fbpx

Gen Z en Hoe Horeca Hiermee Kan Omgaan

Wat is Gen Z?

Gen Z, geboren tussen 1997 en 2012, is de grootste generatie ter wereld en bestormt momenteel de arbeidsmarkt. Ze dagen traditionele werkstandaarden uit en brengen veranderingen teweeg. Bekende trends zoals quiet quitting, lazy girl jobs, en bare minimum Mondays zijn voorbeelden van hun benadering van werkdruk en balans. 

Wat Wil Gen Z?

  • Meer salaris
  • Betere werk-privébalans
  • Controle over werkuren en -locaties
  • Aandacht voor (mentale) gezondheid
  • Open communicatie
  • Werkgevers die verantwoordelijkheid nemen voor een betere wereld 

Gen Z is vastberaden en weigert soms werkgerelateerde opdrachten om ethische redenen. Ze verlaten hun baan als ze niet kunnen telewerken (Deloitte, 2023). Hun houding wordt vaak verkeerd begrepen, maar ze streven naar een realistische en gezonde werkplek. 

Waarom Gedraagt Gen Z Zich Zo?

Gen Z heeft veel crises meegemaakt, zoals de kredietcrisis, klimaatcrisis en coronacrisis. Dit heeft hen realistisch en op zoek naar zekerheid gemaakt. Ze maken zich zorgen over financiën en klimaatverandering (Deloitte, 2023), en kampen vaak met mentale gezondheidsproblemen (RIVM, 2023). Hun grenzen op werkgebied stellen is daarom een noodzaak. 

Hoe Kunnen Horecaondernemers Hierop Inspelen?

Mentale Gezondheid Prioriteren

  • Check-ins:Regelmatig vragen hoe het met medewerkers gaat, zowel in teamvergaderingen als één-op-één.  
  • Mental Health Breaks: Medewerkers aanmoedigen om gezond te pauzeren en activiteiten buiten werk te doen.  
  • Gesprekstechnieken: Open vragen stellen en een open sfeer creëren waarin medewerkers zich veilig voelen om over hun uitdagingen te praten. 

Flexibiliteit en Werkomstandigheden Verbeteren

  • Geef medewerkers meer controle over hun werktijden en -locaties.  
  • Zorg voor een betere werk-privébalans en bied mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. 

Ethische en Maatschappelijke Verantwoordelijkheid 

  • Toon verantwoordelijkheid voor maatschappelijke kwesties en duurzaamheid.  
  • Creëer een inclusieve en diverse werkcultuur. 

Gen Z verlangt naar een werkomgeving die hun waarden en behoeften weerspiegelt. Door in te spelen op hun wensen voor meer flexibiliteit, een betere werk-privébalans, aandacht voor mentale gezondheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, kunnen horecaondernemers niet alleen de beste talenten aantrekken,talent behouden maar ook een gezonde en productieve werkomgeving creëren.

Inspiratie Credit: Young Capital

https://social.tippr.nl/gen-z-en-hoe-horeca-hiermee-kan-omgaan

Laatste artikelen

Een steuntje in de rug voor ondernemers

Buckaroo Horecaondernemers hebben met steeds hogere kosten te maken. In sommige gevallen zijn de kosten seizoensgebonden of verschillen ze per maand. Datzelfde kan gelden voor...

TOPPR van Augustus: Simon Daniël – Mr. Finch

TOPPR van de maand augustus, Simon Daniël, bartender bij het Utrechtse Mr. Finch.
Advertismentspot_img

Op de hoogte blijven van de laatste trends in de horeca?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

0
    0
    Winkelwagen
    Jouw winkelwagen is leeg