloven dat we hier samen sterker uit gaan komen!
Lees verder en ontdek hoe jij aan de slag kan gaan met de TIPPR.SHOP en deze kerst extra marge kan halen met verrassende desserts!
Goed eten maakt kerst en jou een stuk leuker!
You dessert this!
Jules van den Oever werkt bij Otelli als sales- en marketingmanager. We hebben hem gevraagd naar de opvallende desserttrends. De trends zijn verdeeld in drie categorieën; consumenten, horeca en kerst.
Consumenten:
- Desserts van hoge kwaliteit
De consument is steeds meer op zoek naar desserts op restaurantniveau. Een desserttrend begint daardoor ook meestal in de horeca en is later terug te vinden in de supermarkt. - Thuis uit eten gaan
Zeker in deze tijd willen consumenten het restaurant gevoel in huis halen. Je ziet dit ook terug in de toenemende vraag naar luxe desserts in de thuisbezorgbranche. De standaard desserts met chocola en aardbeien zijn nog steeds populair, maar het mag wel steeds gekker. - Minimaliseren van suiker
De vraag naar het minimaliseren van suikers in een desserts neemt de laatste tijd toe. Om mee te gaan met deze vraag, kan je een ijsdessert maken met zoetstof, bereid volgens een suikervrijrecept. Dus zonder toegevoegde suikers. Toch is de mainstream consument wel gewoon op zoek naar zoete desserts. Even dat verwen moment voor jezelf.
Horeca:
- Instagrammable
Uiteraard zijn ook alle consumenten trends van toepassing voor de horeca, maar in de horeca is het belangrijk dat een dessert “Instagrammable’’ is.
Niet alleen de smaak is belangrijk; ook de uitstraling, kleurcombinatie en het servies telt hierin mee. Het gaat om het hele plaatje. Gasten willen graag verwenmomenten op social media delen. Zodra ze dat doen heb je ook weer mooie promotie voor jouw zaak.
Kerst:
- Vraag naar afwerking
In vergelijking met vorig jaar is vooral de vraag naar afwerking veranderd. Het mag allemaal wat meer glitter and glamour zijn. Denk bijvoorbeeld aan een goudspray, een glitter groene kerstbal met een kalamansi (citrusvrucht) of pistache smaak. - Out of de box
De consument is voor kerst 2020 op zoek naar iets spannends; ze denken meer out of the box. Waar het eerst vooral natuurlijke tinten of smaken moesten zijn, durven mensen nu veel meer te eten. Goudtinten of nog meer sparkling wordt meer gewaardeerd dan voorheen.
Een voorbeeld van een spannend dessert is een Dome carrot & citrus. Hierbij is de bodem van carrotcake, mousse van kalamansi en het interieur van mandarijn compote. - Support your locals
De desserts zullen dit jaar in verband met kerst ook meer worden afgehaald. Er worden meer desserts in de supermarkten gekocht, tenzij jij als restaurant hierop inspeelt. Support your locals gaat hier zeker een rol spelen.
Extra marge met verrassende desserts
Voor zowel afhalen en bezorgen zijn er verschillende factoren die ervoor zorgen dat ook de twijfelende gast overstag gaat. We hebben de verschillende tips van Jules van den Oever voor je op een rijtje gezet:
Tip 1. Zoek een geschikte leverancier
Om extra omzet te genereren met patisserie en desserts is het belangrijk om een geschikte leverancier te zoeken, die je echt kan ontzorgen. Zorg voor minder derving, constante kwaliteit en lagere personeelskosten; zo zal je marge toenemen.
Tip 2. Bied een aparte kaart aan
Je wil dat mensen voor jouw dessert terug komen; een aparte dessertkaart kan hierbij helpen. Deze kan je laten zien als gasten bij jou in het restaurant zelf zijn (voor take-away of diner). Als je na een hoofdgerecht de kaart toch laat zien en als deze goed is, dan nemen gasten ondanks dat ze genoeg gegeten hebben toch vaak die derde gang.
Tip 3. Zorg voor een gave dessertkaart, met aansprekende items erop.
Zet een dessert variant op je kaart; een cheesecake salted karamel bijvoorbeeld. Of denk aan een ijsmacaron van mango/passievrucht of een ijssmaak die past bij het seizoen. Je zal zien dat je meer desserts gaat verkopen dan voorheen.
Tip 4. Zorg voor een duidelijk overzicht
Het dessert is vaak het laatste gerecht dat mensen nuttigen. Het is daarom belangrijk dat jouw dessertkaart overzichtelijk is en er uitnodigend uitziet. Door de toffe items die erop staan ga je meer verkopen.
Tip 5. Benoem alle smaken specifiek
Bij het opstellen van je dessertkaart is het belangrijk dat je simpele smaken goed benoemd of beschrijft, dan kan je het verschil maken.
Hoe verras je je gasten?
Items die op jouw kaart staan moeten uitnodigend en onderscheidend zijn. Zo verras je je gasten. Je wil natuurlijk onderscheidend zijn met jouw desserts en gasten een reden geven om naar je toe te komen.
Met de input van Jules van den Oever leggen we uit hoe je ervoor zorgt dat jouw gasten deze kerst bij jou voor de deur staan.
Een reden voor gasten om terug te komen is door het aanbod van een herkenbaar dessert. Een dessert waarbij ze vooraf al denken; Dan moeten we daar zijn.
Kleed het dessert ook over de top aan en geef het een bijpassende naam als; “Guilty pleasure’’ of “Chefs favorite’’. Gegarandeerd dat gasten daarvoor kiezen.
Voor welk dessert je ook kiest. Zorg dat het een dessert is waar een verhaal achter zit. Het werkt hetzelfde als met wijn.
Het verhaal dat jouw sommelier aan tafel vertelt, maakt jouw glas wijn een stuk lekkerder. Benoem dus dat je aardbeien lokaal zijn gekocht bij de boer of dat het ijs wat je gebruikt huisgemaakt is. Of ga op zoek naar het verhaal achter specifieke desserts.
Dessert Pavlova
Bijvoorbeeld de Pavlova. De Pavlova is een dessert gebaseerd op merengue. Het dessert is benoemd naar de Russische balletdanseres; Anna Pavlova en zou ter ere van een van haar tournees (1920) door Australië en Nieuw-Zeeland gemaakt zijn. Vaak weten gasten het verhaal niet, terwijl juist dat stukje storytelling werkt.
Werk daarnaast met seizoendesserts. Is het herfst/winter/lente/zomer? In de winter is het leuk om iets te doen met pompoen, bijvoorbeeld pompoen-ijs, in combinatie met winterse specerijen.
In de zomer kan je bijvoorbeeld aan de slag gaan met black Hawaii ijs (zwart ijs in de smaken kokos en ananas) in combinatie met geroosterde ananas. Zorg ook dat je gebruik maakt van seizoensgroenten zoals kersen in de kersentijd en aardbeien in het aardbeien seizoen etc.
Verras je gasten en voeg dit jaar wat extra’s toe. Zorg voor een showelement. Dat zorgt echt voor dat extra stukje beleving. Het WAUW! Effect.
Make it a cake-a-licious christmas
Laat jouw gast de ster zijn van het kerstdiner!
We zien de horeca over het algemeen steeds creatiever worden. Van kookworkshops tot maaltijdboxen voor in huis. De horeca is op zoek naar nieuwe afzetkanalen en daar helpen wij natuurlijk graag bij.
Ondanks dat de meest bekende trend van de afgelopen tijd het afhalen en bezorgen van maaltijden is, kiezen horecazaken er vaak voor om hier geen desserts bij aan te bieden en dat is zonde.
Jouw gasten zijn wel op zoek naar kwalitatieve desserts en kunnen het op dit moment misschien niet bij jou halen.
Juist met de kerstdagen op komst ligt hier een grote kans. Als je desserts op de juiste wijze aanbiedt, leidt dit tot het verhogen van jouw omzet.
Dus: Waarom verkoop je die ijstaart of dat grand dessert niet als onderdeel van het kerstdiner! Geef antwoord op de vraag van jouw gasten. Bied horecakwaliteit voor thuis aan en genereer extra omzet!
Het kan natuurlijk zijn dat jouw horecazaak niet gespecialiseerd is in desserts; dat is geen probleem. Ondanks dat het een vak apart is, is volgens Jules van den Oever niks onmogelijk en kan iedereen een patissier worden. Mits je er affiniteit voor hebt.
Nu snappen we dat er weinig tijd is om met de kerst voor de deur, nu nog iemand nog op te leiden tot patissier of er een in te huren.
Werk samen met leveranciers en bied een aantrekkelijke en uitnodigend assortiment aan voor jouw gasten.
Om zeker te zijn dat je deze kerst alvast profiteert van de vraag naar kwalitatieve desserts, is er namelijk ook een snellere weg: Werk samen! Werk samen met leveranciers en bied jouw aantrekkelijke en uitnodigende assortiment aan voor jouw gasten.
Zowel horecaleveranciers als horecaondernemers zijn op zoek naar nieuwe afzetkanalen. Dat kan in deze tijden leiden tot een mooie samenwerking die helpt om een extra speciale kerst neer te zetten voor jouw gasten.
Gasten hebben dan geen gestress over het kerstdessert, geen lange rij voor de supermarkt en de onzekerheid of alles nog op voorraad is, laat gasten hun kerstdesserts bij hun favoriete horecazaak ophalen.
Ga op zoek naar de juiste leverancier laat jouw gasten deze kerst de ster zijn van het kerstdiner.
Samen, komen we de kerst door
Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Samen met leveranciers er nu nog voor zorgen dat jouw gasten op de hoogte zijn van het plan. De TIPPR.SHOP is hier de perfecte oplossing voor! Een gratis webshop voor iedere horecaondernemer, waar je al binnen 5 minuten kerstdesserts op aan kan bieden.
Zoals we al eerder benoemde geloven wij erin dat als we de handen in één slaan en samenwerken, deze tijd sterker uitkomen! We hebben daarom speciaal voor dit jaar een kerstactivatie gelanceerd.
In samenwerking met horecaleverancier Otelli hebben we een promotie campagne opgesteld om in samenwerking met de horeca exclusieve horecakwaliteit voor thuis aan te bieden.
Otelli levert de producten en zorgt samen met TIPPR voor de promotie en de horeca verkoopt! Met elkaar zorg je er dan voor dat er extra omzet wordt gemaakt.
Best Practice Otelli:
Otelli helpt in samenwerking met TIPPR de horeca door de kerstdagen. Otelli heeft een ideaal kerstassortiment samengesteld en deze beschikbaar gesteld voor de TIPPR.SHOP. Vervolgens heeft onder andere restaurant van Puffelen via TIPPR een gratis webshop aangemaakt. Zo kunnen consumenten het kerstdessert vanaf thuis bestellen en direct bij de horeca ophalen.
Zowel TIPPR, Otelli als restaurant van Puffelen gaan de desserts promoten en samen maken we er een mooie kerst van.
- TIPPR: zorgt voor de online activatie & de webshop
- Otelli: zorg voor de flyers en de kerstkaarten
- Restaurant van Puffelen: bepaalt de verkoopprijs, zorgt voor de voorraad en verzorgt een veilige uitgifte
Bestel hier het Grand X-mas Dessert!
Het is niet meer nodig om uren in de keuken te staan. Door middel van de TIPPR.SHOP kunnen óók dit jaar jouw gasten genieten van de kwaliteit uit jouw horecazaak.
Open nu snel je TIPPR.SHOP en verkoop de favoriete horecadesserts van jouw gasten voor in huis!
We tira-wish-u a merry christmas
Wil je meer weten? Download de TIPPR app om met ons mee te TIPPR’en
Nu je hier toch bent …
Wil je inspiratie op maat, die afgestemd wordt op jouw behoefte?
Download dan geheel GRATIS de TIPPR app en ontvang onbeperkte input om je omzet te stimuleren of open een TIPPR shop. Klik hier
Laat je verder inspireren in de TIPPR app!